Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gödselvatten  (läst 6640 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: gödselvatten
« Svar #20 skrivet: 31 okt-14 kl 06:14 »
Min erfarenhet är att det efter en tid luktar likadant vilket växtmaterial man än lägger i blöt. Det luktar skit. - Barrväxter har jag aldrig provat.

Perma-Konstnär

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: gödselvatten
« Svar #21 skrivet: 09 nov-14 kl 10:13 »
Jag läste i boken Slow Gardening av Alys Fowler att hon använde gödselvatten gjord på vallört.
Det skulle vara mycket bättre än nässelvatten.


Enligt uppgifter som jag har läst: Vallört som en biodynamisk närings ackumulator levererar spår av dessa ackumulerade näringsämnen vid nedbrytnings: Kväve, kalium, kalcium, magnesium, järn och kisel. Nässlor som en biodynamisk närings ackumulator levererar spår av dessa ackumulerade näringsämnen vid nedbrytnings: Kväve, kalium, kalcium, svavel, järn och koppar. Så en jämförelse av deras ackumulerade näringsämnen visar att de kommer både leverera kväve, kalium, kalcium och järn ... samtidigt skiljer med spårmängder av kiseldioxid för vallört och koppar för nässlor. *   Inte mycket skillnad totalt sett.



Men nästa år kommer jag att försöka en närings te slurry med en kombination av nässlor, vallört, mosade ekologiska sockerbetor och kompost med en luftare. De mosade sockerbetor kommer att leverera socker till foder bakterierna för exponentiell tillväxt. Detta bör förbättra biodynamiska livet i jorden också. Jag fick denna idé från tidigare kunskaper och en nyligen You-Tube video jag sett.
Compost Tea for Growing BIG Vegetables


* Källa: ”Gaia’s Garden” av Toby Hemenway © 2009

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: gödselvatten
« Svar #22 skrivet: 13 nov-14 kl 11:46 »
Enligt uppgifter som jag har läst: Vallört som en biodynamisk närings ackumulator levererar spår av dessa ackumulerade näringsämnen vid nedbrytnings: Kväve, kalium, kalcium, magnesium, järn och kisel. Nässlor som en biodynamisk närings ackumulator levererar spår av dessa ackumulerade näringsämnen vid nedbrytnings: Kväve, kalium, kalcium, svavel, järn och koppar. Så en jämförelse av deras ackumulerade näringsämnen visar att de kommer både leverera kväve, kalium, kalcium och järn ... samtidigt skiljer med spårmängder av kiseldioxid för vallört och koppar för nässlor. *   Inte mycket skillnad totalt sett.



Men nästa år kommer jag att försöka en närings te slurry med en kombination av nässlor, vallört, mosade ekologiska sockerbetor och kompost med en luftare. De mosade sockerbetor kommer att leverera socker till foder bakterierna för exponentiell tillväxt. Detta bör förbättra biodynamiska livet i jorden också. Jag fick denna idé från tidigare kunskaper och en nyligen You-Tube video jag sett. Compost Tea for Growing BIG Vegetables

* Källa: ”Gaia’s Garden” av Toby Hemenway © 2009


Vad menar du med ordet biodynamisk i detta inlägg?

Tydligt är att du använder det på ett sätt som inte är standard. Biodynamisk odling är en specifik odlingsform. Vallört kan användas i biodynamisk odling, t.ex. som det beskrivs här, men är inte av central betydelse. Det som beskrivs här verkar snarare vara en sorts organisk-biologisk odling.

Jag undrar om inte ordet biodynamisk rätt och slätt kan strykas på alla tre ställena utan att texten förlorar på det. Snarare blir den tydligare. [Korrigering: Jag la till ordet "kan" på ett ställe i detta stycke.]

För övrigt använder jag vallörtsbladen som mulch. Om jag gräver bort rötterna så komposterar jag dem. Vallört är en bra gröngödslingsväxt, särskilt på lite blötare (ler)jord, men den blir lätt ett ogräs. Spridningsförmågan är dock måttlig så jag tycker den är hanterlig.
« Senast ändrad: 13 nov-14 kl 12:46 av Anders S »

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: gödselvatten
« Svar #23 skrivet: 16 nov-14 kl 17:44 »
Om du skall använda vallört rekommenderar jag starkt att att du odlar en frösterilsort. För att kunna hålla den på en plats i trädgården.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: gödselvatten
« Svar #24 skrivet: 22 nov-14 kl 07:33 »
Vallört går inte att hålla på plats. Den har skickat rötter genom en välmurad lecablocksgrund in i mitt växthus där den nu sprider sig längs muren.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: gödselvatten
« Svar #25 skrivet: 22 nov-14 kl 09:36 »
Jag har vallört "överallt", särskilt i köksträdgården, och trivs i huvudsak med det. De ger bra marktäckning/ytkompost. De sprider sig själva så jag slipper tänka på att plantera. Har dock börjat gräva bort dem ur odlingsbäddarna.

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: gödselvatten
« Svar #26 skrivet: 22 nov-14 kl 12:30 »
Jag har vallört "överallt", särskilt i köksträdgården, och trivs i huvudsak med det. De ger bra marktäckning/ytkompost. De sprider sig själva så jag slipper tänka på att plantera. Har dock börjat gräva bort dem ur odlingsbäddarna.

Bara en tanke:
Om man skördar vallört hela tiden som täckodling, kan de verkligen ha kraft kvar till att sprida sig så mycket då? De borde ju utarmas... ??? Eller funkar de som Kvickrot och Kirskål - de går inte att utrota...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: gödselvatten
« Svar #27 skrivet: 22 nov-14 kl 16:26 »
Jag har inte försökt utrota dem så jag vet inte.

Mina har måttligt med utlöpare. Jag trodde länge att de inte hade utlöpare alls. Var faktiskt först i år jag såg att de hade det. De sprids även med frö.

Naturligtvis hålls de tillbaka av att skördas. Jag brukar skörda bladen 2-3 ggr per år. Man får bättre täckmaterial om man skördar före blomningen. Men de blommar så vackert och humlorna gillar blommorna, så jag låter en del av dem blomma.

Vallört trivs bäst på fuktig lerhaltig jord. Har man problem med att vallörten sprider sig kraftigt kan man ju fundera på dikning. Men jag är inte säker på hur mycket detta hjälper.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: gödselvatten
« Svar #28 skrivet: 22 nov-14 kl 17:05 »
Jag har inte försökt utrota dem så jag vet inte.

Mina har måttligt med utlöpare. Jag trodde länge att de inte hade utlöpare alls. Var faktiskt först i år jag såg att de hade det. De sprids även med frö.

Naturligtvis hålls de tillbaka av att skördas. Jag brukar skörda bladen 2-3 ggr per år. Man får bättre täckmaterial om man skördar före blomningen. Men de blommar så vackert och humlorna gillar blommorna, så jag låter en del av dem blomma.

Vallört trivs bäst på fuktig lerhaltig jord. Har man problem med att vallörten sprider sig kraftigt kan man ju fundera på dikning. Men jag är inte säker på hur mycket detta hjälper.

Jag har mina mest för pollinerarna och nu i år har vi skaffat bin så nu odlas allt som bin gillar  ;D

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: gödselvatten
« Svar #29 skrivet: 22 nov-14 kl 22:25 »
En frö steril sort får man jobba med för att det inte skall sprida sig.

Men en sort som också sprider sig med frön måste blommorna klippas bort.

Bästa tipsen för att bli av med en oönskad vallört är att man täcker med flera lager med tidningar/duk/liknade om man inte får upp ALLA rötterna vid utrotningsförsök. Under 3-4år.

Försöker man flytta vallört innebär det oftast att man får det på 2 ställen istället för ett ställe.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser