Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kabel mellan mätaren och stugan.  (läst 4170 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Kabel mellan mätaren och stugan.
« skrivet: 26 okt-14 kl 00:34 »
Jag har ca 60m mellan elmätaren på uthuset och stugan som elen ska in i. Den ska grävas ner och jag undrar om Julas EKKJ-kabel 4G är ok?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kabel mellan mätaren och stugan.
« Svar #1 skrivet: 26 okt-14 kl 07:12 »
det beror på hur mycket du ska belasta den med

 

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Kabel mellan mätaren och stugan.
« Svar #2 skrivet: 26 okt-14 kl 07:23 »
Stugan är på 70m2. Luftvärmepump, vatten beredare, tvättmaskin, torktumlare, lampor och tv.....
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kabel mellan mätaren och stugan.
« Svar #3 skrivet: 26 okt-14 kl 07:58 »
förutom att julas kabel bara är 50m så tror jag nog att man kan belasta den med 3x16A  men du kan garanterat belasta den med 3x10A och det borde du kunna klara dig på med de sakerna

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kabel mellan mätaren och stugan.
« Svar #4 skrivet: 26 okt-14 kl 08:41 »
Tre problem som jag ser det. För det första är Julas kabel bara 50 meter, och det är dumt med en skarv i backen. För det andra är 2,5mm2 lite klent, men det kan kan man nog leva med. Och så så har vi reglerna som jag personligen varken är uppdaterad på eller bryr mig speciellt mycket om, men tror att det är 6 eller till och med 10mm2 som förespråkas.

Själv skulle jag nog använda den här 6mm2-kabeln.  http://www.nimaab.se/se/art/ekkj.php

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kabel mellan mätaren och stugan.
« Svar #5 skrivet: 26 okt-14 kl 09:11 »
Om man ska dra en fyrledare och alltså ha gemensam ledare för nolla och skyddsjord, så måste den vara minst 10 mm2 vid nyinstallation numera.
Så jag föreslår att du väljer en EKKJ eller N1XV 4G10. N1XV är en modernare typ av jordkabel, den skiljer sig från EKKJ genom att den är isolerad med PEX istället för PVC, och den har ingen s k koncentrisk ledare. Som regel något billigare än EKKJ, den är bättre ur brandskydssynpunkt, lättare att montera snyggt i ändarna eftersom den saknar koncentrisk ledare. Nackdelen är att PEX-isoleringen blir hemskt styv i kyla så den är svår att skala och arbeta med när det är kallt.

Om du väljer en femledare så klarar du ur föreskrifternas synpunkt dig med 2,5 mm2, men i så fall får du inte säkra av den med mer än 16 A vid mätarskåpet. Och det innebär att du måste sätta upp någon slags fördelningscentral med säkringar där, eftersom allt som ansluts direkt efter elmätaren måste vara dimensionerat för 25 A.

Å tredje sidan så ger ju en 2,5 mm2 kabel större spänningsfall, det kan ge irriterande fenomen (blinkningar i lyset när värmepump, tvättmaskin mm slår till, svårt för enfasmotorer i t ex värmepump att starta osv). Ett annat problem med klen kabel är att det kan bli svårt att säkerställa att säkringarna löser ut tillräckligt snabbt vid en stum kortslutning.

Alltså: Slå till på 10 mm2 så slipper du risk för bekymmer.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Kabel mellan mätaren och stugan.
« Svar #6 skrivet: 26 okt-14 kl 10:53 »
Tack så jättemycket för era svar.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Kabel mellan mätaren och stugan.
« Svar #7 skrivet: 26 okt-14 kl 11:03 »
Kollade på Nima och undrar;
3G2,5 16A. diam 10,5
5G2,5 16A diam 13 (+7)

Räcker 3G- kabeln?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kabel mellan mätaren och stugan.
« Svar #8 skrivet: 26 okt-14 kl 11:27 »
Om man ska dra en fyrledare och alltså ha gemensam ledare för nolla och skyddsjord, så måste den vara minst 10 mm2 vid nyinstallation numera.
....

Julas är 4G2,5 mm²+2,5 mm²

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Kabel mellan mätaren och stugan.
« Svar #9 skrivet: 26 okt-14 kl 11:44 »
Tror att jag kan klara mej med 50m om jag mäter om, var nog lite generös med tilltaget.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kabel mellan mätaren och stugan.
« Svar #10 skrivet: 26 okt-14 kl 18:05 »
Kollade på Nima och undrar;
3G2,5 16A. diam 10,5
5G2,5 16A diam 13 (+7)

Räcker 3G- kabeln?

Om du, vilket jag tror, vill dra in trefas, så räcker den inte.

När det längden så räkna med den bit som ska gå "inomhus" i vardera änden också.
Det bästa sättet att få tag i kabel billigt är att handla hos en vanlig elgrossist via någon bulvan som har kundnummer och bra rabatter där. Det finns exempel på att även småkunder hos elgrossister har haft 85 % rabatt på vissa sorters kabel! Då får man dels tillgång till ett större sortiment av olika kabeltyper och dels kan man köpa den som metervara, få exakt den längd som behövs och undvika spill. Sen är det en helt annan sak att gå och muttra om huruvida det där rabattsystemet är sunt eller inte.

Och jag vill upprepa en gång till att du nog får valuta för merkostnaden för att köpa en 10 mm2 kabel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 7 användare (2 dolda)
Bokohammare, Mathias., Anders Flix, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser