Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegås  (läst 1748 gånger)

carmencha

  • Gäst
Skånegås
« skrivet: 19 mar-07 kl 16:59 »
Hej!

Fick information från flera håll att Skånegåsägg inte är befruktade förrän de lagt ca 10-12 ägg. Jag har nu kollat med mina gäss.

Jag hittade först 8 ägg i ett hörn som låg väl gömda i halmen. Plötsligt hade honan övergett dessa och lagt en ny hög på ett annat ställe. Ett av de första äggen var söndertrampat och ingen brydde sig om dem. Jag tänkte då att de kanske vet om att de första inte är befruktade så jag tog dessa resterande 7 ägg och lade dem i äggkläckaren. Honan lade sig på sina 5 nya ägg. Idag, efter 10 dagar så lyste jag de första och 4 av de 7 äggen är befruktade! Härligt överraskande!

Vågar jag nu lägga dessa 4 ägg hos honan tror ni?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Skånegås
« Svar #1 skrivet: 19 mar-07 kl 17:04 »
Nja!
hade hon redan lagt sig på åtminstone ett ägg själv, så kan det gå bra, men att få henne att ruva genom att lägga fram äggen tror jag är vanskligt.

10-12 är mycket, nästan allt vad de värper, får man mer än tjugo ägg från en skånegås, skulle jag misstänka en italiensk mamma eller mormor.
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 17:08 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegås
« Svar #2 skrivet: 19 mar-07 kl 17:06 »
Hon ligger redan på sin nya hög med fem ägg, frågan är vad som händer om jag lägger dit de första fyra....

Ps. Det finns fyra honor i gruppen...
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 17:07 av carmencha »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Skånegås
« Svar #3 skrivet: 19 mar-07 kl 17:10 »
Visst det ser jag att du skrev, men de bör kläckas ungefär samtidigt, annars får hon problem med passning och ruvning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegås
« Svar #4 skrivet: 19 mar-07 kl 17:22 »
Ok.

De sista fem kom direkt efter att hon lagt de första....Men jag vågar inte chansa ifall att hon eller den vaktande hanen blir förbannad....Jag får låta dem ligga kvar i kläckaren...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hans Hultén, jeno0038, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser