Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är 2014 det officiella äggförsäljningskrångel året?  (läst 1206 gånger)

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Jag undrar eftersom det varit massor av kontroverser mellan köpare och säljare av avelsägg i olika forum tex på FB. Nu har jag visserligen bara hållit på med höns i några år men aldrig sett liknade.

Folk blir skogstokiga för bagateller, en del andra skickar ägg jättedåligt packade och är sedan nonchalanta, ja och gud vet. Minsta lilla kan bli en jätteexplosion av anklagelser.

Jag har både sålt ägg och köpt ( en) omgång avelsägg i år och jag har haft tur, fått köpeäggen föredömligt packade och fick dessutom ett jättebra kläck. Har inte haft mer än en som rapporterat in ett riktigt dåligt kläck från mina ägg, men många som sagt att det gått fint. Och hon som fått dåligt får nya...

Det jag som säljare dock märkt att folk verkar mer TVEKSAMMMA när de ska ha ägg, det ska funderas och dras på en beställning i det oändliga. Det är jättemånga ombokningar. Och många som säger att de ska ha ett visst datum för att sen när den dagen som det är realistiskt att senast betala för att veta att pengarna är framme innan avtalad skickedag närmar sig då hör de av sig och avbokar för att de hellre ska beställa senare på säsongen.

Jag hade en sån som jag sen såg på ett forum hade tagit liknande ägg av någon annan i stället, för att denna andra säljare var nån krona billigare per ägg.

Alltså om det skiljer 1-2 kr per ägg... på 20 ägg är det alltså 20-40 kr det skiljer. Inga jättesummor alltså. Jag hade kunnat förstå om det var ägg till halva priset. Men Om man nu redan har bokat ägg av en. Ja då tycker jag att det är lite osjysst att ta av  nån annan i absolut sista minuten.  För då har man REDAN gått och samlat in och behandlat de här äggen som avelsägg. Kanske sagt nej till andra kunder också. Och sen står man där med ägg som ingen vill köpa just den veckan och nästa vecka är de för gamla att skicka.

Jag är alltså inte bland de dyraste när det gäller ägg precis och tar inte heller extra betalt för emballage trots att jag använder mig av nya kartonger och nytt bubbelplast mm. 

Förra året var det liksom mera direkt på. Folk ringde eller mailade, visste vad de ville ha och när och tjoff så var pengarna inne i tid och de backade inte ur heller på det här viset mer i nåt enstaka fall.

I år har det varit så att de som varit snabba på det varit folk som velat hämta själva. Jag har haft mycket mer hämtningar och väldigt få skickekunder.

( Ok jag är ingen storhandlare på ägg, detta är en hobby för mig och jag har haft kanske max 2-3 på en vecka när det var som hastigast förra året....).
Men jag märker jätteskillnader mot hur det var förra året och året innan.

Jag är dock glad att jag inte råkat ut för de här vilda  bråken som jag berättade om i början av tråden. Simmar i lite lugnt vatten och har bara haft med trevligt hönsfolk att göra. ( Men det är klart året är ju inte slut ännu).

Snälla ni andra som säljer , har ni märkt av liknade tendenser som jag gjort det här året?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Är 2014 det officiella äggförsäljningskrångel året?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-14 kl 20:16 »
Tja jag försöker lägga ägg som "blir över" i kläckaren om det är av raser där jag behöver få upp lite antal i avelsgrupperna. Men med EN kläckare som tar 24 ägg så blir det ju lite så att var tredje vecka DÅ kan jag få undan lite ägg på det viset...men svårt att göra det kontinuerligt. Och det finns ju en begränsad mängd äggakaka som det orkas ätas här hemma per vecka...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Är 2014 det officiella äggförsäljningskrångel året?
« Svar #2 skrivet: 09 apr-14 kl 23:01 »
Jag blir ibland förvånad över vad folk klagar på. Jag sålde ankägg förra sommaren och blev kontaktad av köparen i början av december för han hade klagomål. Av 12 ägg hade det blivit 9 ällingar och det var lite för få enligt honom. En älling hade dött första veckan och de andra 8 hade växt bra under sommaren. På senhösten hade de börjat må sämre och när det blev kallt i december så hade de dött. 5 månader efter jag sålde äggen var den sista ällingen död och köparen ville ha pengar tillbaka både för ägg och det foder som hade gått åt under tiden. Jag tyckte det var fel men kunde erbjuda nya ägg till ett bra pris. 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 10 apr-14 kl 01:14 »
Jobbigt om man ska erbjuda livstidsgaranti :-) .  Det kanske är curlingbarnen som har börjat figurera på äggmarknaden ?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Är 2014 det officiella äggförsäljningskrångel året?
« Svar #4 skrivet: 10 apr-14 kl 10:20 »
Har man fått dåliga ägg ett år , där äggen inte ens varit befruktade så kanske man blir mer rädd om pengarna året efter . det gör ju att varje gång man köper ägg så blir det bara dyrare och dyrare . Man lägger ju på kostnaden från de okläckta äggen på de man beställer senare och tiden plus el och skötsel för äggkläckaren . Tid och jobb man kunnat lägga på annat .


Skogsnatt

  • Gäst
SV: Är 2014 det officiella äggförsäljningskrångel året?
« Svar #5 skrivet: 14 apr-14 kl 18:20 »
Vi säljer mot faktura och gör allt för att äggen skall vara bra.

Givetvis så blir det någon man för påminna , några som går till inkasso och någon som kronofogden får jobba med och faktiskt en förra året som redan hade miljonskulder och 50 betalningsanmärkningar. Men i normalfallet, så går allt bra och vi märker inte mer krångel detta året än det varit förrut.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Är 2014 det officiella äggförsäljningskrångel året?
« Svar #6 skrivet: 14 apr-14 kl 18:23 »
Och Skovnatt's leverance var jag enormt nöjd med  :D

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Är 2014 det officiella äggförsäljningskrångel året?
« Svar #7 skrivet: 17 apr-14 kl 08:42 »
Jag har köpt avelsägg några gånger och det ska mycket till innan jag klagar eller låter bli att betala. Om säljaren är seriös och packar noga och har någorlunda koll på hur befruktningsprocenten brukar se ut så är ju resten mitt ansvar. Förra året betalade jag en dryg hundring för ett gäng ägg som resulterade i tre hönor och en tupp. Det är billigt tycker jag. I år betalade jag runt fyrahundra och resultatet blev (troligtvis) 6 tuppar. Men sånt är ju livet liksom.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

 

Lönnhult

  • Inlägg: 134
    • Halland
SV: Är 2014 det officiella äggförsäljningskrångel året?
« Svar #8 skrivet: 17 apr-14 kl 18:55 »
Jag skickar så gott som endast i postens gröna lådor för de tar brevbäraren med. Meeen man kan tjäna 15-20 kr med skicka lätt skriva ut skickordern på datorn och sedan lämna på posten som ligger 2 mil bort, hur enkelt och smart som helst :-X
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Är 2014 det officiella äggförsäljningskrångel året?
« Svar #9 skrivet: 19 apr-14 kl 10:38 »
Jag har köpt avelsägg några gånger och det ska mycket till innan jag klagar eller låter bli att betala. Om säljaren är seriös och packar noga och har någorlunda koll på hur befruktningsprocenten brukar se ut så är ju resten mitt ansvar. Förra året betalade jag en dryg hundring för ett gäng ägg som resulterade i tre hönor och en tupp. Det är billigt tycker jag. I år betalade jag runt fyrahundra och resultatet blev (troligtvis) 6 tuppar. Men sånt är ju livet liksom.

Du har helt rätt. Det är en viss risk med att skicka eller själv transportera ägg. Är allt gjort på bästa sätt och befruktningen är bra, så är det sådant som kan hända.
Givetvis kan ju ingen på förhand uttala sig om könsfördelningen på de kycklingar som kläcks.

På det sätt vi skickar så får vi tämligen ofta rapport om 100 % kläckning på våra ägg och det är ju givetvis väldigt trevligt. (Stora kläckerier räknar med ca 70 % kläckning, så är man bättre än så, så skall man vara nöjd).

Att vägra att ta emot beställt gods eller vägra att betala är aldrig tillåtet. Är det tal om reklamation, så skall det lösas på annat sätt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser