Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havre utsäde tillgräsmattan?  (läst 5264 gånger)

Mrs_Strawberry

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Havre utsäde tillgräsmattan?
« skrivet: 17 apr-14 kl 08:36 »
Hej! Jag är ny här och har nyss flyttat till villa med stor tomt. Det ligger lite halvt på landet så jag hoppas vi ska kunna ha höns och jag ska även försöka odla till självhushåll.

Nu har vi anlagt en gräsmatta som såklart tar väldigt tid på sig att komma upp (från frö). Vi måste i princip använda gräsmattan redan nu i sommar för jag måste kunna släppa ut mina hundar och även en ettåring.
Har sått in en hel del vitklöverfrö i gräsmattan för den ska bli tålig men jag har också hört att man kan så havre för att hjälpa gräsmattan första året.

Vart får man tag på mindre kvantiteter utsäde? Skulle även vilja så andra spannmål på liten yta för att prova att göra malt, men det får nog dröja till nästa år. Vart får man tag på sådant?

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Havre utsäde tillgräsmattan?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-14 kl 09:00 »
Mindre kvantiteter havre (runt 20 kg) kan du köpa på granngården för runt 150 kr.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Havre utsäde tillgräsmattan?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-14 kl 10:27 »
Havre brukar man så med insådd med vallväxter, första året skördas havren och från år två och ett antal år framåt så har man vall att skörda. I det fallet så skyddar havren vallväxterna men man får också ut en extra skörd från ytan. Havren tål däremot inte att trampas ner och efter skörd får man också stubb som sticker upp ur gräset.
Jag tvivlar alltså på att havre är rätt gröda för att få en gräsmatta att bli tåligare att beträda redan första året men du kan trösta dig med att gräs tål det mesta så även om du får öppna fläckar med bar jord så brukar de växa igen med tiden.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 17 apr-14 kl 10:32 »
När värmen kommer i maj så kommer också gräset. . Så vid midsommar lär du få börja klippa det och då tål det mer och mer sen. Undvik att ha små ytor där hundarna är mycket, för dom har en förmåga att utrota gräs :-)

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Havre utsäde tillgräsmattan?
« Svar #4 skrivet: 17 apr-14 kl 11:50 »
Jag skulle tro att om man ska så havre som skyddssäd till gräsmatta så ska havren skördas tidigt, som grönmassa/hö, t.ex. vid axgång. Det blir då ingen säd och ingen särskilt vass stubb. Det är nog en fördel om man kan få till det så att havren (eller vilket sädesslag man nu väljer) kan växa tillbaka efter avslagning genom att välja lämplig säd och slå före axgång. Jag vet inte om något sädesslag klarar detta. Jo midsommarråg klarar det, men råg hämmar kanske gräsväxten allopatiskt.

Jag föreställer mig också att skyddssäden ska sås mycket glest, glesare än vid normal vallinsådd, men vet egentligen inget om detta.

Man brukar så skyddssäden samtidigt eller strax före vallfröet. Det låter som det är försent att så skyddssäd i det här fallet.

Mrs_Strawberry

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Havre utsäde tillgräsmattan?
« Svar #5 skrivet: 17 apr-14 kl 14:50 »
hmm ni svägner er med termer och grejer som jag inte är insatt i.  ;D
Men jag får endel hjälp av era svar ändå.

Grejen med havren skulle vara att så den och sedan klippa den som gräs. Den kommer upp snabbare än gräs och binder väl fukt i marken osv antar jag. Sen försvinner den allteftersom gräset växer sig starkare. Ingen aning om det fungerar.

Skönt att höra att det inte är så farligt att slita på gräsmattan. Överallt annars så verkar det förenligt med dödstraff att beträda gräsmattan alls den första säsongen och knappt ens den andra. Jag har dock inte pedantiska visioner för gräsmattan. slitna fläckar där man går mkt osv är inte hela världen för mig utan jag vill mest ha en funktionell gräsmatta med klöver och tusensköna i.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser