Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räv skadad andrik...  (läst 3577 gånger)

Colleen

  • Gäst
Räv skadad andrik...
« skrivet: 08 jul-05 kl 12:14 »
Igår natt blev inte ankgården stängd pga ett missförstånd :-\ . Kl 3 på natten hör jag andriken kvacka väldigt mycket och jag släpper ut hundarna, de brukar skrämma bort det mesta. Jag börjar leta efter andriken men hittar honom inte.

Sedan hör jag honom lååångt borta och ser ena hunden springa åt det hållet. Jag hittar min andrik med köttsår där vingen börjar, även sår på andra sidan på ungefär samma ställe. Nu på morgonen hade han slutat blöda och verkar piggare, han orkar till och med väsa åt mig  :D . Nu vet jag inte vad jag ska göra riktigt, nacka honom eller vänta och se om han blir bättre?
Det lär väl vara 98% chans att han får infektion i såren fast jag har sköljt såren med vatten. När räknas det som djurplågeri ?? Jag tycker inte han ser ut att plågas, han är trött och går lite konstigt(direkt efter attacken, nu har han "papplådevila"så jag har inte kollat), han står på benen och är allert i ögonen. Några råd? Huvudet är helt intakt och benen, det är "bara" de två köttsåren som oroar mig...

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Räv skadad andrik...
« Svar #1 skrivet: 08 jul-05 kl 14:55 »
Jag tycker att du ska ge honom ett par dygn på sej att tillfriskna.
Vi hade en höna som blev attackerad av skabbräv två gånger, andra gången var räven på väg härifrån med hönan i munnen men jag kom ut och skrek åt räven som då släppte hönan.
Hon blödde lite ur näbben och hade några kött sår på kroppen men levde i ca två år till. Hon låg ganska stilla i ca en vecka men blev sen sakta bättre.

Till såren, det finns en spray som heter Blue spray och som används till div husdjur som är descinficerande och hjälper läkningen.Och håller flugor och deras äckliga ägg och larver borta, för nu är de snabbkläckta i värmen :-(( Sån är bra att ha hemma.

Men är han bara skapligt pigg och äter och dricker tycker jag du ska ge honom en chans, låt honom vila så länge han vill.

Lyka till

Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Colleen

  • Gäst
Re:Räv skadad andrik...
« Svar #2 skrivet: 08 jul-05 kl 21:43 »
Tack, nu känns det bättre. Jag låter honom vila och har nu sprayat på Blue spray, får se hur länge han orkar...

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Räv skadad andrik...
« Svar #3 skrivet: 11 jul-05 kl 11:52 »
Hur har det gått?

Jag tycker inte heller man skall ha för bråttom att ta bort djuren, men det blir ju ett avvägande mot lidande och chansen att överleva. Vilket inte är så lätt att veta alla gånger! Men de brukar ha en otrolig läkförmåga. Se till att hålla såren rena, och verkar det bli infektion så kan veterinären skriva ut antibiotika.

Jag råkade ut för minkbesök som skadade mina ankor rejält. Två dog samma dygn, antagligen av en kombination av skador och chocken. Resterande kunde bara åla sig fram, och det tog två veckor innan de kunde börja stapla på benen. Men de repade sig så sakteliga, verkade det som. Efter två månader dog nästa anka, hon blev plötsligt sämre mot att ha verkat bli fysiskt bättre. Såren hade läkt ihop och allt. Men rent psykiskt blev hon aldrig bra, utan apatisk och sett ur mänskliga ögon så verkade hon helt enkelt ge upp och deppade ihjäl sig.

De två som överlevde läkte iallafall ihop, men andriken fick men i nacken som gör att han inte har samma rörlighet i den längre. Han verkar inte lida av det på något sätt, men har lite balansproblem när han ska bestiga honankan så det blir att han "bommar i skottet".

Jag hoppas det går bra för din andrik!



 

Colleen

  • Gäst
Re:Räv skadad andrik...
« Svar #4 skrivet: 13 jul-05 kl 08:58 »
Han mår inte så väldigt bra direkt, han dricker och väser åt mig(normalt ;)), men han blir så trött efter att ha rört sig så han sover mest.
Nu har jag satt honom (kalle)i en ute kanin bur, eftersom han såg så mycket piggare ut i lådanj ag inbillar mig ATT HAN LÄKER SNABBARE OM HAN FÅR SOL LJUS(oj ursäkta, inte meningen att skrika). Men den lilla ändringen gjorde att han sov nästan hela dagen :-\ . Nu vågar jag inte röra honom. Men han ser inte längre ut att vara döende :D . Får se hur mycket han repar sig, det har ju bara gått en vecka nu (håller tummarna).
Det är bra för mig att höra era berättelser om era fjäderfän, jag håller upp hoppet, Kalle är min första anka och han har två honor som ligger och ruvar, det var Kalle som vallade fram sina fruar så de var ute och "betade" på gården, nu ligger de bara inne :-\...

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Räv skadad andrik...
« Svar #5 skrivet: 13 jul-05 kl 11:33 »
Jag håller tummarna för Kalle!  :)

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Räv skadad andrik...
« Svar #6 skrivet: 15 jul-05 kl 18:58 »
är du osäker, tycker jag att du kan ta kontakt med viltrehabeliterare i ditt län för rådfrågning. eller distriktsveterinären. de flesta djur visar inte hur dåligt de egentligen mår. skadade djur blir ju lättare byten.
han kan ju ha inre skador som på sikt leder till döden. har egen erfarenhet av detta.
synd om djuren om de får plågas helt i onödan.
lycka till!
mvh
mats hansson

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Räv skadad andrik...
« Svar #7 skrivet: 19 jul-05 kl 21:58 »
Hej Colleen!

Hur går det för andriken?

Mvh! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Colleen

  • Gäst
Re:Räv skadad andrik...
« Svar #8 skrivet: 22 jul-05 kl 13:14 »
Nu ni kommer uppdateringen av Kalle ;D . Han går nu med sina fruar och Klarar sig bättre och bättre. Han har inte lika stolt hållning som han hade förut, huvudet är liksom längre ner, men allvarligt så ser det ut som han kommer att klara sig!! Helt otroligt med tanke på hur han såg ut , hur det enorma såret såg ut och att han inte hade någon balans etc. Ibörjan så var han ju i kanin buren, men då han började kvacka mer och mer så bestämde jag mig för att släppa ut honom ensam i ankgården. Då han kom ut så skulle han flaxa med vingarna och ramlade baklänges och blev liggande en liten stund :-\ , men jag tror att han behövde träna upp sin balans ute så jag fortsatte med denna "sjukgymnastik" i tre dagar. Sedan släppte jag ut de andra ankorna tillsammans med honom och han följde med dem fast han vilade mer än dem. Nu som sagt går det åt helt klart rätt håll, han har hittat balansen igen.

Tänk vad envisa och tåliga de ändå är :o , hade jag inte skrivit här och fått råd så hade jag nackat honom på den tredje dagen för då såg han nästan död ut. Så tack igen för ert stöd och era råd.
Idag hörde jag det pipa inne i äggen :o , snaart kommer det ällingar ;D ;D .
Här är en bild på gänget ,Kalle är sist.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Räv skadad andrik...
« Svar #9 skrivet: 24 jul-05 kl 02:16 »
Hej!

En av våra blåankhonor som låg och ruvade fick en grävling som intressent. Hon fredade sin äggrede men var blodig och sönderbiten när vi träffade på henne. Med knäckt och gravt vinklad hals är hon fortfarande 2 år senare bland de första och bästa ankmammorna i flocken! Inte tar man bort en sån!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Räv skadad andrik...
« Svar #10 skrivet: 24 jul-05 kl 10:40 »
Så kul att din andrik verkar klara sig, och vilka fina ankor du har!  :D

Grattis också till dina kommande ällingar! Ällingar är ju de absolut sötaste som finns. Ankor är överhuvudtaget helt enkelt charmerande blötdjur!  ;D




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 2 användare
ärt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser