Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dränkt anka!  (läst 5358 gånger)

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
Dränkt anka!
« skrivet: 26 jun-14 kl 06:55 »
Igår när gubben kom från jobbet fattades ankdraken, han var nyinköpt för 1,5 vecka sen. Vi hittade den senare dränkt i deras bad :'(. Troligtvis är det gåshanen (som bott hos oss lika länge) som tryckt ner honom under vattnet. Nån som varit med om nåt liknande ???? Är det vanligt? Blev det konkurens om makten, eller kunde det lika gärna varit en anka? Vi vill ju försöka undvika det i framtiden :P

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Dränkt anka!
« Svar #1 skrivet: 26 jun-14 kl 07:05 »
I våras köpte jag 2 löpankor på 3 veckor.
De fick först bo i en betesbur för kanin precis utanför ankhagen för att växa till sig lite.
När de var stora nog att släppa ihop med övriga ankor, 1 Pekingdrake+1 Pekinghona+1sv.Blåanka, gjordes detta
med stor försiktighet, övervakning och nätterna fick de vara i kaninburen.

Men så fort jag vände ryggen till så försökte draken dränka den mörka löpankan!!
han nöp den i nacken och bokstavligt släpade den till deras simbalja och försökte få ner den under vattnet!!
Har aldrig varit med om nåt liknande! Det var bara den mörka löpankan han var på och när han inte försökte dränka den så nöp och högg han den.

Löpankorna sov UNDER ankhuset istället!
En natt glömde jag stänga till hos ankorna och draken blev tagen av räven eller något annat.

Jag blev inte så värst ledsen :P
Nu är det lugnt och fridfullt i ankgården igen :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Dränkt anka!
« Svar #2 skrivet: 26 jun-14 kl 12:12 »
Har också sett en and som försökte (?) dränka en annan and i en bäck när jag cyklade förbi. Den stod på den andres rygg och tryckte ner den mot bottnen. Vet förstås inte bakgrunden. Verkar alltså vara rätt vanligt.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Dränkt anka!
« Svar #3 skrivet: 08 jul-14 kl 22:05 »
Dom dränker inte utan försöker para sig

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Dränkt anka!
« Svar #4 skrivet: 14 jul-14 kl 11:16 »
Dom dränker inte utan försöker para sig
Nej!
Stämmer inte på händelsen hos mig!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Dränkt anka!
« Svar #5 skrivet: 22 jul-14 kl 00:35 »
skogsbonne menar nog det sommartorparn skrev ;) Ankor och änder parar sig helst i vatten :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

n annesch

  • Inlägg: 8
    • Ångermanland
SV: Dränkt anka!
« Svar #6 skrivet: 10 sep-14 kl 07:38 »
Det sägs att ankor inte kan para sig på land men det gör de. Ankdrakarna är ofta våldsamma och det har hänt att vi fått ta bort draken föra att misshandlade honor ska få vara ifred. Ankor parar sig helst i vatten och det händer att ankhonor blir dränkta under akten då hanen tar tag i nacken på honan och håller fast den.
När parningen fungerar normalt kommer hane upp mot honan och börjar höja och sänka huvudet upp och ner sedan börja honan göra lika dant och när det kommer i takt så är det dags. Parningen brukar vara över på 10 sekunder. Det är när ankdansen inte fungerar som det går illa med brutna vinpennor renplockade nackar. Om man inte ska ha avels ägg är det lugnast om hannen får vara separerad från honorna.

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Dränkt anka!
« Svar #7 skrivet: 16 dec-14 kl 10:42 »
Jo, jag kan tänka mej att det är en parningsdans. Det har hänt igen, men denna gången var det en av honorna som fick sätta livet till. Jag har sett gåsdamen försöka para sej med ankorna på land :o, så jag vet inte om det är honan eller hanen som är skyldig till dränkningarna, men jag vet att gässen måste bort!!! Jättesorgligt :'( , det är urmysigt med många olika sorter, men de blir nog en fin julmiddag oxå ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser