Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylmedium i glassmaskin  (läst 3435 gånger)

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
Kylmedium i glassmaskin
« skrivet: 18 aug-17 kl 00:15 »
Har dammat av min gamla glassmaskin, Melissa IC 1100 och gjort några satser glass.
Nu när jag hade gjort klart senaste satsen glass så märker jag att det är ett litet hål i glassmaskinen där kylmediumet kommer upp i glasskålen.
Vad tror ni det är för medel? Det kan väl knappast vara någonting giftigt/hälsovådligt?
Medlet är lite grå-vitaktigt i färgen o lite geléigt i konsistensen. Lite som tapetklister.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kylmedium i glassmaskin
« Svar #1 skrivet: 18 aug-17 kl 06:58 »
Det låter inte som kylmedium. Vanliga kylmedier är i gasform vid rumstemperatur och atmosfärstryck.
Möjligen skulle det du ser kunna vara en blandning av kompressorolja som har följt med kylmediet och den glass du senast hade i maskinen. Oljan är antingen en vanlig mineralolja eller en s k PAG-olja, ingen av dem är direkt hälsovådlig men kanske inte så trevlig att ha i matvaror heller.
Det borde stå på typskylten vad maskinen har för kylmedium. Gissningsvis R12 om den är tillverkad före ca 1992, R134 eller R600a om den är nyare.

 

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Kylmedium i glassmaskin
« Svar #2 skrivet: 18 aug-17 kl 07:03 »
med kylmedium menar jag ingen aktiv kylning utan det är en glassmaskin där man fryser bunken i ett knappt dygn o så fungerar den som kylklamp.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Kylmedium i glassmaskin
« Svar #3 skrivet: 18 aug-17 kl 14:00 »
Det skulle kunna vara saltlösning, då google sa att det är vad som används till kylklampar. Så om glassen inte känns salt så går den kanske att äta (då det förhoppningsvis inte läckt ut nåt kylklampsmedel)


Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kylmedium i glassmaskin
« Svar #4 skrivet: 18 aug-17 kl 19:50 »
Ärligt talat så skulle jag inte chansat.

Du vet inte vad det är som läcker upp och det kan mycket väl vara något ohälsosamt.
Så den bör förpassas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kylmedium i glassmaskin
« Svar #5 skrivet: 20 aug-17 kl 23:39 »
Man kan ju alltid provsmaka på kylmediet och försöka analysera på det sättet.
Jag skulle kunna tänka mig att om det inte är en saltlösning, så skulle det kunna vara en blandning av vatten och glycerol eller propylenglykol. Propylenglykolen smakar sötaktigt, glycerol smakar nästan ingenting men ger en lite "fadd" eftersmak.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Kylmedium i glassmaskin
« Svar #6 skrivet: 21 aug-17 kl 12:17 »
Jag har smakat och det var salt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser