Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min trädgård, planer och förslag.  (läst 1632 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Min trädgård, planer och förslag.
« skrivet: 28 jun-17 kl 09:14 »
Tog några bilder på trädgården idag innan jag åkte till jobbet. Jag tycker den är för bar, för lite buskar, blommor och för lite färger. För mycket gräsmatta.

Infarten på vänster sida, där har vi sparat en remsa med naturskog som det såg ut innan vi kom dit. Men skulle gärna se nån rabatt eller växter och buskage runt stenpelaren, för det är så jobbigt att klippa runt den.... Sambon har planterat några petunior men dom är för utspridna, bör kombineras med nånting mera så det blir tätare och tar livet av gräset... gräsmattan skulle få ta slut ungefär jämt med stenpelaren.





Vi anlade mera gräsmatta förra året på toppen av stödmuren, var bara grus innan så trots jag klagar över gräset är det en rejäl förbättring. Resten av gruset ska också bort, jag tänker gjuta betonguppfart. Funderar på att gjuta en ihålig kant i betong mot gräsmattan efter det, kanten skulle funka som en avlång planteringslåda i betong. Funderar på att plantera idegran som man klipper till en liten och låg häck.


Jag tänker även gjuta ett brunnslock i betong där det nu är ett trälock (mitten av bilden). Ska bli en yttre ring med mindre lock i mitten som man kan plocka bort. Jag ska sätta en vattenpump med hydrofor där inne och göra en trädgårdskran som står ovanpå. Köpte en betongform i måndags på 50cm härifrån, företaget är bara några km från där jag bor, tror det blir ett fint lock, tänkte även göra ett bord:
http://www.cultiveragarden.fi/sv/home/136-stor-kompassros.html

Andra sidan på infarten, här tycker jag det ser OK ut som vildvuxet, en liten syrén som vi trodde dog förra våren verkar ha överlevt och tar sig upp. Busken i mitten passar riktigt bra.


Lite längre bort åt samma håll är jag inte lika nöjd, vi tänker om vi skulle anlägga mera gräsmatta här för det är ganska jobbigt att gå med röjsågen och det ser inte bra ut helt enkelt. Jag föreställer mig gräsmatta och många bärbuskar och fruktträd.... Kanske en rad med fruktträd längs vägen, eller slumpmässigt planterade. Stödmuren skulle jag vilja täcka in på toppen med växter som väller över den, typ blå Aubrieta, kryptuja, backtimjan är växter jag kollat på. Funderar om man skulle täcka in den lilla remsan på botten av muren som gränsar mot grannen med Mossflox?


Sett från andra sidan. Föreställer mig remsan där nere till vänster helt lila av mossflox...


Ja vad tror ni om mitt svamlande? Halva orsaken jag skriver ner detta är så jag lättare kan organisera mina egna tankar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Min trädgård, planer och förslag.
« Svar #1 skrivet: 28 jun-17 kl 10:55 »
Spontant tycker jag att du ska tänka rumsligt - dela in tomtytan i olika avdelningar. Som det är nu så syns hela delen av tomten beroende på var du stått och fotat. Och växter kring huset är väldigt fint, du har ju många hörn för tex björnbär, klätterrosor, klematis.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Min trädgård, planer och förslag.
« Svar #2 skrivet: 29 jun-17 kl 07:22 »
Helt rätt med rumstänkandet. Men glöm inte tak i några av rummen, träd med stora kronor. När det gäller rabatter så är det bättre att tänka dem som öar, snarare än kanter. Då brukar gräsmattorna/ gångarna emellan få en känsla av flöde. Strukturen bör ligga i rumsavdelarna och mjukas upp av rabatterna.

Det är inte fel att ha något ställe där man kan se hela eller en stor del av trädgården. En siktlinje med skuggig sittplats i början. Men tänk på vad du ser när du sitter där. Det är ingen vits om man bara ser gräsmatta.

Pojkarna vill kanske ha gräsmatta kvar att spela fotboll på? Sånt får man ha med i tankarna. Tänk ut var och hur. Att plantera rhododendron bakom det tänkta målet kan vara bra. De är hyggligt tåliga och lätta att flytta när pojkarna blir större.

Hur funkar det med växt zoner i Finland? Kan du översätta din finska zon till svenska förhållanden så går det tipsa om växter bättre.

Ju högre zon desto högre perenner är bra att veta. Norrländska perennrabatter är helt fantastiska och går att använda som väggar snarare än öar.

Mvh
Magnus

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Min trädgård, planer och förslag.
« Svar #3 skrivet: 29 jun-17 kl 07:44 »
Hmmm, jag måste påpeka att öppenheten är en viktig sak för mig, jag gillar att det int är många buskar och höga saker och att vinden får fläkta fritt med mycket solljus och inga myggor och skuggor såsom de flesta gårdar är designade. Så jag vill inte sätta in höga växter/gränser som delar in gården och ger skuggor och vindstopp (undantag riktiga träd, som ekar och frukträd och sånt).

Så jag tänker mest på lägväxande buskar, lågt trimmade häckar, färgranna perenner och marktäckare, speciellt runt gränserna av gården, så jag slipper klippa gräs på de områderna.

Klippte gräset igår och jag tror jag ska lägga en rad med rosbuskar där gräsmattan slutar och vedstapeln är, hemskt ställe att klippa på och det blir bara långgräs där. Blir ju lite nära barnens sandlåda så kanske det kan locka humlor och getingar till deras sandlåda?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Min trädgård, planer och förslag.
« Svar #4 skrivet: 29 jun-17 kl 08:25 »
Hmmm, jag måste påpeka att öppenheten är en viktig sak för mig, jag gillar att det int är många buskar och höga saker och att vinden får fläkta fritt med mycket solljus och inga myggor och skuggor såsom de flesta gårdar är designade. Så jag vill inte sätta in höga växter/gränser som delar in gården och ger skuggor och vindstopp (undantag riktiga träd, som ekar och frukträd och sånt).

Så jag tänker mest på lägväxande buskar, lågt trimmade häckar, färgranna perenner och marktäckare, speciellt runt gränserna av gården, så jag slipper klippa gräs på de områderna.

Klippte gräset igår och jag tror jag ska lägga en rad med rosbuskar där gräsmattan slutar och vedstapeln är, hemskt ställe att klippa på och det blir bara långgräs där. Blir ju lite nära barnens sandlåda så kanske det kan locka humlor och getingar till deras sandlåda?
Ok, men att ha öppna ytor inne i "rummen/t" går ju bra - öppna ytor för bollspel och samvaro.
Vet inte hur väderstrecken ligger men med så höga träd som syns på första bilden ger ju oxå skugga speciellt när det inte är högsommar.
Personligen så vill jag ha en privat sfär där det går att äta/sova/bara vara utan att vara synlig från vägen, grannar eller förbipasserande men vi är ju olika.
Humlor bryr sig bara om blommor och sensommargetingar bryr sig om sötsaker/saft/fallfrukt och rent protein som kött och det behöver väl inte barnen precis ha i sandlådan.
Ekar tar generellt väldigt lång tid på sig att bli stora. Ett nyköpt äppelträd kan ge frukt redan första sommaren, vinbär likaså så kanske en häck av vinbärsbuskar vore nåt?
Alla blommande perenner har sin blomningstid och när den är över så blir det lätt lite "skräpigt" i rabatterna om en inte tänkt på att ha blommor/marktäckare som avlöser varandra blommässigt.
Hade du tänkt odla nåt eller låta barnen få en egen köksträdgård, uppskattas mycket av mina barnbarn att få plocka jordgubbar till fikat, sockerärtor att knapra på och olika blad att få smaka på tex spansk körvel som smakar lakrits.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Min trädgård, planer och förslag.
« Svar #5 skrivet: 29 jun-17 kl 09:35 »
Vi har ett jordgubbsland och några bärbuskar redan och mera ska vi väl skaffa så barnen kommer kunna plocka åt sig. Även björnbär, rabarber och mera jordgubbar växer runt en stor sten på bakgården, samt gräslök och persilja. Sambon fick två björnbärsbuskar till från nån martha-kompis, som planterades i en hörna, där kunde kanske nått annat planteras också, där kan det va lite skuggigt från skogen.

Vi har definitivt planer på mera bärbuskar och fruktträd (förutom äppel, sambons mamma har flera äppelträd, vi lyckas inte använda upp allt), fast vi har planterat dom med såpass mycket avstånd mellan att det inte blir några häckar av dom, mer som en odlingshörna i den nordöstra sidan av gården.

Jag tycker vi har ganska bra insynsskydd på gården redan, det växer en ring med skog och naturligt buskage runt hela bakgården där vi är som mest, så det syns inte in så bra på sommaren, det har jag noterat då jag gått där. Men jag är också en som inte tyckt det varit så viktigt, min mamma är tvärtemot mig på denna punkt...

På nordsidan, på ena gaveln av huset så där klippte jag igår och jag inser att mitt ogillande av att klippa på dessa gränser med ojämna underlag motiverar mycket av var jag vill lägga växter. Jag vill slippa klippa gräser nära toppen av stödmurarna och gränserna av tomten. Häckar eller växter och blommor som väller över muren, eller kryptuja kanske... Eller en blandning...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser