Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utegångsförbud...  (läst 8821 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Utegångsförbud...
« Svar #20 skrivet: 20 nov-14 kl 08:40 »
Och 51mm i maskstorlek betyder att alla småfåglar bajsar fritt i fodret. Är skyddsnivån endast satt för att änder inte skall blanda sig med tamfåglarna?

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Utegångsförbud...
« Svar #21 skrivet: 20 nov-14 kl 08:52 »
Och 51mm i maskstorlek betyder att alla småfåglar bajsar fritt i fodret. Är skyddsnivån endast satt för att änder inte skall blanda sig med tamfåglarna?

fast 51 mm är rekommendationen för det de i broschyren kallar "Mellanskyddsnivå", vilket motsvarar skyddsnivå 1 för fågelinfluensa... för "högsta skyddsnivå", som motsvarar skyddsnivå 2 och 3 för fågelinfluensa [ja, broschyren är skriven innan de gjorde om skyddsnivåerna och numrerade dem] så ska maskstorleken vara max 19 mm

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Utegångsförbud...
« Svar #22 skrivet: 20 nov-14 kl 10:19 »
Usch, jag blir så trött! Normalt är jag en person som försöker följa alla regler och förordningar även om de är tokiga men nu känner jag mig väldigt skeptisk.

Ingen smitta har hittats vare sig på vilda eller tama fåglar i Sverige. Man troratt den sprids med vilda fåglar. Här finns inte annat än stannfåglar så här års och det dröjer innan flyttfåglarna kommer. Smittan är sådan att den syns på de smittade djuren (de blir sjuka och dör, sorgligt förstås). Ingen risk, alltså att man har smittan i besättning, eller i någon större grad bland vilda djur, utan att den upptäcks. Risken att mina fåglar ska smittas bedömer jag som minimal och skulle de smittas märks det direkt och besättningen kan slaktas bort.

Denna minimala risk ska då vägas mot den olägenhet det innebär för djuren. Mina höns och ankor går normalt fritt. Hönsen har en rastgård (där de i princip bara stängs in när duvhöken härjar) men mina ankor har bara en liten "låda" där de sitter på natten i övrigt rör de sig fritt. Nu håller jag, förstås, hönsen instängda i hönsgården men den uppfyller bara kraven enligt nivå 2 ovan, alltså har med maskor där nog småfåglar kan ta sig in och stadigt nät som tak. Utan större problem kan taket täckas med presenning men ska det vara nödvändigt? Hur som helst så är hönsen påtagligt irriterade över att vara instängda (trots att rastgården med råge uppfyller kraven på 0,5 kvm per höna) och vore det ens en lite risk för smitta skulle de förstås få finna sig i det. Men i det läge som är nu???!!!

Mina ankor är alltså inte alls instängda och jag har svårt att motivera mig att sätta igång med stora byggen av rastgård (med tak). Vi har varken tid eller plats, egentligen. Och de behöver bada i alla fall minst 1 ggr/vecka helst varje dag. Och deras badbalja ryms definitivt inte i deras sovlåda. Är alternativet att slakta mina ankor på bas av så ytterligt vaga risker för att de kan smittas?

DEt här var ett långt inlägg som nog ingen orkar sig igenom men för min del känns det som det var läge för lite civil olydnad, för min men i huvudsak för mina fåglars skull.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Utegångsförbud...
« Svar #23 skrivet: 20 nov-14 kl 11:52 »
Våra djur bryr sig inte om jordbruksverket ;D

Ankorna går som hundar på gården, och ungarna pysslar med dem.

Det här viruset är det visserligen drag i, men det får allt komma lite närmre innan det är dags att slakta ut ankorna. För här skulle det inte fungera att ha högriskdjur.


Sist de här virusarna bet folk, så var väl spridningen flygplansburen.

JohannaS

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Utegångsförbud...
« Svar #24 skrivet: 20 nov-14 kl 14:09 »
Alltså... nu är jag tokförvirrad!  ???

Kan någon hjälpa mig att begripa;

1. Får jag ha mina höns (3 st hönor + 3 kycklingar, och ja för hobbyverksamhet enligt tidigare definition) i hönsgården?  Gården har nätat tak, men inte täckt, så att det finns risk för att träck från vildfågel kan komma ned.

2. Om nekande på fråga 1: Skulle det vara ok att ha dem i hönsgården om jag sätter över ett provisoriskt tak (presenning) över hela gården?

Mina hönor är inte jättenöjda över att vara inne hela dagen...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Utegångsförbud...
« Svar #25 skrivet: 20 nov-14 kl 14:17 »
Tydligen får du ha dem där om du lägger på presenning och om väggnätet har 19mm maskor eller mindre. Annars får du livstids fängelse, dina hönor utvisas och kycklingarna hamnar på ungdomsanstalt ;D

Tycker föresten att alla små besättningar av frigående höns/ankor borde vara subventionerade av myndigheterna, eftersom man på så sätt får reda på om det finns smitta i landet.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Utegångsförbud...
« Svar #26 skrivet: 20 nov-14 kl 14:22 »
Alltså... nu är jag tokförvirrad!  ???

Kan någon hjälpa mig att begripa;

1. Får jag ha mina höns (3 st hönor + 3 kycklingar, och ja för hobbyverksamhet enligt tidigare definition) i hönsgården?  Gården har nätat tak, men inte täckt, så att det finns risk för att träck från vildfågel kan komma ned.

2. Om nekande på fråga 1: Skulle det vara ok att ha dem i hönsgården om jag sätter över ett provisoriskt tak (presenning) över hela gården?

Mina hönor är inte jättenöjda över att vara inne hela dagen...
Är de hobbyhöns behövs inte heltäckande tak enligt förordningen sen får du givetvis ha det om du vill  ;D

Allmänt. Nu tycker jag att jag läst runt lite överallt var hittar ni informationen om maximalt 19 mm maska i nätet?
Genbank för Gotlandshöns

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Utegångsförbud...
« Svar #27 skrivet: 20 nov-14 kl 14:26 »
Nu tycker jag att jag läst runt lite överallt var hittar ni informationen om maximalt 19 mm maska i nätet?


broschyren "Skydda dina fåglar mot fågelinfluensa" (http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr127.pdf), i avdelningen "Högsta skyddsnivå": "Detta innebär att uterummet måste vara försett med tätt tak och nätväggar med en maskstorlek på högst 19 mm"

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Utegångsförbud...
« Svar #28 skrivet: 20 nov-14 kl 15:03 »
Men den broshyren ansågs ju gammal och passé. Antingen är väl hela ogiltig eller hela giltig? Om den är giltig hur vet man då att nivå 2= högsta skyddsnivå. Den uppgiften måste ju isåfall finnas någonstans.
Genbank för Gotlandshöns

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Utegångsförbud...
« Svar #29 skrivet: 20 nov-14 kl 15:13 »
hur vet man då att nivå 2= högsta skyddsnivå

det _vet_ man inte, men man kan göra slutledningar genom att läsa broschyren och jämföra med definitionerna av de nuvarande skyddsnivåerna (1-3). Det är inte exakt - men eftersom broschyren _inte_ är ett regelverk utan bara innehåller praktiska råd så gör det inget...

mellannivån i broschyren beskrivs som "inhägnad med krav på utfodring och vattning inomhus", definitionen av skyddsnivå 1 innehåller bland annat texten "Fjäderfä får gå utomhus i inhägnad. Foder och dricksvatten ska ges inne eller under ett skydd utomhus."

högsta skyddsnivå i broschyren beskrivs som "vistelse inomhus med eventuell tillgång till uterum",  och definitionen av skyddsnivå 2 innehåller texten "Fjäderfä ska hållas inomhus. "

den logiska slutledningen jag gör när jag läser de texterna är att mellannivån i broschyren är mest lik nivå 1 och högsta skyddsnivån i broschyren är mest lik nivå 2 (och 3)... (och lägsta skyddsnivån i broschyren motsvarar när jordbruksverket inte anger någon skyddsnivå för fågelinfluensa)

JohannaS

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Utegångsförbud...
« Svar #30 skrivet: 20 nov-14 kl 16:35 »
Jag äääälskar krisinformation.se !!!

Tydligaste svaret jag har hittat hittills:

"Hobbyhöns behöver inte vistas inomhus, men ska hållas inhägnade och ges foder och dricksvatten inomhus eller under ett skydd ute som förhindrar kontakt med vilda fåglar."

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____72838.aspx?FaqId=0020106&LangID=SV

 :D

och:

"Vad innebär Jordbruksverkets beslut om skyddsnivå 2?

Skyddsnivå 2
Följande regler gäller för skyddsnivå 2:

•Fjäderfä ska hållas inomhus. Om detta inte går att genomföra eller om fåglarna utsätts för onödigt lidande, kan ankor, gäss, och strutsfåglar hållas inhägnade utomhus, men foder och dricksvatten ska ges inomhus eller under ett skydd ute. Det är viktigt med en utökad övervakning av hälsoläget för att djurhållaren tidigt ska kunna upptäcka misstänkta fall av fågelinfluensa. Behållare för badvatten får användas i inhägnaden, om den skyddas från vilda and- och vadarfåglar.
•Hägnat fjädervilt ska hållas inomhus. Om detta inte går att genomföra eller om fåglarna utsätts för onödigt lidande kan de hållas inhägnade utomhus. Inhägnader för änder ska vara nätövertäckta för att undvika kontakt med vilda and- och vadarfåglar. Foder och dricksvatten ska ges inne eller under ett skydd ute. Hygienkraven skärps om det samtidigt finns produktion av andfåglar och andra fjäderfä på anläggningen. Det är viktigt att tvätta händerna och byta skor innan djurhållaren går från en fågelart till en annan inom samma anläggning. Djurhållaren ska ockås föra journal över alla utsättningsplatser. Behållare för badvatten får användas i inhägnaden, om det skyddas från kontakt med vilda and- och vadarfåglar. Vilda änder får inte tas in.
•Andra fåglar i fångenskap inklusive hobbyflockar ska hållas inhägnade. Badvatten i inhägnaden ska vara skyddat så att vilda and- och vadarfåglar inte kan förorena vattnet. Dessutom ska foder och dricksvatten ges inne eller under ett skydd utomhus.
•Förbud mot utställningar och tävlingar, men det finns möjlighet att söka dispens.

Kvarnbanken

  • Inlägg: 7
  • Mor, dotter tillsammans driver vi kennel.
    • Västergötland
    • Kvarnbanken
SV: Utegångsförbud...
« Svar #31 skrivet: 21 nov-14 kl 08:34 »
Fast vad spelar det för roll att följa allt om man ändå får ställa ut fåglarna.

Tänker på utställningen till helgen som jag har hört fått dispens....

Xantal fåglar, ännu fler hönsfolk....

Bara en stilla fråga....

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Utegångsförbud...
« Svar #32 skrivet: 21 nov-14 kl 09:43 »
Logik har väl aldrig varit myndigheternas starka sida.
Vari finns logiken med det här
Citera
Fjäderfä ska hållas inomhus. Om detta inte går att genomföra eller om fåglarna utsätts för onödigt lidande, kan ankor, gäss, och strutsfåglar hållas inhägnade utomhus, men foder och dricksvatten ska ges inomhus eller under ett skydd ute. Det är viktigt med en utökad övervakning av hälsoläget för att djurhållaren tidigt ska kunna upptäcka misstänkta fall av fågelinfluensa. Behållare för badvatten får användas i inhägnaden, om den skyddas från vilda and- och vadarfåglar.
 Hägnat fjädervilt ska hållas inomhus. Om detta inte går att genomföra eller om fåglarna utsätts för onödigt lidande kan de hållas inhägnade utomhus. Inhägnader för änder ska vara nätövertäckta för att undvika kontakt med vilda and- och vadarfåglar. Foder och dricksvatten ska ges inne eller under ett skydd ute. Hygienkraven skärps om det samtidigt finns produktion av andfåglar och andra fjäderfä på anläggningen. Det är viktigt att tvätta händerna och byta skor innan djurhållaren går från en fågelart till en annan inom samma anläggning. Djurhållaren ska också föra journal över alla utsättningsplatser. Behållare för badvatten får användas i inhägnaden, om det skyddas från kontakt med vilda and- och vadarfåglar. Vilda änder får inte tas in.
Höns iproduktion ska hållas instängda och där får inte minsta sparv ta sig in. Till ankor som bör kunna bära smittan utan att bli sjuka så är det het ok att andra fåglar kommer in bara det inte är änder eller vadare. Man ska altså stänga in den art som blir sjuk men inte den art som riskerar att hålla smittan i omlopp  ??? Nej jag önskar inte att höns blir sjuka men smittspridningsmässigt så bör ankorna vara betydligt farligare och ett sånt här beslut bör väl till stor del handla om smittprevention inte om enskilda individer?
Genbank för Gotlandshöns

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Utegångsförbud...
« Svar #33 skrivet: 21 nov-14 kl 09:47 »
Undrar om de går ut med något jaktförbud på änder? Det verkar ju bara vara änder och vadare de är rädda för.

Här är det oroligast när svalor och sädesärlor kommer tillbaks på våren, för de delar dammen med ankorna. Men de har nog tömt tarmen ett antal gånger över europa, och det är inte fågelinfluensa som de kommer med ;D


Tack för info om kul sida, JohannaS :)

pegaso

  • Inlägg: 18
  • Skit blir det överallt
    • Småland
SV: Utegångsförbud...
« Svar #34 skrivet: 21 nov-14 kl 16:53 »
Har varit I kontakt med Jordbruksverket och följande svar har jag fått:

Fråga: Är lite villrådig vad som menas i klartext "ska vara inhägnade"....
Är "inhägnade" det samma som "inhägnad tomt", dvs staket runt tomten?
Eller är "inhägnade" det samma som instängda i Voljären?
Frågan är således: Kan mina 5 hönor (hobbyhöns) gå fria på tomten (som är inhägnad med staket) och foder
och vatten ges under tak i hönshuset?

Svar: Det är en bra fråga. Med inhägnade menas att det finns staket runt tomten.
Dina höns kan vara ute.
Följ utveckling på vår hemsida och ta hand om dina höns så att de inte blir sjuka. Om det skulle uppkomma symtom på dina höns, ta kontakt med veterinären.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Utegångsförbud...
« Svar #35 skrivet: 21 nov-14 kl 17:10 »
Det primära är inte inlåsning av höns/gäss/ankor mm som kan tänkas gå ute. Det är foderplatsen man inte vill att fåglarna skall komma åt och smitta besättningen den vägen. Alltså utfodra under tak inne!!

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Utegångsförbud...
« Svar #36 skrivet: 21 nov-14 kl 22:57 »
Har varit I kontakt med Jordbruksverket och följande svar har jag fått:

Fråga: Är lite villrådig vad som menas i klartext "ska vara inhägnade"....
Är "inhägnade" det samma som "inhägnad tomt", dvs staket runt tomten?
Eller är "inhägnade" det samma som instängda i Voljären?
Frågan är således: Kan mina 5 hönor (hobbyhöns) gå fria på tomten (som är inhägnad med staket) och foder
och vatten ges under tak i hönshuset?

Svar: Det är en bra fråga. Med inhägnade menas att det finns staket runt tomten.
Dina höns kan vara ute.
Följ utveckling på vår hemsida och ta hand om dina höns så att de inte blir sjuka. Om det skulle uppkomma symtom på dina höns, ta kontakt med veterinären.

Tack för att du delar med dig av detta! I morgon kommer jag att släppa ut mina i trädgården, de blir jätteglada efter 3 dagar i hönsgården! Och självklart utfodras de under tak!
MVH Rosita zon 1

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Utegångsförbud...
« Svar #37 skrivet: 22 nov-14 kl 01:21 »
Även om vi utfodrar våra höns under tak så går dom ju runt och pickar i sig "mat" de hittar ute...en del av min hönsgård är helt under plåttak och där får de vara om det blir hårdare restriktioner.
Annars går mina höns går fritt en stund varje dag och risken att de ska bli smittade är lika stor oavsett om de har sin matskål under tak eller ej. Om man bor i ett område där "flyttfåglar" har ett stråk så bör man nog ha hönsen under tak - för hönsen och sin egen skull.
Det är bara min åsikt. Jag följer jordbruksverkets uppdateringar...

De vilda fåglarna som kan bära smittan behöver inte vara på väg till Sverige utan de kan vara fåglar som passerar Sverige. Det räcker att dom bajsar sin "smitta" och så råkar våra höns picka just där den hamnat...långsökt ? Ja, men det är så sjukdomar smittar..sen spelar det ingen roll om man har 3 eller 50 höns. Var rädd om era "pullor"
« Senast ändrad: 22 nov-14 kl 01:30 av zeina66 »
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Utegångsförbud...
« Svar #38 skrivet: 22 nov-14 kl 09:43 »
En tanke bara:
Nu är det vinter och de vilda fåglar som är på väg någonstans flyger nog inte från de smittade länderna, norrut till oss  ;D
De följer väl de naturliga flyttvägarna, söderut!  8)
Jag hoppas i alla fall på det men naturligtvis håller jag mina vänner inomhus - fast med väldigt dåligt samvete. Min man säger att det är bara jag som lider av detta men de får lite extra gottis nu (burkmajs etc), som kompensation.
Hoppas det blåses av snart!

JohannaS

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Utegångsförbud...
« Svar #39 skrivet: 22 nov-14 kl 17:32 »
Har varit I kontakt med Jordbruksverket och följande svar har jag fått:

Fråga: Är lite villrådig vad som menas i klartext "ska vara inhägnade"....
Är "inhägnade" det samma som "inhägnad tomt", dvs staket runt tomten?
Eller är "inhägnade" det samma som instängda i Voljären?
Frågan är således: Kan mina 5 hönor (hobbyhöns) gå fria på tomten (som är inhägnad med staket) och foder
och vatten ges under tak i hönshuset?

Svar: Det är en bra fråga. Med inhägnade menas att det finns staket runt tomten.
Dina höns kan vara ute.
Följ utveckling på vår hemsida och ta hand om dina höns så att de inte blir sjuka. Om det skulle uppkomma symtom på dina höns, ta kontakt med veterinären.

Tack för denna information! Det var något helt annat än jag förstått! :) Jag var helt säker på att de skulle vara i voljären med nättak! Oj, vad glada de ska bli att få komma ut och leta och sprätta än mer än i voljären!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser