Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?  (läst 19288 gånger)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #40 skrivet: 27 nov-14 kl 10:46 »
Jag tror inte att fjädrarna tappar spänsten i första taget på en matarvals. Det är ju bara då man planhyvlar som fjädrarna trycks ihop.....fast man vet ju aldrig.....och så kan ju någon trähatt ha fått för sig att byta fjädrar förr någon gång och satt dit för styva fjädrar........

Det brukar finnas en inställning av någon slag för höjden/trycket på matarvalsarna.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #41 skrivet: 30 nov-14 kl 17:06 »
Finns en på tradera just nu 2800:- verkar vara i bra skick
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #42 skrivet: 01 dec-14 kl 09:17 »
Plockade isär hyveln och rengjorde den och satte ihop igen, fanns inget ställe att ställa in fjädrarna konstigt nog, stämmer inte överens med skissen från Emco. Men när jag satt ihop den och testat pånytt så funkar den nu att planhyvla med.





Hela systemet är lite omständigt men det funkar tillsvidare. Har ett bättre system uttänkt men det är ingen brådska, nästa projekt är att fixa ett kutterskydd, helst med inbygg spånsug eftersom spånen flyger ut på toppen när man planhyvlar.

Björnei

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #43 skrivet: 10 maj-15 kl 11:02 »
Plockade isär hyveln och rengjorde den och satte ihop igen, fanns inget ställe att ställa in fjädrarna konstigt nog, stämmer inte överens med skissen från Emco. Men när jag satt ihop den och testat pånytt så funkar den nu att planhyvla med.

Jeg har med interesse fulgt med i din beskrivelse av hvordan du har renovert denne kombimaskinen, Emcorex 6020. Jeg har også kjöpt en slik brukt maskin, men som bare delvis kan brukes. Med nye knivstål går det bra å rikthyvla (avrette), men jeg opplever akkurat det samme som du beskriver, det går ikke å planhyvla (tjukkeleshövle). Begge drivvalsene roterer, men arbeidsstykket når ikke opp til skärakselen (med knivstålene). Du opplevde akkurat det samme, men alt ble i orden og bra etter demonerting og rensing? Og fortsatt virker dette utmerket? Det var bare et spörsmål om rensing?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser