Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återställa naturlig källa?  (läst 1434 gånger)

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
Återställa naturlig källa?
« skrivet: 20 nov-17 kl 14:01 »
Hej igen!

Har nu fått reda på var det togs vatten till mitt torp.
En äldre person med anknytning till platsen har berättat att det låg en naturlig källa på torpet där togs allt vatten som behövdes till både djur och människa. Nu ligger den precis i åkerkanten utanför min tomtgräns.
Någon har nån gång dikat ur rakt genom källan för att dränera bort vattnet :( Antagligen för att göra mer odlingsbar mark omkring.
Någon som vet om man kan återställa en naturlig källa?
Man kan se att det varit stenlagt omkring källan med stora flata stenar som nu ligger huller om buller runt omkring.
Nu slår det mig att det brukar växa lite vass just där i diket där källan låg.
Kan jag kanske gräva några meter in ovanför på min tomt och anlägga ny källa där? Eller gräva brunn ovanför på min mark?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Återställa naturlig källa?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-17 kl 16:11 »
Om du provgräver där det ser misstänkt ut så kommer du nog snart på ådern för den gamla källan, om du rensar upp där bör den återkomma.
Testa där du tänkt och gör en liten grop och se om det händer något efter ett dygn, om inte får du arbeta dig närmare originalplatsen, de tär olika men ofta ligger åderna inom ett ganska begränsat område.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

VS

  • Gäst
SV: Återställa naturlig källa?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-17 kl 19:07 »
Intressant ämne. Jag själv har tankar kring ett svagt rinnande vattendrag i närheten av mitt torp som skulle ha runnit bättre om man hade kunnat rensa och hjälpa till med traven lite gran men jag är lite fundersam för att det ligger i skogsbolagets mark. Det finns en brunn som också ligger i skogsbolagets mark med servitut. Eftersom vattendraget inte har med torpets normala vatten försörjning att göra, vet inte hur lagen ställer sig där om jag börjar rensa kring det. Har du kollat upp den lagliga biten? Det kanske finns något servitut som gäller för källan i någon form, i så fall blir det praktiska arbetet lättare för dig och du sparar lite av egen mark för något annat.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Återställa naturlig källa?
« Svar #3 skrivet: 22 nov-17 kl 19:18 »
Som jag skrev i Brunn i åkerdike,- det går nog bra att gräva en ny brunn inne på din mark.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser