Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tova  (läst 4974 gånger)

Florina

  • Gäst
tova
« skrivet: 23 feb-07 kl 19:06 »
Jag vill bara tipsa er om www.toveriet.se där ni bara måste se mkt fina tovade tuppar,höns m,m.

Vad jag önskar att lära mig tova :)

wildaa

  • Inlägg: 75
    • Norrbotten
Re:tova
« Svar #1 skrivet: 25 feb-07 kl 12:55 »
Kan bara instämma med manna det är JÄTTE lätt att tova!
Pröva köra en ullpryl i tvättmaskinen och vips har du en tovad ullpryl på gott och ont..... mina barn har världens bästa ullbyxor sen mormor testade om det ändå inte gick att tvätta lamulls kallingar i maskinen  :)

Börja med något enkelt som skosulor och lär dig tekniken och låna boken som gunilla pateau sjöberg skrivit om tovning och bli inspirerad....sedan gör du en jurta....
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:tova
« Svar #2 skrivet: 25 feb-07 kl 15:53 »
Kan bara instämma med manna det är JÄTTE lätt att tova!

Hm! Har ni nångång provat att tova en mössa...?  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Florina

  • Gäst
Re:tova
« Svar #3 skrivet: 25 feb-07 kl 16:02 »
Ja jag ska nog testa av mina Gutar ;) men jag klipper inte dem utan lydjer, och det kanske inte bli så bra ull då ::)


Florina

  • Gäst
Re:tova
« Svar #4 skrivet: 25 feb-07 kl 18:15 »
He he jag börjar nog med en matta till ett dockskåp :-[ kanske lite lättare ;D

Florina

  • Gäst
Re:tova
« Svar #5 skrivet: 25 feb-07 kl 19:44 »
Mycket bra ide med sittlapp o grytlappar. Borde klara det va :P om jag lånar en bok i ämnet.

Just nu har ja ingen aning om hur man gör, men jag lovar att jag ska prova ;)

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:tova
« Svar #6 skrivet: 25 feb-07 kl 19:45 »
Ja jag ska nog testa av mina Gutar ;) men jag klipper inte dem utan lydjer, och det kanske inte bli så bra ull då ::)



Om inte jag är helt felinformerad (vilket iofs är mycket möjligt) så kan det rentav bli bättre om man gör så. När man klipper får man ju ett tvärt snitt i ullfibrerna vilket man slipper när man bara rycker av ullen. Läste att det är särskillt bra när man ska spinna för hand.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Florina

  • Gäst
Re:tova
« Svar #7 skrivet: 25 feb-07 kl 20:31 »
Det var bra att det skulle kanske funka ändå :)

 

Sinus

  • Gäst
Re:tova
« Svar #8 skrivet: 25 feb-07 kl 20:52 »
Att tova är teknik som passar otåliga, stressade "bli klart igår människor"  - den sköna känslan av det varma såplöddret mellan fingrarna gör själen lugn....när du lärt dig tekniken och arbetar med lämplig ull så tovar du hattar - mössor av egen design vantar m.m. på ett par timmar. Det roliga arbetet med personliga detaljer tar du dagen efter när allt torkat eller sätt det tovade på torkställningen över vedspisen så kan du göra färdigt på 1 dag...

Att köra stickade grejer i tvättmaskin borde kallas för valkning (man valkar en färdig produkt t.ex. ulltyg -vadmal) och det innebär att man får gilla läget när man plockar ut sin överraskning ur maskin...och den sköna såpkänslan missar man också! Men det fungerar ju med vissa saker...
Att ullgarnet beter sig olika beror på ullkvaliteten, otvättad ren ull krymper mest - superwash måste ha hög värme det är ju framtaget för att inte filta sig.

Hur ullen är klippt/lydj påverkar inte direkt men ju mindre klipp i ullen destobättre. Drag alltid isär ull/garn så blir det inte stickiga tvärklipp.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:tova
« Svar #9 skrivet: 25 feb-07 kl 20:59 »
Tovar ni med vilken ull som helst? Det är visst väldigt inne, men s k färgad tovningsull kostar i alla fall där jag bor en förmögenhet. Har något emot att lägga ner för mycket pengar på pyssel som kanske inte blir bra ändå.

Florina

  • Gäst
Re:tova
« Svar #10 skrivet: 25 feb-07 kl 21:28 »
Tackar Sinus...det lät nåt för mig :) Ska man tvätta ullen och en MASSA annat bök innan såpagnoandet :P

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:tova
« Svar #11 skrivet: 26 feb-07 kl 16:48 »
en fråga i frågan ..

om jag har råkat krympa något i ull
kan jag andvända det då till att göra tovade saker ??

har inte tillgång till levande ull


kan man köpa ull .. för att göra tovade saker med ?

mest nyfiken :)

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

wildaa

  • Inlägg: 75
    • Norrbotten
Re:tova
« Svar #12 skrivet: 27 feb-07 kl 07:31 »
Helt rätt att filta i maskinen borde kallas för att valka något man gör med vadmal och andra rejäla ulltyger men i alla hobbykataloger och för den delen handarbetskataloger skriver de tova om maskinvalkningen så därför använde jag det uttrycket.

Lite skillnad är det på ull och ull, grov nackull från bagge kan vara svårare att tova än mjukaste lamullen från finull eller merino. Men jag anser att man ska använda den ull man behöver för den sak man tillverkar om jag gör en mössa vill jag inte ha den grova stickiga ullen utan väljer en  mjukare finare kvalitet men om jag gör grytlappar eller skosulor så använder jag grov slitstark ull.
Hur bra ullen tovar sig är beroende av hullingarna på hårstrået och den behöver inte vara tvättad innan men om det är mucket smuts och skräp bör man pkocka bort det för det är ju inte så skönt att ha sådant i skorna på långpromenaden  :)

Man kan köpa tovningsull från olika firmor bla panduro hobby och creative company, gudruns ullbod säljer också.

I panduro finns också en teknik som man kallar tova med nål vilket i princip innebär att man med en hullingförsedd nål sticker miljonersmiljarders ggr upp och ned i ullen tills den filtar ihop sig puh..... bra för små arbeten som dekorationer men huga ligen för att göra så på större jobb....

När man tovar använder man såpa som "glidmedel" och varmt vatten och sedan ärd et bara att gnugga på, en bambujalusi är jätte bra för att valka de saker som ska valkas eller om man vill göra stora bitar tyg på en gång bara att rulla ut bambumattan, lägga ett vanligt lakan ovanpå och sedan skapa tygstycket med ull som an vill ha det, strila över såpvatten och rulla ihop. Fäst ihop rullen med snören och trä plastsäckar över. Ta en kopp med något gott att dricka och sätt dig i en skön stol gärna barfota och rulla rillen under dina fötter fram och åter och glöm inte att flytta runt fötterna efter rullen så tyget blir jämnt tovat.
När du tror att du är klar rulla upp och kolla och om du inte är färdig efter koll så fortsätt annars tvätta upp tyget och du är klar.


Lycka till
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Sinus

  • Gäst
Re:tova
« Svar #13 skrivet: 27 feb-07 kl 16:34 »
All ull kan användas till något men inte alla ull passar att tova...
Bästa nybörjarullen  (och sedan med till vissa prylar) är från gotlandfåret/pälsfår.
Det är en fördel att ullen inte är tvättad men den måste kardas....
Lammullen är ju mjukare och passar till baby/hudnära saker som inte slits så hårt - den andra ullen passar till vantar, hattar, mössor, tossor, sittdynor m.m.
Det går bra att lägga in färgad ull för att liva upp den naturgrå ullen.
Tova bara färgad ull är "lite svårare" då dessa fibrer utsatts för olika behandlingar.....
Du kan växtfärga din okardade ull med t.ex.lökskal (plocka i lådan under löken i din affär)
vit ull blir knallgul och grå ull blir grön....Då måste du tvätta ullen innan. Lägg ullen löst i nylonstrumpor när du tvättar och färgar så är risken mindre att den tovar sig...

Såpan man använder när man tovar kan bytas ut mot urin.....för det är Ph-värdet på ullen som startar tovningsproccessen....

(Är ni intresserad av nybörjarhäfte (eget) samt kardad kravull speciellt bra till tovning, färgad ull och prova-på-paket så har jag som jag använder på mina kurser...)

Sinus

  • Gäst
Re:tova
« Svar #14 skrivet: 27 feb-07 kl 16:44 »
Ofrivilligt hoptovade överaskningar ur tvättmaskin kan användas som:
kuddar/dynor (tröja) och draghund - som stoppas och läggs på dragiga ställen  (ärmarna)
det går ju bra att klippa utan att tet repar upp sig.
Mycket tips finns i boken DoRedo (?) på biblioteket


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser