Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara 3 kycklngar av 10 ägg i kläckaren - vad gick fel med dem som inte kläckte?  (läst 4520 gånger)

jomaa

  • Inlägg: 18
    • Dalarna
Jag la 15 ägg i kläckaren (Janoel 48, en digital kläckare med automatisk vändning) den 24 mars. Temperaturen var inställd på 37,6 grader och ca 60% fuktighet från dag 0 tom dag 17. När vi lyste igenom äggen såg det ut som det var spindel i de flesta vid dag 5. Ett ägg gick tyvärr sönder när vi gjorde det. Vi fyllde på vatten ca var tredje dag. Fyra av äggen tog jag på dag 18 och la under en surhöna. Av dem blev det tre kycklingar.  :) En orkade inte ut ur skalet. Jag höjde fuktigheten i kläckaren genom att öka vattenytan och det blev  ca 73% från dag 18. Av de 10 resterande äggen som var kvar i kläckaren blev det bara 3 kycklingar som kläcktes på dag 20. Tre orkade inte ut ur skalet dag 21. Fuktigheten var fortfarande över 70 %. Jag avslutade kläckningen dag 23 efter att ha lyst igenom de ägg som inte kläckte. Inget liv i dem. Två var nästan fullgågna, stort foster och stor luftbubbla, och en hade dött tidigt och ett ägg var troligen obefruktat. Varför dog kycklingarna i äggen? Hur ska jag ändra förhållandena i kläckaren för att fler ska överleva?

Tacksam om någon med erfarenhet ger tips om hur jag kan lyckas bättre nästa gång.

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
Det vart lika för mig jag fick fem av sexton en pep i skaletpå dag 21 men jag fick rådet att inte knäcka det här på forumet vilket jag ångrar en del orkar nog inte ut själv.Jag tror att man inte kan lägga i så många ägg som det står i reklamen på kläckarn.Nu ska jag prova med tio ägg få se hur det resulterar.

 

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
Hej!
Vad tråkigt det är när dom är färdiga o inte tar sig ut. Men jag har skalat fram flera kycklingar o det blir aldrig något bra resultat har jag märkt.
Har tänkt lite på detta efter att läst tråden. Jag tror att allt påverkar kläcken.
Avelsdjuren-är dom friska? är dom fodrade med bra mat?
Hur många tuppar man har i flocken påverkar också- för få blir sällan bra tycker jag.
Ungtupp- Har lite svårt att få till det, och får inte heller för hönan alla gånger.

Kläckaren kanske behöver en rengöring med Virkon S. Har själv provat o kläcken efter har blivit mycket bättre.
Vissa kläcker "torrt" i början o tillsätter fukt vid dag 18.
Temperaturen stämmer kanske inte på maskinen.
O jag tror inte att det spelar någon roll hur många ägg du lägger i kläckaren, bara dom går att vända o att dom inte ligger på varandra. Jag har haft bra kläck fast jag fyllt kläckaren+lagt fullt efter kanterna i kläckaren som jag vänt för hand.
Det är ju också viktigt att inte öppna kläckaren för ofta. Men man måste ju ibland för att lysa äggen.
Läste någonstans att en farbror sagt " det bästa kläcket är om du åker bort under kläck" så man inte är där o petar o lyfter o stör.
Det här är ingen fakta utan sånt som jag kommit fram till efter många kläckningar.
Läs runt här på forumet under "kyckling" eller sök på kläck. Där finns massor att läsa.
Lycka till med nästa kläck.
Glad Påsk!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Har du ruvat med 60% luftfuktighet har du tur som fick några kycklingar. De flesta kläckarmanualer rekommenderar 4045% luftfuktighet från dag 0-18 själv har jag haft bäst resultat på ca 30-35%. Nästa gång slulle jag rekommendera dig att sänka Rh till ca 40% nästa gång och höja  först dag 18 till 70% eller mer.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jomaa

  • Inlägg: 18
    • Dalarna
Föräldrarna är friska blommehöns som kommer från olika håll, så det borde inte vara felet. Men det kan  ha varit för hög fuktighet. Fuktigheten skulle vara över 45 % från dag 0 till dag 18 enligt manualen. Nu blev det lite högre än så. Det skulle kunna förklara de två som var nästan fullgångna och dog i skalet. Men de tre som gjorde hålslag kan inte ha dött av för hög fuktighet?

michaelolsson

  • Inlägg: 3
  • höns, odling, kor, jakt och fiske
    • Småland
Vi kläckte nyssens. När vi plockade ut kycklingarna på dag 22 var 4 på väg ut och dessa torkade fast i skalet. Fast vi hade 70 % fukt. Vi testar nu med lägre fuktighet 30 % och höjer till 60 % dag 18, 19 sedan ska vi inte röra kläckaren förrens dag 23 på kvällen. Kycklingarna som är i klarar sig minst 48 h. Bättre att någon dör först än att 4 ska torka fast i skalet för att man ska öppna för tidigt. Men som sagt detta är vad vi tror på denna gång. Lycka till. 
försöker leva av det som naturen kan ge till oss på gården.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=166594.0
Så här går det till!  8)

Och idag släppte vi ut 1:a kullen som är 5 veckor, i betesbur. Först pickade de lite gräs, sen började två att tuppa sig. Efter en stund var det en som skulle para sig.
Så släng ut era dyra teknikprylar och gräv fram ett gammalt akvarium, potatislåda eller vad som helst som är gratis. Låt temperaturen fladdra mellan 29 och 45 grader. Andra kläckningen gick ännu bättre, 14 av 18 är 5 dar idag.
« Senast ändrad: 26 apr-14 kl 21:18 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

aldo

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
Hej.
Jag har en likadan maskin med liknande kläck resultat. Nu har jag kollat tempen, 37,8 på displayen men bara 36 i maskin.
Har nu ökat till 39 = 37,6 i maskinen.
Jag har även haft korgarna kvar tidigare och öppnat för att ta ut kycklingar efter hand som dem torkat.
En fråga: Funderar på att ta ut korgarna och lägga äggen ned på dag 18. Bra eller dåligt?
Mvh/jimmy

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
En fuktfundering: hur skulle hönsen ha klarat sig så länge utan kläckare om man måste hålla 30-40 %RH ? Det måste vara fuktigare under en höna.

jomaa

  • Inlägg: 18
    • Dalarna
Jag ändrade temperaturen till 37,6 som det stod i manualen  och  det verkar rätt eftersom kycklingarna började kläckas dag 20. Jag har inte mätt temperaturen med en extra termometer. Jag läste i en annan tråd att termometrar sällan stämmer överens och det kan bli fel om man ändrar. Jag tog bort plattan med ägghållarna och la äggen på bottenplattan dag 18 som det står i manualen. Verkar logiskt att göra så. Det kan nog vara något med fuktigheten som inte är rätt som Azoo-Lina skriver. Jag ska prova sänka den till ca 40% fram till dag 18 när jag gör ett nytt försök.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare
von tratt, Berberis, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser