Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker fult och billigt insynsskydd/staket, har en vansinnigt jobbig granne...  (läst 11829 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Hej,
Ja precis, jag har en granne som gör livet sååå surt för hela vår familj. Övre medelålders man som förklarar för mig att ingen har kommit här och bett om att ha några höns på hans 45 år så då ska jag ge blanka faan i det också. Sen fortsätter han med att det vore väldigt bra om jag kunde flytta min fula kaninbur och se till så att min tvååriga son inte leker i vägen för hans havsutsikt, det är så makalöst trist för hans njutning att störas av ett snorigt barn... Vi bor "framför hans havsutsikt", han borde ju va lite trevlig mot oss så att vi håller röjt så att han kan se havet, men istället så är han vansinnigt otrevlig och avslutar varje mening med "Ja är man överläkare som jag är, då får man som man vill så du kan sluta tjafsa"

Förstår ni att jag bli sugen på att göra hans havsutsikt en smula tråkigare?

 Dom är alldeles för nära, det ska åtgärdas med flytt men i sommar får vi tyvärr dras med dom. Så nu skulle jag vilja skärma av dom lite, gärna med nått som är vansinnigt fult från deras håll men helt ok från vårt... Ideer?

Vet att det är vansinnigt omoget, förra sommaren stod jag bara ut med dom, men efter den här "tillrättavisningen" så känner jag att det var droppen...


kurt

  • Inlägg: 3488
Det är mycket bättre att plantera en häck, för häckar finns inte heller någon restriktion för höjd. Vill man ha något som växer fort så är alltid pil eller klätterväxter ett alternativ, t ex som klättrar på rostig armeringsmatta.

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
Låter som en riktig skitgranne. Läs på om regler för staket innan du sätter upp något så att du inte bryter mot någon regel, för annars lär gubben påpeka det för myndigheterna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Det låter som att det är läge att kolla med några underställda på hans avdelning vad han verkligen retar sig på >:D Kan vara värt att spela t ex arabisk musik vid de tillfällen han fikar ute ;D Den som inte tycker om barn och kaniner måste det vara allvarligt fel på ;)

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
Äsch, sätt upp tvättvindan rakt framför hans havsutsikt och erbjud dig att tvätta alla du känner kalsonger och trosor hela sommaren. Bredvid bygger du en hög med allt som ska slängas inför flytten.

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
Jobbigt att bygga staket bara för denna sommars skull, ni skulle flytta sen väl? Låt nåt bussbolag ställa ett par rejält höga bussar vid tomtgränsen åt hans håll. 😀

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
Eller bli nudister! Dingla omkring på tomten och så fort ni böjer er för att noppa bort nån maskros så råkar baken hamna åt grannens håll😄

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Ja, vi har generösa staketregler, 1,8 får det va plank och över det måste det vara 50% genomsynlighet, så jag är lite sugen på att sätta upp reglar och hissa upp presenningar mellan dom så fort dom är här (glömde ju nämna att det är sommargäster som bara kommer ut hit då och då, så då kan man ju hissa för so fort dom är här och ta bort när dom inte är här...)
Suck, kan känna att är man överläkare och inte skattar sin inkomst här så får man va tyst och sitta still när man är här...iaf om man är otrevlig som den värsta hemorrojden  genom tiderna...


Nudistidéen har slagit oss :)

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Stick ner höga risruskor av tex björk och odla höga störvaxbönor/blomsterönor eller höga ärtor mellan ruskorna, om ni nu bara ska bo där ett tag till så är det ju onödigt att köpa staket.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Eller hämta långa grenar av pilträd och stick ner i marken. Slår rot apfort och växer och blir yvigt och långt.

Sen finns det en växt som heter parkslide, enormt invasiv och växer minst tio cm per dag på höjden. >:D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parkslide

http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tradgard/tradgardsskotsel/invasiva-vaxter-parkslide-etc-18008

http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/varning-for-parkslide-eller-som-den-ofta-felaktigt-kallas-bambu-129693

Blir tre meter hög.

Alla trädgårdsböcker VARNAR för den....

AHAHAHAHAHA!!!!!!!!! ::) ;D ::) ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
Vedhög. Ett rejält lass med ved...som måste täckas med en fuuuuul presenning.
//Luff

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Stapla bildäck..vansinnigt fult..eller spänn upp presenningar..ännu fulare..
Fjäderfän och kaniner

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
Hej!
Är det du eller grannen som ska flytta?

Parkslide ska du för död och pina inte plantera om du tänker bo kvar!!!!!!!!!!!!!

Bygg en större kaninbur, bjud in alla grannars barn på maskerad, spela radio (tråkiga program du får variera tills du hittar hans ömma punkt)

Stapla ved- jättehögt. När han är i sin trädgård- gödsla dina rosor med koskit, Man får inte o:) gödsla hans gräsmatta med massor av kväve- så får han nåt att göra.

Så gräsfrö i hans rabatter vore kul men det får man nog inte göra o:)

mvh/bossebus.....

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Gör en fin häck av pelarpoppel längs tomtgränsen. Om grannen förstör häcken eller klipper i den så är det bara att plantera klättersumak så att han låter bli.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
Vi hade precis en sån granne. Han tyckte inte heller om höns. Eller nåt annat som hade med oss att göra. Att prata med honom på ett artigt och korrekt vis hjälpte inte utan gjorde honom ännu värre. Det är häpnadsväckande så mycket magsyra såna där gubbar kan samla på sig.

En natt kom jag och sambon att tänka på att månne de nya stora fönstren vi satt in gjorde våra kvällsaktiviteter mer synliga åt gubbens håll? Kanske var det därför han var så sur? Men sen tänkte vi att så kan det ju bara inte vara - att två vuxna människor ger sin kärlek till varandra kan väl ändå inte harma någon ;)

Lite hångel har väl aldrig skadat nån havsutsikt hittills?

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Ha ha, det är vi som ger upp och letar efter nytt boende, men det tar ju alltid ett tag att hitta något...så en sommar får vi nog iaf stå ut... Men parkslide verkar inte vara någon dum idé? Något man kan beställa på plantskolor eller hur får man enklast tag i det?

Så blir det nog tvättlina (så att vi kan ta ner den när dom inte är här för det ser ju lite stökigt ut... och hångelshow kan man ju alltid bjuda på :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Det tar ofta en säsong eller två innan parksliden eller andra växter etablerat sig på platsen och börjat växa på riktigt. Men skulle ni bo kvar så vore det bättre att stoppa sjöutsikten med en rejäl thujahäck, tråkigare och tätare häck finns knappt

Che Guevara

  • Gäst
Det är mycket bättre att plantera en häck, för häckar finns inte heller någon restriktion för höjd. Vill man ha något som växer fort så är alltid pil eller klätterväxter ett alternativ, t ex som klättrar på rostig armeringsmatta.
Inte riktigt sant  det får bara bli max 180cm precis som staket om du inte är överens med grannen då förstås  ;) lite ironiskt va ;D

Rubensgården

  • Gäst
Sätt upp en telefonstolpe lite snett och bygg ett vedervärdigt vindkraftverk. Inget bygglov.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Dra en tvättlina mellan två störar om där inte finns träd och sen är det bara att fylla den med tygstycken och annat som hänger på tork...dygnet runt. Linan skall vara placerad så pass högt upp att han ser så lite som möjligt. Och tvätten ska vara den fulast möjliga  ;D Personligen så tycker jag att det kan vara vackert med fladdrande textil i trädgården, för honom, er granne så är det utmärkt att reta gallfeber på honom. Behövs det slå ner fler störar och mer lina.

Ser i min fantasi hur ni låter barnen/barnet kladda med någon form av färg på gamla lakan. Tjusigt värre ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser