Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det piper i ett ägg  (läst 2312 gånger)

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
Det piper i ett ägg
« skrivet: 09 apr-14 kl 07:36 »
DET PIPER I ETT ÄGG I KLÄCKAREN. SKA JAG KNACKA HÅL PÅ DET OCH HJÄLPA KYCKLINGEN TILL VÄRLDEN ELLER DÖR DEN DÅ

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #1 skrivet: 09 apr-14 kl 07:50 »
De knackar hål själva.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #2 skrivet: 09 apr-14 kl 08:00 »
Jag tänkte om jag skulle hjälpa det lite på traven

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #3 skrivet: 09 apr-14 kl 08:02 »
Nej, de klarar det själva om de är sunda.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #4 skrivet: 09 apr-14 kl 09:09 »
NEJ! Du skadar kycklingen, Den får blödningar då den troligtvis inte är helt färdigutvecklad ännu.

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #5 skrivet: 09 apr-14 kl 09:17 »
Tack Micke det va de jag var ute efter. Jag tänkte om vissa skal kanske kan vara extra hårda starka för den ligger där och piper och verkar vilja ut

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #6 skrivet: 09 apr-14 kl 09:29 »
Kycklingar kan pipa ett dygn eller mer innan de gör hål.
De pratar med mamman och syskonen redan i förväg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #7 skrivet: 09 apr-14 kl 12:13 »
Nu piper den inte längre den kanske har somnat om

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #8 skrivet: 10 apr-14 kl 11:21 »
Fortfarande tyst alt verkar dött dag 23 tro om jag ska knäcka äggen och se efter. Det kan vara så att de yttre äggen i den runda kläckaren vart dåligt vända och att jag la i för många,Någon som vet.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #9 skrivet: 10 apr-14 kl 11:46 »
temperaturen och fuktigheten samt hur gammalt ägget var innan du la det för ruvning inverkar på kläckningstiden . Man vet  också att ett helt färskt ägg kläcks något snabbare än ett äldre. De antal dagar som man brukar ange är därför ett medeltal.
   
tex 28 dagar Pärlhöns

Så jag tycker du ska avvakta om det bara gått 23 dagar.
   

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #10 skrivet: 10 apr-14 kl 12:51 »
Glömde att tillägga att om kycklingen inte själv har kraft nog att själv ta sig ur ägget eller om du hjälper det ut så är eller blir kycklingen för svag och kommer troligtvis inte att överleva. Att kycklingen piper är helt normalt precis som fostret hos människa som sparkar och rör sig långt innan det är dags. Så ha tålamod.

Hannaz

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #11 skrivet: 11 apr-14 kl 02:15 »
Fortfarande tyst alt verkar dött dag 23 tro om jag ska knäcka äggen och se efter. Det kan vara så att de yttre äggen i den runda kläckaren vart dåligt vända och att jag la i för många,Någon som vet.

Om man lyser ägget ser man om det rör sig inuti. Hade ett ägg som det inte hände nåt med, inga rörelser och inget ljud på dag 20 när det var minst hålslag i alla andra ägg. Det fick ligga en dag till och när sista av de andra kläckts lyste jag det igen och fortfarande inget liv. Knäckte ut en död fullgången kyckling men gulsäcken var inte indragen. Övriga 20 välmående.

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #12 skrivet: 11 apr-14 kl 09:06 »
Fick fem kycklingar som jag hjälpte ut allihop ja jag bröt sönder skalet när de hade pickat hål själva .Sen  den sjätte pep det i ett ägg nu är det tyst och troligen dött

 

Tovashönseri

  • Inlägg: 4
SV: Det piper i ett ägg
« Svar #13 skrivet: 17 apr-14 kl 20:05 »
Vänta hällre en vecka efter dag 21 så du inte har för bråttom ... Lycka till😄👍


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser