Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 217682 gånger)

Noone

  • Inlägg: 72
    • -
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1440 skrivet: 17 feb-14 kl 20:15 »
Min fina vita värphönskyckling dog i går, hon var bara 5 månader....blev sjuk och det gick på några timmar  :'( hann inte ens försöka ge henne någon medicin. De andra verkar friska än så länge i alla fall, fasen vad sorgligt att just den lilla favoriten som var tamast och nyfiknast ska stryka med...
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1441 skrivet: 02 mar-14 kl 21:06 »
En höna hade skadat sig på klon idag, så pulpan hade kommit fram och hon blödde. Jag tog in den för att rengöra såret, och märkte att de andra klorna var lite långa. Jag tog fram klipparen… Och vad gör jag sedan? Jag klipper för långt in på en annan klo på en annan tå! (Jag slutade klippa efter det, kan jag säga.)

Usch vilken hemsk människa jag känner mig som! Visserligen har hönan inte visat något tecken på obehag - hon har gått runt och betett sig som vanligt, och krafsat för glatta livet med den skadade foten - men samtidigt vet jag ju att fåglar inte visar öppet när de känner smärta!  :'(
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1442 skrivet: 09 mar-14 kl 18:50 »
Har ett gäng hönor med blandade gener men mestadels är iaf 50% sussex. Vi tycker det är en trevlig ras så vi vill styra gruppen mer åt sussex-hållet genom att fortsätta ha renrasiga tuppar. Så tog tuppen vi hade och satte honom i en bur på pakethållaren på cykeln och körde honom till en av granngårdarna. Sen åkte jag och hämtade en ny tupp som låg ute på annons. En ungtupp som skulle vara så snäll så. Har gått bra i två veckor ungefär, varit lugn och snäll mot både hundar, människor och sina höns så plötsligt så flyger han på min äldsta dotter, 2,5 år snart... Får bli att leta ny tupp igen :(

walce

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1443 skrivet: 10 mar-14 kl 19:37 »
En av mina tuppar föll offer för en rovfågel i går. Den riktigt snälle såklart. Saknad.:'(

EmilP

  • Inlägg: 44
    • Skåne
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1444 skrivet: 03 apr-14 kl 13:20 »
Hittade Åsbotuppen uppfläkt och uräten i grandungen de brukar hålla till vid. En höna saknas. Kanske ligger den och trycker någonstans och kommer fram.
Bor i sydöstra skåne, glador vanliga men annars ser man inte många rovdjur. Har åkrar och fält runt hela gården. Vad kan ha tagit tuppen mitt på dagen?

/Emil

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1445 skrivet: 03 apr-14 kl 21:57 »
förlorade två hönor för ca en vecka sen, den ena på fredagen o nästa på tisdagen, inga sår utan de bara dog rakt upp o ner  :( ??? Har skickat bägge till obduktion, eftersom jag tänkte utöka besättningen med två eller tre nya hönor o inte vill riskera att de också går o dör i nån konstig sjukdom. De på SLU är lika oförstående som jag efter vad jag hörde senast, men den sista ska visst ha dött i "cirkulationskolapps" mao hjärt-attack  ??? Hoppas det inte orsakades av något jag gjorde bara... :'(
Västgötamor

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1446 skrivet: 03 apr-14 kl 23:29 »
Kan det vara räv?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1447 skrivet: 04 apr-14 kl 20:38 »
tror inte det, hittade bägge två inne i önshuset, men jag saknar en höna till idag, hon försvann utan ett spår vid tolvtiden, hoppas bara det beror på att hon ligger på ägg nånstans, men är ganska pessimistisk
Västgötamor

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1448 skrivet: 14 okt-14 kl 22:35 »
Nu har en rovfågel hittat mina høns och tagit en. Førsta gången i mitt sjuåriga hønsliv som det hænt. Nu gømmer sig alla inne eller under husvagnen men då jag kommer hem måste jag hænga upp næt och spænna upp linor med allt møjligt tingeletang på och det ær ju inte precis snyggt. En trøst ær att høken valde en høna med æggledarproblem som ændå skulle avlias innan vintern.

 

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1449 skrivet: 22 okt-14 kl 05:49 »
Sååå tråkigt. Och tur att hönsen är så kloka att hålla utkik - då har du bra tuppar!

När du ordnar med nät - gör inte misstaget som min företrädare gjorde och använda för glest, fårnät tillåter att duvhöken kan dyka ned i hönsgården men inte komma ut...
Och använd gärna gamla cd:ar att hänga upp - det har fungerat riktigt bra för mig. Samt billiga utomhus soldrivna ljusgirlanger över gården som verkar fungera avskräckande också, fast avsikten med dessa var mer dekoration!

Lycka till!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1450 skrivet: 13 nov-14 kl 09:39 »
Nu ger jag nog upp. Det är inte roligt längre. I våras blev jag av med 8 hönor och 1 tupp. Det var 20% av tuppbeståndet och 47% av hönorna. Rävfan tog sig in i hönsgården.
Glädjande nog fick jag några fina hönskycklingar från de hönor som var döda. En av dem var jag extra glad över en blommig liten höna som bör varit avkomma till den enda blommiga jag hade. i flera år försökte jag få en hönskyckling från henne men misslyckades. Glädjen var däemed ofanlig när den här lilla tösen visade sin färg. Hon var så fin och jag såg fram mot att avla vidare på henne. I morse tog det slut. En rovfågel satt precis utanför hönsgården och åt på något. Givetvis var det just den här unghönan. Varför hon inte gick in igår vet jag inte. Varför jag inte upptäckte det vet jag. Hela hönshuset är fullt av ungtuppar som jag inte hunnit slakta. Jag brukar dock alltid leta reda på just den här hönan. Varför gjorde jag inte det igår?
Varför sprang hon inte från staketet? Rovfågeln har med största sannolikhet inte varit inne i gården utan tagit henne genom staketet.
Det här är inte roligt längre. Varför äter rodjur bara hönor?
Genbank för Gotlandshöns

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1451 skrivet: 13 nov-14 kl 21:27 »
Usch så jobbigt Gamina  :'(
Jag har gråtit många o mycket tårar när jag blivit av med mina fina vänner hönsen. Senast för några veckor.
Du ska kanske säkra hönsgården lite mer?
Jag har ingen utan här går dom helt fritt så jag får ta att det rycker en då o då. Men har sett flera trådar här om hur man gör.

Ungtupparna ställer till det mest hela tiden.Lätt att inte vara uppmärksam när dom far omkring o ställer till oreda. Har inte heller fått mina slaktade än.
Och frågan som jag också ställer mig varje gång. VARFÖR tar dom alltid favorit hönsen.
Hoppas du fortsätter med höns. Och att dom får vara ifred.

Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1452 skrivet: 13 nov-14 kl 22:27 »
Varför äter rodjur bara hönor?

I ditt fall så kanske de inte vågar sig på tupparna eftersom tupparna är större? Dessutom är tuppar mer vaksamma mot faror (tuppar brukar övervaka medan hönor pickar i godan ro), så tupparna kanske upptäckt rovdjuren och flytt tidigare.

Men visst fasen tar rovdjur även tuppar, generellt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1453 skrivet: 15 nov-14 kl 23:07 »
Likadant här, överflöd på tuppar å en fin hönkyckling å så går den åt i ett luftanfall  >:(

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1454 skrivet: 16 nov-14 kl 11:40 »
I ditt fall så kanske de inte vågar sig på tupparna eftersom tupparna är större? Dessutom är tuppar mer vaksamma mot faror (tuppar brukar övervaka medan hönor pickar i godan ro), så tupparna kanske upptäckt rovdjuren och flytt tidigare.

Men visst fasen tar rovdjur även tuppar, generellt.

Här ryker både tuppar o hönor. Men jag skrev hönsen, inte hönorna.
Men 1 tupp som naturligtvis var min fina. O 4 hönor har gått åt till duvhöken. Sist satt han o åt på en unghöna i hallen utanför hönshuset. Jag jagade runt på den och efter att jag skrämt ut den kom jag på vad jag skulle gjort med den. Fanns inte i huvudet.
Igår sprang en räv här inne på tomten. Fast jag har el som har hållit räven ute sen i våras.
Men då var hönsen inne som tur var.
Hoppas du Gamina slipper mer påhälsningar. Och getalina med.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1455 skrivet: 16 nov-14 kl 18:39 »
Ja här köptes det bärnät för dyra pengar och sattes upp efter alla konstens regler. I andra hagen klarar dom sig för där fanns en hönsmamma som vaktade sina ungar. Dom andra var maskinkläckta och hade noll koll.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1456 skrivet: 22 aug-15 kl 03:06 »
Letat upp den hær gamla tråden før att få gnælla lite. Ifjol ruvade Elsi på åtta ægg men det blev bara fyra kycklingar - samtliga tuppar. Ingen lyckades jag sælja - inte ens den jættevackra røda. I år fick hon tolv ægg och det blev nio kyclingar! Jag var så glad. Men nu nær dom ær drygt två månader så vet jag att bara tre ær høns. Alltså - sammanlagt 13 kycklingar och bara 3 hønskycklingar.  Jag har kvar tuppeskruttarna och dom kækar massvis med dyr mat. Kan inte med att avliva dom æn. Tycker dom ska få en chans -ifall det ændå dyker upp någon som vill køpa en tupp till liv. Till senhøsten blir det slakt i vilket fall - men jag hoppas någon ska undkomma. Jag ska ge deras vackara far - Arkman, en sommar till, åtminstone. Vem vet - kanske kommer det en kull med omvænda førhållandet då - næstan bara hønskycklingar. Annars sitter hans huvud løst!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1457 skrivet: 22 aug-15 kl 10:25 »
Letat upp den hær gamla tråden før att få gnælla lite. Ifjol ruvade Elsi på åtta ægg men det blev bara fyra kycklingar - samtliga tuppar. Ingen lyckades jag sælja - inte ens den jættevackra røda. I år fick hon tolv ægg och det blev nio kyclingar! Jag var så glad. Men nu nær dom ær drygt två månader så vet jag att bara tre ær høns. Alltså - sammanlagt 13 kycklingar och bara 3 hønskycklingar.  Jag har kvar tuppeskruttarna och dom kækar massvis med dyr mat. Kan inte med att avliva dom æn. Tycker dom ska få en chans -ifall det ændå dyker upp någon som vill køpa en tupp till liv. Till senhøsten blir det slakt i vilket fall - men jag hoppas någon ska undkomma. Jag ska ge deras vackara far - Arkman, en sommar till, åtminstone. Vem vet - kanske kommer det en kull med omvænda førhållandet då - næstan bara hønskycklingar. Annars sitter hans huvud løst!

Fast det ligger väl inte i generna huruvida en tupp skapar många tuppkycklingar eller ej? Det är väl bara slumpen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1458 skrivet: 23 aug-15 kl 01:11 »
Fast det ligger väl inte i generna huruvida en tupp skapar många tuppkycklingar eller ej? Det är väl bara slumpen?

Jag har fått før mig att det inte ær enbart slumpen før jag har "hønskollegor" som fått mest tuppkycklingar efter någon tupp, och hælften av varje - eller enstaka tupp +, efter andra tuppar. En av mina barndomsvænner hade en syster och tre brøder och han rabblade upp sina slæktingar på far-sidan och det var næstan bara killar. Det ær inte unikt - i vissa slækter ær det vældigt mycket killar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1459 skrivet: 23 aug-15 kl 14:44 »
Jag har fått før mig att det inte ær enbart slumpen før jag har "hønskollegor" som fått mest tuppkycklingar efter någon tupp, och hælften av varje - eller enstaka tupp +, efter andra tuppar. En av mina barndomsvænner hade en syster och tre brøder och han rabblade upp sina slæktingar på far-sidan och det var næstan bara killar. Det ær inte unikt - i vissa slækter ær det vældigt mycket killar.

Fast även om det är slumpen så kan det råka bli så att det nästan bara blir killar i en släkt. Jag har läst att den mänskliga hjärnan är dålig på att intuitivt förstå hur slumpen fungerar, och att vi bland annat förväntar oss att utfallen ska vara mycket mer jämnt fördelade än vad de i verkligheten är när sannolikheten för varje utfall är 50 %.

Ett exempel de tog upp i boken jag läste det i är att om man singlar slant och det blir klave åtta gånger på raken så skulle de flesta människor tro att det var något fel på myntet. Men i själva verket är det inte jätteovanligt att något sker åtta gånger på raken även om chansen för att det sker är 50 % varje gång.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
Mortsreka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser