Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Batterifunderingar  (läst 1674 gånger)

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
Batterifunderingar
« skrivet: 20 dec-14 kl 20:42 »
Jag har haft 3stycken batteribankar till min off grid anläggning.Den första bestod av 6st 115ampers fritidsbatterier vilka jag lyckades få att fungera som jordpunkt för blixtspikar så den räknar jag inte. Den andra bestod av 10st  75ampers grå sonnheiser gel batterier den kroknade efter ca 8 år och nuvarande banken består av 16st Classic tudor fritt ventilerade blybatterier med en beräknad livslängd på 12-15år plusbryggan i samtliga batterier är rejält söndervittrad (genomskinliga) ett ålderstecken enl. tudor det finns iofs ett blixtspiksproblem i dessa också men det har i alla fall inte med plusbryggan att göra de är använda i 7år samtliga är uppmätta inga trasiga celler men har fått en betydligt större självurladdning.......redan tycker jag då.Kan problemet vara att jag iofs inte låtit batterierna gå under 50% men inte haft dom fulladade någon gång på vintern eller att jag bara hade en plus i ena hörnet och en minus i andra (seriekopplade 250ampers 6volts batterier till 24volt i 4 rader och varje rad paralellkopplad).I 7:timmen har jag nu släppt ut 4:a kablar till plus och 4:a till minus så varje kabel laddar en "rad" givet vis sammankopplade med kopparbleck i ändarna och vidare till förbrukare/laddare.Förändringen som skett efter denna omkoppling är att batterierna går upp till 28,8 volt(extern batteriladdare är inställd på det) men laddningen är oförändrad 20amp och sjunker mycket långsammare än förut hmm detta kanske bara är ett friskhetstecken eller har batterierna tagit skada av det tidigare systemet.....Brumma brumma trinda humla jag fick rådet gång på gång att banken fördelar sig över natten men det gjorde den inte de första åren så jag fick hålla igen med laddningen från 80% och uppåt så med facit i hand skulle jag gjort detta för länge sedan....(alla övergångar är 70kvmm fabriksklämd kabel och mina senaste är 50kv exakt lika långa ändkablar)Så dom har stått ofulla för länge vintertid,felaktigt montering av plus minus,batteritillverkarna ljuger och överdriver sin förmåga,eller i ett offgrid system lever batterierna ibland ett hårt liv.....ibland uttag på 80amp 24volt..... Torbjörn jag vet du är sugen men svara nu så enkelt du kan.....

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Batterifunderingar
« Svar #1 skrivet: 21 dec-14 kl 14:21 »
Det brukar aldrig vara lyckat att låta blybatterier stå länge utan att bli fulladdade, så det kan mycket väl vara en orsak till att de har börjat tappa kapacitet tidigare än förväntat. När det gäller batterier för reservkraftbruk så brukar livslängdsangivelsen förutsätta att de ska stå på ständig, väl kontrollerad underhållsladdning, bara laddas ur enstaka gånger per år och laddas upp ganska omgående efter varje urladdning. En offgridanläggning innebär nog överhuvudtaget ett hårdare liv för batterierna.

När man seriekopplar batterier bör man hålla ständig koll på spänningen i varje enskilt batteri så man vet att den fördelar sig jämnt. Om den inte vill göra det så är ju en möjlighet att försöka flytta batterier mellan seriegrupperna så man får fyra batterier som är så lika varandra som möjligt i varje grupp, en annan möjlighet är att koppla in en s k equalizer parallellt med batterierna.
Jag tror det kan vara nyttigt i offgridsammanhang att ha någon form av ständig spänningsmätning och dataloggning inkopplad så man kan se i efterhand hur saker (t ex balansen i seriekopplade grupper) utvecklar sig under en längre tid och inte bara behöver lita till hur det ligger till just i det ögonblick man är framme med multimetern.

Om man har batterierna i ouppvärmt utrymme bör man tänka på att lämplig laddspänning är beroende av temperaturen, ju kallare det är desto högre underhållsladdspänning och vice versa.

 

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Batterifunderingar
« Svar #2 skrivet: 21 dec-14 kl 20:35 »
Tack Torbjörn I och med en uppgradering har jag nu mer tempgivare både på extern 240laddare och solcellsregulator i bägge dessa finns också equalizer funktioner.Tanken är intressant att dessutom mäta varje batteri i någon form.Jag skall kolla med något företag som sysslar med nödströmsanläggningar dom bör ju veta mer om hur den tekniken fungerar det klart.....Om man laddade batterierna  fulla låt säga minst en gång varje månad så skulle jag tro att man får en längre livslängd.   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser