Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvande ruoenanka  (läst 899 gånger)

cimma

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
ruvande ruoenanka
« skrivet: 03 maj-10 kl 13:20 »
har lite funderingar kring mina ankor. jag har en anka som ligger på 16 st ägg . hon har legat ca 14 dagar. idag när jag tittade till henne hade hon åka ned från redet på nåt konstigt sätt och låg på 6 st ägg. vet ngn om de brukar flytta äggen eller om det kan vara en olyckshändelse då hon bor tillsammans med de andra ankorna . nån av dem kanske har varit på redet. jag har iaf aldrig varit med om detta förut. tacksam för råd och ev.svar.
har fem ruoenankor, en hane(Micke), fyra honor(halta Lotta,Linnea,Mackapacka och Stina) och en himmla massa ägg iredet.

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: ruvande ruoenanka
« Svar #1 skrivet: 03 maj-10 kl 21:25 »
Det händer att ankor börjar flytta runt med äggen. Det blir sällan lyckat, för det är ofta några ägg som missas och de blir då kalla. Det är bra om man kan ha ordentliga kanter runt redet, så att det är svårt att rulla iväg med äggen. Jag brukar stapla några tegelstenar framför redet, och sedan täcka dem med halm så att det blir en ordentlig vall.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

cimma

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: ruvande ruoenanka
« Svar #2 skrivet: 04 maj-10 kl 21:01 »
Tack för tipset/C
har fem ruoenankor, en hane(Micke), fyra honor(halta Lotta,Linnea,Mackapacka och Stina) och en himmla massa ägg iredet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser