Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knäppa höns ratar mask!  (läst 4224 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Knäppa höns ratar mask!
« skrivet: 24 feb-14 kl 09:48 »
Mycket märkligt. När jag lyfte en presenning häromveckan fann min son en massa maskar som han la i hönsgården - och hönsen travade förbi dem som om de inte begrep vad det var! Myskankorna, däremot, slök dem. Sen igår grävde jag lite och hittade små nätta maskar. De första hönsen spatserade bara förbi, men den äldre hönan åt en. Sen pickade hon till två men lät dem ligga!
Vad är detta för märkligt? Om de varit institutionaliserade fabrikshöns hade jag begripit det, men det är naturruvade Hedemorahöns! Har jag strikta veganer, eller vad?

Pullarius

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #1 skrivet: 24 feb-14 kl 20:36 »
Jag har också naturruvade Hedemoror och av dom så är kanske två av åtta intresserade av mask. Så dom måste kanske vara rejält hungriga för att vilja äta
 något så läskigt.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #2 skrivet: 04 mar-14 kl 20:21 »
Jag fattar ingenting! Jag hade (1980-1995) Gul Orpington. Grävde jag i landen, så hade jag höns överallt, som käkade mask. De rafsade kring i komposterna, för att leta upp dyngmask. Ja mask av olik slag var födan över allt annat!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #3 skrivet: 05 mar-14 kl 01:04 »
Våra höns är likadana. De ratar mask, alltså. Orpington och Brahmor. Jättekonstigt.
« Senast ändrad: 05 mar-14 kl 01:11 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #4 skrivet: 05 mar-14 kl 10:15 »
Jag kan nästan ingenting om höns, men jag undrar: Är det så att hönsen måste lära sig vad de kan äta eller är det ärftligt? Om de måste lära sig, är det i nån särskild ålder de kan lära sig? (Har ett vagt minne av att jag läst att hönan lär kycklingarna vad de kan äta, men det kan vara fel.)

Till den grad det är ärftlig kunskap kan den ha avlats bort. Till den grad det är inlärd kunskap kan inlärningsmöjligheter ha saknats. Funderar jag ...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #5 skrivet: 05 mar-14 kl 10:40 »
Annan tanke: om hönsen länge utfodrats med helt annan föda, t.ex. säd och kraftfoder, och inte haft möjlighet eller anledning att söka sin egen föda, så kanske deras matsmältningsapparat kan vara inställd på sån föda de är vana vid. Den kanske har svårt att ställa om? Så att även om de smakar på en och annan mask så passar den inte in? Å andra sidan kan man tycka att de verkligen borde vilja ha något som bryter eventuell ensidighet i kosten. Men vanans makt kanske är starkare?

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #6 skrivet: 08 mar-14 kl 08:06 »
Intreessanta synpunkter, Anders S!

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #7 skrivet: 20 mar-14 kl 03:07 »
Intressant. Kan det vara en oaptitlig mask eller var de daggmaskar? Fast mina lantrashönor blir galna för allt som liknar mask, t ex spagetti...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #8 skrivet: 20 mar-14 kl 07:22 »
Äter tuppen mask? Om han ratar kanske hönsen ratar.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #9 skrivet: 21 mar-14 kl 11:51 »
Jag kan nästan ingenting om höns, men jag undrar: Är det så att hönsen måste lära sig vad de kan äta eller är det ärftligt?

Troligtvis både och. Om man släpper ut ett gäng maskinkläckta kycklingar i den Sydostasiatiska djungeln så skulle jag inte tro att de svälter ihjäl. Dock tror jag kycklingmamman lär dem "det finstilta".

Om de måste lära sig, är det i nån särskild ålder de kan lära sig? (Har ett vagt minne av att jag läst att hönan lär kycklingarna vad de kan äta, men det kan vara fel.)


Jag har också läst det. Har t ex läst att nykläckta fasaner kan gå runt och picka på prickar på stenar osv innan de fattat vad som är mat och vad som inte är det. Och det känner jag även igen från mina maskinkläckta kycklingar, de pickar på allt som ser ut som en prick. Minns att det var livsfarligt att hålla en mitt framför ögat på en, för då pickade de i pupillen.

Så jag skulle tro att höns har en nedärvd instinkt att picka på allt som ser ut som en prick, samt kanske andra saker (blanka saker t ex, för de ser ut som skalbaggar, och slingriga saker, för de ser ut som maskar), men att de även lär sig av erfarenhet/vad mamman visar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #10 skrivet: 25 sep-14 kl 10:17 »
Efter en sommar kan jag i alla fall konstatera att de konstiga hönsen som ratade mask i våras har fått kycklingar som glatt äter mördarsniglar!!
Så jag är rätt nöjd, jag. Maskarna har jag ju hellre levande kvar, men inte sniglarna!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #11 skrivet: 25 sep-14 kl 14:43 »
Efter en sommar kan jag i alla fall konstatera att de konstiga hönsen som ratade mask i våras har fått kycklingar som glatt äter mördarsniglar!!
Så jag är rätt nöjd, jag. Maskarna har jag ju hellre levande kvar, men inte sniglarna!

Så häftigt! Grattis, det var ju en perfekt avslutning på problemet. Maskarna är ju bra att ha i odlingarna.
Jag provade att servera mina höns lite mördarsniglar  ---bläääää sa dem. När jag fick mask på slingerkrassen slängde jag fram en näve full men det var ---bläääää det med.  :'(
Däremot har de förföljt mig när jag gräver om i komposten och odlingsbäddarna och de maskarna passar herrskapet.

Så jag är verkligen avundsjuk på dina nya kycklingar.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #12 skrivet: 26 sep-14 kl 10:07 »
Znibban, försök att hitta babysniglar och servera.  Mina höns gillar det ännu bättre än mask.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #13 skrivet: 26 sep-14 kl 16:59 »
Znibban, försök att hitta babysniglar och servera.  Mina höns gillar det ännu bättre än mask.
Wow, tror du det kan funka  :D, då ska jag göra det i vår, jag går och samlar hela sommaren och nu är de mer eller mindre slut, det finns inga små i alla fall.
Svimma inte nu för jag räknar alla äckliga när jag tar kål på dem, hittills har jag förintat mer än 8500 st. Det du......uuuuuuuuuuurk!

Anguz

  • Inlägg: 30
    • Södermanland
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #14 skrivet: 28 sep-14 kl 20:20 »
Jag grävde upp mask och gav mina höns, ingen av de vuxna åt men en av kycklingarna slukade den och ville ha mer. Hon kanske tror att jag är hennes mamma och "visar vad hon kan äta"  o:)

pegaso

  • Inlägg: 18
  • Skit blir det överallt
    • Småland
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #15 skrivet: 29 sep-14 kl 10:23 »
Våra Faveroller äter mask, periodvis.... Dvs oftast är de som galna efter mask och hugger helt vilt när man gräver, men ibland är de helt ointresserade av mask.
Min teori är att när de ätit mycket mask, behöver de andra "näringsämnen" och ratar masken tills de fått "rätt balans på näringsämnena".
Men det är bara en teori....

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #16 skrivet: 29 sep-14 kl 10:48 »
Våra Faveroller äter mask, periodvis.... Dvs oftast är de som galna efter mask och hugger helt vilt när man gräver, men ibland är de helt ointresserade av mask.
Min teori är att när de ätit mycket mask, behöver de andra "näringsämnen" och ratar masken tills de fått "rätt balans på näringsämnena".
Men det är bara en teori....

Kan stämma. Det sägs ibland att höns känner av själva vilka näringsämnen de behöver, och justerar sin diet därefter.
Men med tanke på hur mycket de älskar frigolit är jag tveksam till det påståendet.  :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #17 skrivet: 02 okt-14 kl 10:11 »
Kan stämma. Det sägs ibland att höns känner av själva vilka näringsämnen de behöver, och justerar sin diet därefter.
Men med tanke på hur mycket de älskar frigolit är jag tveksam till det påståendet.  :P

Så lustigt, jag trodde bara det var mina höns som var knäppa nog att äta frigolit. De är helt galna idet. Vi har isolerat ett par stalldörrar med frigolit och hönsen drar ut så mycket de bara når. Undrar varför  ??? jag har svårt att tro att det kan vara gott.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #18 skrivet: 02 okt-14 kl 11:37 »
Ja frigolit verkar vara undantaget till att höns vet vad de behöver. Min gissning är det för hönsen smakar som puppor, som t.ex. 'myrägg' (är ju egentligen myrpuppor).  Någon annan som har en idé om varför?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #19 skrivet: 02 okt-14 kl 22:16 »
Ja frigolit verkar vara undantaget till att höns vet vad de behöver. Min gissning är det för hönsen smakar som puppor, som t.ex. 'myrägg' (är ju egentligen myrpuppor).  Någon annan som har en idé om varför?

Gissar att det är skön konsistens. Lätt att pilla i lagom små bitar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 3 användare
von tratt, Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser