Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård  (läst 4555 gånger)

parvin

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Hej
Jag låter mina höns går fria i min trädgård men ibland går till grannes tomt och han vill inte ha dem i sin trädgård.
Har ni några tips för att höns lär sig att inte gå dit. Jag vill inte bygga några murar eller nät runt tomten.
OBS: Jag bor i villa område.
Tacksam för alla tips.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #1 skrivet: 24 jul-17 kl 18:06 »
Den enda lösningen är att bygga någon avskärmning. Vill du inte göra det får du hålla dem instängda.
Genbank för Gotlandshöns

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #2 skrivet: 24 jul-17 kl 18:19 »
Du måste respektera din grannes önskan om att slippa ha hönsen på sin tomt. Du främjar grannsämjan genom att bry dig. Om du inte gör det kan du bli anmäld både till kommunen och djurskyddet och i värsta fall får du djurförbud.

En bra relation med grannarna gör att du kan hålla på med din hobby. Vad är mest värt? Att bygga staket och hålla hönsen på din tomt eller tjafsa och kanske förlora dem?

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #3 skrivet: 24 jul-17 kl 18:55 »
Hur svårt kan det vara att sätta upp ett lågt hönsnät?
//Luff

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #4 skrivet: 24 jul-17 kl 20:13 »
Det är precis som tidigare skrives... Om du inte åtgärdar det så blir det först en anmälan till kommunen... och I värsta fall vidare till lst. Vad sägs om ett staket som är gärdsgårdsliknande som alternativ till när o mur som du inte ville ha? (O i det kan jag förstå dig) Med lite tålamod o pilla kan ett sådant staket bli riktigt snyggt...

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #5 skrivet: 24 jul-17 kl 20:20 »
Tyvärr är solida staket lättare för höns att ta sig över än nät.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #6 skrivet: 24 jul-17 kl 22:12 »
Eftersom det är hönsen som behöver hållas inne, inte rovdjur som ska hållas ute så kanske det i ditt fall skulle funka med allox-nät. Väldigt lätt-mindre jobb och syns mindre.
Självklart ska du stänga in hönsen på din egen mark! Höns kan ställa till mycken oreda på fel plats.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #7 skrivet: 25 jul-17 kl 06:28 »
Jag har en elnätsfålla till mina höns. Den är enkel att sätta upp och att flytta. Elnätet är inte speciellt högt så för att dom ska lära sig att inte flyga över gör jag en liten fålla först och lägger bärnät över. Då lär alla sig att elnätet är läskigt och att det inte går att flyga ut. Höns lär sig lätt nya saker men deras små hjärnor är inte programmerade för att lära om så därför funkar det. Elnätet skyddar väldigt bra mot alla fyrfotade fiender. Använt det i snart tio år och inte förlorat en enda höna. Jo, stackars Elvy råkade ut för en rovfågel men då skaffade jag en bulvan - alltså rovfågelattrapp och seden har det varit lugnt.

parvin

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #8 skrivet: 26 jul-17 kl 22:56 »
Tackar så mycket för era svar. ;)

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #9 skrivet: 31 jul-17 kl 11:57 »
Vi har bara ett svart nät runt vår grönsaksodling vilket har funkat jättebra. Är bara ett flamsigt plastnät och med bara lite enkla pinnar och tråd så står det ändå rätt säkert. Och och det är mot buskar syns det inte alls och väldigt lite även om det bara står fritt.

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #10 skrivet: 01 aug-17 kl 20:51 »
Hejsan
skulle gärna se en bild på fållan du beskriver mvh Rickard
Jag har en elnätsfålla till mina höns. Den är enkel att sätta upp och att flytta. Elnätet är inte speciellt högt så för att dom ska lära sig att inte flyga över gör jag en liten fålla först och lägger bärnät över. Då lär alla sig att elnätet är läskigt och att det inte går att flyga ut. Höns lär sig lätt nya saker men deras små hjärnor är inte programmerade för att lära om så därför funkar det. Elnätet skyddar väldigt bra mot alla fyrfotade fiender. Använt det i snart tio år och inte förlorat en enda höna. Jo, stackars Elvy råkade ut för en rovfågel men då skaffade jag en bulvan - alltså rovfågelattrapp och seden har det varit lugnt.
den som frågar är aldrig vilsen

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #11 skrivet: 01 aug-17 kl 22:14 »
Kompostgaller . Skitbra att bygga i hop o lätt att flytta.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hjälp- Min granne vill inte mina höns i sin trädgård
« Svar #12 skrivet: 03 aug-17 kl 14:29 »
Hejsan
skulle gärna se en bild på fållan du beskriver mvh Rickard
t ä
Jag kan inte konsten att lägga in bilder på alternativ men jag har för mig att det är precis det här nätet som jag har till hönsen. Det är slitstarkt och bra. Jag har ett "vanligt kraftigt elstängselaggregat" som kostade ca 2500 kr i inköp och till det har jag åskskydd. Men till ett 50 m hönsnät duger det med ett litet, billigt. Orsaken att jag har ett kraftigt är jag hade stora hästhagar på den tiden.

https://www.lantkompaniet.se/50-m-hoensnaet-euro-112-cm-2-spetsar.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser