Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på tuppars galande  (läst 1646 gånger)

morkullan

  • Inlägg: 30
    • Gästrikland
Skillnad på tuppars galande
« skrivet: 05 jul-14 kl 11:28 »
Har funderingar på att skaffa höns och fick av en tillfällighet höra att Brahmatuppar har ett mer dovt och vackert galande än många andra raser som ibland kan vara nästan skrikigt gälla. Vill ju självklart ha en tupp i flocken och då blev det här en ny tanke inför valet av ras. Min fråga är om det är rasskillnader på hur tupparnas galande låter eller om det mer är individuellt? Vilka raser har "vackert" galande om man nu kan säga det?  :)

Xoot

  • Gäst
SV: Skillnad på tuppars galande
« Svar #1 skrivet: 05 jul-14 kl 15:04 »
Det vackraste galandet hittar man hos rasen Kosovo Långgalare. :)
Jag har lite tuppar över snart.

morkullan

  • Inlägg: 30
    • Gästrikland
SV: Skillnad på tuppars galande
« Svar #2 skrivet: 05 jul-14 kl 18:18 »
Det vackraste galandet hittar man hos rasen Kosovo Långgalare. :)
Jag har lite tuppar över snart.

Det var en ras jag aldrig hört talas om. Kan man få en kort beskrivning. Namnet låter lite oroväckande  - är det galande i tid och otid?  ???

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Skillnad på tuppars galande
« Svar #3 skrivet: 05 jul-14 kl 19:28 »
Mina Bohusdals svarttuppar galer lite dovare. Särskilt min första tupp, han hade ett dovt långt vackert galande. Men han var ganska bredbröstad och enligt moi ovetenskapliga gissning borde en bredbröstad tupp få ett dovare gal..
Mina yngre tuppar, kring ett år har lite ljusare ton, kan det vara så att de låter lite dovare ju mer de växt till sig?

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Skillnad på tuppars galande
« Svar #4 skrivet: 07 jul-14 kl 13:35 »
Jag tycker att min Brahmatupp har en dovare röst än andra tuppar jag haft men han är ju lite större så det är kanske inte så konstigt. Jag tycker också att han gal lite mindre men det blir väl ändring på det - har fem tuppkycklingar...Silkestuppen Verner hade en gällare röst men ett distinkt galande.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, krokodil, Tiomilaskogen, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser