Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surdeg i hus med ojämn temperatur  (läst 10955 gånger)

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #20 skrivet: 28 feb-12 kl 18:28 »
Är du polis Ereski? Forumpolis? Vad vinner du på ditt påstående "jenses förlorar"?

Oh, måste jag vara det för att ogilla drygt beteende eller små rosa batteridrivna grisar?  :D

Jag är nog mer en förbipasserande-oskyldig-forummedlem-som-ogillar-när-vissa-ständigt-hoppar-på-andra för det drar ned tonen för oss alla.

Men fortsätt du att stötta honom Tinna.m  - det beteendet definierar dig.
Och mitt mig.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #21 skrivet: 28 feb-12 kl 23:31 »
tinna m.fl. vi bor inte i hermetiskt tillslutna laboratorier, vi bor i vanliga hem. I vanliga hem finns surdegar med kontamination av allt som finns i luften omkring oss. Det verkar inte passa i er definition av surdeg, men det är så det ser ut.

I degar som är syrade med homofermentativa mjölksyre bakterier bildas ingen ättiksyra.
I degar som är syrade med heterofermentativa bakterier bildas ingen kolsyra.
(Mjölksyran bildas också bara i anaeroba förhållanden utav de senare).

Vi som bakar vill ha en inte för sur deg men den skall ändå helst kunna häva sig. Så vad väljer vi? Det får bli en kompromiss - vanligen vill vi alltså ha (en övervikt av) heterofermentativa Lactobaciller men då får vi även passa oss så degen håller sig mild och inte blir för sur. Vi har i våra hem inga standardiserade laboratorieförhållanden, vi får i degen lätt samma saker som finns i luften. Dit hör den bakterie jag nämnde. Det är en av de vanligaste som finns runt omkring oss.  Den som inte arbetar inom sjukvården kanske inte inser detta. Exempelvis så smittar vi människor akvarieinnevånare med Stafylokocker, även då vi är symptomfria. Det är här frågan om en av de allra vanligast förekommande bakterierna i ett akvarium eller på en fönsterbänk. Stafylokocker och även just stafylokockus aureus hör till den s.k. normalfloran hos många djurarter och även hos oss (vid tester finns den på huden hos kanske 30%, har inte siffrorna i huvudet). Att säga att de inte kan finnas i någons surdeg är att göra det enkelt för sig. En kontamination är möjlig vid varje tidpunkt som degen inte är hermetiskt innesluten i en laboratoriebehållare. Den har också påvisats, så där råder ingen tvekan. Just surdegar har varit föremål för mångas intresse världen runt, när man försökt ta reda på vad som finns i den. Det ligger ju ett visst ekonomiskt vinstintresse i att ta reda på detta också.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

jenses

  • Gäst
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #22 skrivet: 29 feb-12 kl 00:47 »
I degar som är syrade med homofermentativa mjölksyre bakterier bildas ingen ättiksyra.
I degar som är syrade med heterofermentativa bakterier bildas ingen kolsyra.
(Mjölksyran bildas också bara i anaeroba förhållanden utav de senare).


Vad är egentligen meningen med att sprida uppgifter som är helt fel?
Den som vill och orkar kan googla själv och hittar massor med källor som bevisa att du sprida felaktiga uppgifter.

Från tyska wikipedian:
Citera
Homofermentative Arten produzieren durch Fermentation praktisch ausschließlich Milchsäure, während heterofermentative Arten neben Milchsäure zu einem bedeutenden Teil auch andere Endprodukte erzeugen, meist Ethanol und Kohlendioxid.


För de som inte kan läsa tyska som christinag:
Citera
Homofermentativa arter producerar genom fermentation praktiskt uteslutande mjölksyra,
medan heterofermentativa arter bredvid mjölksyra i betydande omfattning också producerar andra slutprodukter,
mest ethanol och koldioxid ( koldioxid + vatten -> kolsyra )


Så igen - varför gör du det?  ???

MvH
jenses

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #23 skrivet: 29 feb-12 kl 03:25 »
Vad är egentligen meningen med att sprida uppgifter som är helt fel?
Det får du fråga dom som gör detta, avsiktligt eller oavsiktligt. Internet är fullt av felaktigheter och oprecisa uttalanden som blir fel eller nästan fel utav detta. Vanligen så blir felen på Wikipedia rättade efter ett tag, men det vet ju inte folk som läser under tiden. Nu har du inte lämnat uppgift om var på wikipedia du hittade ditt citat, så jag kan inte bedöma sammanhanget. Jag föreslår att du tar och praktiserar några veckor på närmaste baktlab. Jag tror att det kan bli ganska lärorikt, eftersom dom inte använder Internet som sin huvudsakliga informationskälla. Vi kanske ses där?  ;)

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

jenses

  • Gäst
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #24 skrivet: 29 feb-12 kl 09:36 »
Nu har du inte lämnat uppgift om var på wikipedia du hittade ditt citat, så jag kan inte bedöma sammanhanget.

Så du vet alltså fortfarande inte att grön text på alternativ.nu betyder att det handlar sig om en länk?
T.ex. Från tyska wikipedian

Internet är fullt av felaktigheter och oprecisa uttalanden som blir fel eller nästan fel utav detta. Vanligen så blir felen på Wikipedia rättade efter ett tag, men det vet ju inte folk som läser under tiden.

Om du tycker att artikeln jag länkade till "är fullt av felaktigheter och oprecisa uttalanden",
så föreslår jag att du går in och redigera den så allt blir "rätt" enligt "dina sanningar".
Sen kommer vi att se hur länge dina "rättelser" kommer att överleva.

Och glöm inte att rätta till alla andra referenser på nätet inom samma området
som "är fullt av felaktigheter och oprecisa uttalanden" enligt dig,
det finns hur många som helst avhandlingar att hitta - alla fel så klart.  ;D





christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #25 skrivet: 29 feb-12 kl 20:13 »
Och glöm inte att rätta till alla andra referenser på nätet inom samma området som "är fullt av felaktigheter och oprecisa uttalanden" enligt dig, det finns hur många som helst avhandlingar att hitta - alla fel så klart.  ;D
Detta uttalande visar tydligt vilken nivå din argumentation befinner sig på.

För att återgå till ämnet. Jag undrar vilken värld du lever i jenses. I en perfekt värld där inga bakterier finns, där ingen blir sjuk och därför inte heller baktprover "på fel ställen" behöver tas osv. I den världen kanske det finns perfekta surdegar som passar definition av en perfekt surdeg. I min värld finns bakterier runt omkring oss och inga garantier för att sådana inte kan ta sig in i dom matvaror vi hanterar. Du kan närsomhelst starta tex en algodling från det du hittar på fönsterbrädan. Det har jag själv testat, det är monokulturer som är det svåra i kråksången, precis som i surdegen (som iofs består av flera dominerande stammar). I en perfekt värld misslyckas ingen med surdegen. Självklart finns vissa miljövariabler som utgör optimum för olika organismer, men i surdegen är det trots detta inte omöjligt att finna syratoleranta bakterier som tex Staphylokockus aureus. Dom gör inte som vi vill. Dom har trots allt funnits här på jorden litet längre än oss och har utvecklat en massa strategier för att klara sig i ett otal miljöer som existerar idag. Optimum betyder inte att de inte kan existera under därifrån avvikande förhållanden, det betyder bara att de inte kan föröka sig optimalt under andra förhållanden än de optimala.

MvH
Christina G

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Elsa i Elsarbo

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #26 skrivet: 08 mar-12 kl 20:52 »

Jag startade min 23 dec, sen dess har jag den i en stor plast låda ( kanske inte PK, men i alla fall)med tätlock, den har jag i kylskåpet, matar varannan dag...jag bakar ut i den, lämnar kvar en bit av degen, fyller på vatten så den är lös, börjar mata efter 2 dagar, så håller det på....
Ibland hinner jag inte baka brödet som är klart för ungnen, då låtter jag bara den stå över natten...
såhär års har jag och många av oss det lite svalt nattetid. Och sen brödet har en del alternativare smakat och alla mår bra! i alla fall senast idag...

/Elsa o:) o:)
Love Peace and understanding
tillägs info
Om du är benägen att reta upp dig på felstavningar, och särskrivning, då ska du läsa det jag skriver;-)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #27 skrivet: 08 mar-12 kl 21:07 »
Samma här, jag bakade både igår och idag. Och särskilt PK är nog inte vare sig min lunchlåda eller juiceflaskan i kylen heller  :) Häromveckan ställde det dock tlll med en smärre surdegsplosion (måste vara ett nytt ord  ;D i kylen. Det var liv i den satsen huvvva. Minns inte när jag startade denna, kanske september? Hur länge har ni andra kvar era?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #28 skrivet: 08 mar-12 kl 21:32 »
Samma här, jag bakade både igår och idag. Och särskilt PK är nog inte vare sig min lunchlåda eller juiceflaskan i kylen heller  :) Häromveckan ställde det dock tlll med en smärre surdegsplosion (måste vara ett nytt ord  ;D i kylen. Det var liv i den satsen huvvva. Minns inte när jag startade denna, kanske september? Hur länge har ni andra kvar era?

MvH
Christina G

Jag har haft min surdeg sen 2002, i perioder har den stått glömd längst in i kylen, men när jag tar fram den och matar den så är den pigg eller så blir den pigg efter ett par matningar.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #29 skrivet: 08 mar-12 kl 21:45 »
Kul! Ja riktigt bra satser vill man bevara. Tycker du att den smakar likadant som den gjorde i början eller har den förändrats med tiden?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #30 skrivet: 09 mar-12 kl 16:13 »
Kul! Ja riktigt bra satser vill man bevara. Tycker du att den smakar likadant som den gjorde i början eller har den förändrats med tiden?

MvH
Christina G

Om den fått stå för länge kan det ta ett par matningar att få igång den, men annars verkar smaken mer bero på vilka proportioner av mjölsorter och hur aktiv degen är för tillfället hur den smakar. Så det är svårt att svara på.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

 

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #31 skrivet: 09 mar-12 kl 19:53 »
Jo jag vet, sånt kan vara svårt att svara på. Jag är litet nyfiken på om surdegar smakar olika. Det finns ju så många olika, vad det gäller bakteriekompositionen. Finns ju patenterade och sådana som är försäkrade osv. Inte litet pengar i det där som vi vanliga svenssons får fram genom att lägga rågmjöl i blöt. Och sen vore det intressant att veta om kompositionen förändras genom tiden i en och samma deg.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

lars andersson

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #32 skrivet: 03 apr-12 kl 23:53 »
när man sätter en surdeg bör tempen ligga mellan 27-30gr.är det kallare utveklas ättiksyrebakt,ock degen blir sur.det är mjölksyrebakt, som som ska utvecklas.ta en kylveska el,frigolitlåda och häng en lampa över,lägg en termometer o kolla så temp, är jämn vilket är av största vikt.när surdegen är aktiv,mata den,konsistens som tjock pannkaksmet,förvara i kyl,matas MINST 1 gång i veck.ta ca,5-10%surdeg och 1-2gr. jäst per bröd,sätt degen,jäs ca 10tim i 20gr,runddriv o jäs till fin utveckling, surd,bröd kräver över 20gr, för att jäsa bra. lycka till!
diversearbetare,småbrukare,vedugnsbagare

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #33 skrivet: 10 maj-12 kl 21:21 »
Har precis satt igång en vetesurdeg. Tror ni att den mår bra uppepå akvarie-rampen? Där är det varmt.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #34 skrivet: 10 maj-12 kl 21:27 »
Där kommer den att må toppenbra! Har aldrig misslyckats med en surdeg som stått på en ramp med en frottehandduk ovanpå.

Jag har varit hos en bekant ett tag. Det var för kallt där. Det blev fyra misslyckade försök att starta up en surdeg där. För kallt nattetid helt enkelt, inga element att ställa nåt på och litet dragigt också. Flera gånger bara ruttnade den. Men när jag kom hem igen så gick det att starta upp som vanligt. Akvarierampen är toppenbra, särskilt för surdegar med mycket vildjäst ovanpå.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #35 skrivet: 10 maj-12 kl 21:28 »
Där kommer den att må toppenbra! Har aldrig misslyckats med en surdeg som stått på en ramp med en frottehandduk ovanpå.

Jag har varit hos en bekant ett tag. Det var för kallt där. Det blev fyra misslyckade försök att starta up en surdeg där. För kallt nattetid helt enkelt, inga element att ställa nåt på och litet dragigt också. Flera gånger bara ruttnade den. Men när jag kom hem igen så gick det att starta upp som vanligt. Akvarierampen är toppenbra, särskilt för surdegar med mycket vildjäst ovanpå.

MvH
Christina G

Ska jag linda in burken i en handduk också? *går ut i tvättstugan och letar efter en liten handduksbit*

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #36 skrivet: 10 maj-12 kl 21:44 »
Det brukar jag faktiskt göra, men det beror mest på att akvariet som jag ställt den på står i hallen och ganska nära dörren. Det minskar draget med en badhandduk virad runt om, förutom den tunnare ovanpå. Går med en näsduk med ovanpå, det är inte för värmens skull. Det skall vara dammfritt och luftigt. Men drag tål degen inte. Jag skall just knåda en suris jag med. Den bakar jag ut imorrn bitti. Jag gör med vetemjöl och dinkel denna gång.
 Lycka till med din!

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #37 skrivet: 10 maj-12 kl 21:46 »
Inga ytterdörrar i närheten här. Han som bor i akvariet gillar inte heller drag ;)

La en liten handduk uppepå och "packade om" lite. Blir det så blir det.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #38 skrivet: 14 maj-13 kl 16:13 »
Jag brukar förvara surdegskultur i frysen i lagom förpackningar, har funkat bra tycker jag.
Jag har också ojämn temp och bakar mkt surdeg och kalljästa jästdegar de är inte så känsliga, aldrig haft några problem.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #39 skrivet: 14 maj-13 kl 21:55 »
Jag håller på och experimenterar litet med torkade surdegsstarter som jag gör själv. Dom verkar inte känsliga mot nåt, dom startar upp hur det än är i omgivningen. Men dom är ju å andra sidan mera utvecklade redan från början liksom. Då har man ju väntetiden före istf efter, så att säga.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 4 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser