Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grunt vatten till gässens parning  (läst 2294 gånger)

HelenaSörmland

  • Inlägg: 20
  • Djurgalen!
    • Södermanland
Grunt vatten till gässens parning
« skrivet: 19 jul-16 kl 20:20 »
Hej alla kunniga gåsmänniskor! Jag har en fråga om gäss och parning. Vi fick inga gässlingar i år och jag undrar om det kan vara för att äggen var obefruktade. Våra gäss har en badbalja som är ganska djup, 0,7 m. Är det för djupt för gässen att para sig i? Behöver de grundare vatten för detta? Jag har bara haft gäss i ett drygt år så jag har ingen erfarenhet av detta.  ;D Tacksam för svar!  :D
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Grunt vatten till gässens parning
« Svar #1 skrivet: 19 jul-16 kl 23:39 »
Hej!

Gäss kan para sig även om vattnet är djupt. Det beror nog på andra saker att du inte fick några gässlingar. Om du bara har två gäss så kan det exempelvis bero på att hanen är steril eller att honan är en slarvig ruvare. Om du har fler gäss så är det troligare att det är någon annan orsak. Kläcker du i maskin så kan felet kanske ha blivit där. Att lysa äggen kan vara lärorikt dom gånger de inte går som man tänkt.

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Grunt vatten till gässens parning
« Svar #2 skrivet: 20 jul-16 kl 05:50 »
De parar sig med gått resultat även utan vatten,så orsaken till problemet är någonting annat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser