Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt borta lange pa nytt stalle.  (läst 2724 gånger)

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
Katt borta lange pa nytt stalle.
« skrivet: 09 sep-13 kl 14:40 »
Mina 5 katter och jag flyttat fran deras paradis. Forsta 5 dagarna var de med mig i 3 mycket sma rum. Sen slappte jag ut dem i den byggnaden vi skall bo i. Annu sa lange kan jag ej bo dar. Det ar ett f.d. stall som skall goras om. FULLT med ALL SORTS "bra-att-ha-saker". Fran A till O, fran fonster och mineralull till verktyg, tomma olburkar och allt som hor till bokforing for ett mindre foretag som maste sparas. Sen efter ett par dagar akte jag ner ett par dagar till mina gamla bostad for att flyttstada (ca 25 mil) Nar jag kom tillbaks hade en katt lyckats smita ut. Simba ar en drygt 4-arig kastrerad hona. Van vid uteliv, bra att jaga. Sa hon klarar val sig pa det viset. Grejen ar att hon har flyttat fran ett stalle som var sista huset pa en vag, med mer vanligt med flygplan och helikoptrar an bilar. Till en f.d. hastgard dar stall ar omgjort till verkstad och min blivande bostad + FORRAD. Den stora byggnaden dar hastarna red inomhus pa vintern ar omgjort till ett jattegarage for 20 bussar och nagra bilar. Miljon omkring skiljer fran mest skog i Gbg, till oppna falt, med skog pa ett par km avstand pa tva sidor, villabebyggelse nagon km bort at tredje hall. Fjarde hallet ar en jattetrafikerad vag nagon km bort. Har bor 4 katter innan, och tva vuxna schafrar, vilka mina katter inte gillar. Nu har jag ej sett henne pa ca en vecka. Ligger och trycker? Hur lange?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #1 skrivet: 09 sep-13 kl 14:59 »
Gå ut och kalla på henne ofta under kväll och natt utan andra djur/hundar med. Sätt ut mat där du står och ropar och fyll på om det tar slut. Efter några dagar kommer hon fram om du är ihärdig och såvitt hon inte blivit dödad eller försvunnit från området.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #2 skrivet: 09 sep-13 kl 22:01 »
TACK, Har gatt ut och ropat i ett par dagar. Tar med mat fr.o.m. nu.

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #3 skrivet: 09 sep-13 kl 22:42 »
När jag flyttade, mitt i vintern, smet en av katterna ut och var borta i över en vecka ... Plötsligt en dag stod han bara här :)
Så det finns hopp ...

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #4 skrivet: 09 sep-13 kl 23:23 »
I värsta fall har hon börjat leta sig hemmåt - dit du bodde förr. Fixa en lapp med efterlysning och ett foto på henne och kopiera upp den. Sätt upp lappar i butiker, häfta fast på stolpar och lägg i folks postlådor. Men fortsätt att gå och ropa och sätt ut mat och också.

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #5 skrivet: 15 sep-13 kl 00:46 »
Simba ar tillbaks. Lite magrare, fast samma katt. fraser at alla andra i familjen. Ville ut direkt efter fatt mat.

TACK for raden.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #6 skrivet: 15 sep-13 kl 08:22 »
Vad skönt att hon visat sig, vill hon inte komma in får du flytta hennes mat litelite närmare (ytter)dörren var dag så kanske hon vill/vågar gå in till slut igen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: Katt borta lange pa "nytt" stalle.
« Svar #7 skrivet: 04 okt-13 kl 22:23 »
Alla katter accepterat nya stallet. Minsta trivs bast. Helt social med alla (utom hundarna) vet ej vad hon ar radd for. Dike gravdes. Hon ner i diket ett par dm fran gravskopans jatteskopa. Hannibal borta i tva-tre veckor nu (osaker, sett han sallan) Han ar en 2 1/2-arig okastrerad hankatt.
Undrar nu: katter ar ju olika. Och de bodde innan isolerat. Traffade ej andra manniskor direkt. Nu massor med manniskor utanfor deras bostad. Aldrig sett en buss innan. Nu ar det manga bussar som startar och avslutar pa garden utanfor.
Strax innan jag sag Hannibal senast var det ett barnkalas har. Ett par av dem ar  ......  extrema. Tydligen kampat for att fa fram katterna fran deras gomstalle.
Samma rad fran tidigare i traden foljs.
Har dock ingen erfarenhet av djur tillsammans med barn.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #8 skrivet: 04 okt-13 kl 22:49 »
Det är synd om djuren när de hamnar i nya och stökiga miljöer, men för det mesta vänjer de sig. En okastrerad hankatt kan vara borta veckor åt gången, vi har två honor här och periodvis hänger hanarna runt stugan säkert uppemot en vecka, kanske mer åt gången och det finns en hel del ställen med honkatter x 1 vecka  ;) Katterna jagar mat själva men har sett på vintern att de tar mackor och annat som kastats ut till småfåglarna.
Du har kollat så ungarna inte stängt in katten nånstans?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #9 skrivet: 28 dec-13 kl 23:40 »
Hannibal "hemma". Fatt all favoritmat, ekologisk lammfars och agg.
Nu blir  det kastrering efter nyar.
Han ar dock ej valkommen av ovriga.
OK, men accepterad blir han val sa smaningom.
TACK FOR RADEN.
GOTT NYTT AR.

 

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
Jag har 4 katter, fast en ar nog ensamkatt.
« Svar #10 skrivet: 17 apr-14 kl 20:06 »
Hannibal forsvunnen igen.
Borta i ca 3 veckor. Han ar kastrerad nu. Som jag skrivit tidigare mycket radd for manniskor, hoga ljud etc.
Han forsvann nar jag akte bort nagra dagar. Just dessa dagar byggdes ett tak over altan dar han brukade sitta. Allt vasen med byggandet fick han val att fly.
Stallet dar han fanns forra gangen ar han inte nu.
Skriver nu igen for att jag tror att han ar en ensamkatt.
Nar han kom tillbaks blev han mer och mer accepterad av de andra 4 katterna. Fast han nojde sig med att nosa dem i rumpan.
De andra leker, jagar tillsammans, upptacker nya saker tillsammans.
Hannibal gar for sig sjalv. Pa altan var det bara han som satt.
Svarast ar att inte veta nagot. Hoppas att han hittat nagon plats dar han kan trivas mer och mer.
Mitt "misstag" ar att jag som den "ensamvarg" inte traffar mycket andra, sa mina katter kanner bara mig.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #11 skrivet: 17 apr-14 kl 21:40 »
Du får ut och ropa och ställa ut mat igen. Och hoppas den dyker up igen när det blivit tyst och lugnt igen och den hör din röst.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

artan

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #12 skrivet: 18 apr-14 kl 12:23 »
Jag hade en katt som varje år i maj försvann, i september kom han tillbaka. Jag satte upp lappar och annonserade. Till slut var det en kvinna med ett sommarställe som svarade.
Det visade sig att han var så less på småbarnen i familjen (antar jag, eller så fick han bättre mat borta) att han inkvarterade sig själv 2 km bort så fort sommargästen kom ut. När hon flyttade tillbaka till stan på hösten kom han tillbaka.
I alla fall fick jag vetskap om att han hade det bra när han var borta :-)
Katter är kloka och egensinniga djur :-)
Nu skojar vi om att vi har delad vårdnad om honom, han är nu 12 och har hållit på så här sedan han var 2 :-)
Lever min dröm på landet med hundar och hästar och en fantastisk man.

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: Katt borta lange pa nytt stalle.
« Svar #13 skrivet: 21 jun-14 kl 16:13 »
Hannibal ej kommit tillbaks. Fast ar nastan saker var han ar. En knapp km harifran, mycket lugnt stalle. En ensam kvinna som har  ..... manga katter. En granne till henne sager att ingen vet hur manga. Tydligen fatt besok av den myndighet som skoter sadant. Skall visst ha ett par langhariga som fatt problem darfor palsen skots ej.
Hamta min katt, och han sticker ner igen?

Tankt att han far bo hos henne, fast jag star for ev. veterinarkostnader, och BRA mat. Fast hon verkar (ENLIGT RYKTEN) snall fast, okunnig. Tanker ej lata Hannibal fa "problem" pga hennes okunskap.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser