Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gässlingar trots allt  (läst 1951 gånger)

MammaMia79

  • Inlägg: 63
    • Dalens fjäder och fä
Gässlingar trots allt
« skrivet: 26 maj-06 kl 21:49 »
Efter över tretti dagars ruvande för min gåsmor så sitter jag här med sex små liv nere i källaren under värmelampa, då det som skulle bli så kul, istället blev tragedi.

På dag trettio kläcktes en svag liten en, uppenbarligen en dag för tidigt, mitt fel, jag hjälpte till då jag fick för mig att den satt fast.
   Den lille fick vila upp sig en natt i kläckaren jag, turligt nog,har igång, och dagen efter återbördades gässlingen till sina tacksamma föräldrar. Tji fick jag, gåsmor som verkade så oerhört noga och duktig med sin lilla tappade kollen. Hittade dagen efter den lille utanför boet, alldeles kall, men vid liv. Dessvärre låg det två döda gässlingar under henne, ännu kvar i resterna av äggen, som verkade helt krossade. Och ytterligare fem ungar var på väg ut, en var illa däran det märktes. Kvickt som attan tog jag hand om dessa totalt sex levande knyten, hjälpte de sista ur det sista av äggen, lade dem en efter en i solljuset för att få lite värme och sedan in under värmelampa.
   Gåsmor fortsatte ruva sina sista fyra i lugn och ro, men idag fann jag att ett ägg saknades, hittade till slut en död unge, men den verkade inte färdig, den var så liten, och den verkade ha ett hål i halsen, stendöd och kall så klart. Nu vågar jag inte ta ut ungarna som jag tänkt. Provade igår, och föräldrarna tog bra hand om dem, men senare låg de frusna utanför boet.

Jag blir både ledsen och frustrerad, vad har gått fel, gåsparet är nu mkt stressade och irriterade, vet inte om de retar sig på ankorna vägg i vägg, men det verkar så.

Vet inte vad jag ska göra mer än att försöka hålla de sex små gässlingarna vid liv, de tyr sig mer och mer till mig, den första verkar tro att jag är mamman, så han piper hjärtskärande efter mig då jag går, eller då han hör mig.

Har någon ett gott råd?

Staina_

  • Inlägg: 33
    • Dalarna
Re:Gässlingar trots allt
« Svar #1 skrivet: 28 maj-06 kl 19:59 »
ta hand om dom du så blir dom jätte tama å snälla.
fast det verkar ju lite konstigt att hon inte tar hand om dom!
det är säkert ankorna som dom stör sig på. sätt en playwoodskiva emellan så dom inte ser ankorna å lägg genast tillbaka ungarna!

MammaMia79

  • Inlägg: 63
    • Dalens fjäder och fä
Re:Gässlingar trots allt
« Svar #2 skrivet: 31 maj-06 kl 10:54 »
Jag har försökt ge tillbaka dem, men honan var så kluven över det hela, hon ville värma äggen och ha sina ungar, men både och blev för mkt. Så nu får de träffas en stund varje dag, äggen är borta nu, men honan är helt förtvivlad, hon visar att hon vill lägga sig, men ungarna fattar inte att de ska krypa under, vill hjälpa till, men hanen går till anfall, så när ungarna börjar frysa måste jag ta in dem igen. Och det är knappt det går heller.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 4 användare (1 dolda)
skräptanten, Okulärbesiktning av Byrålåda, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser