Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köra med getter  (läst 42216 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: köra med getter
« Svar #140 skrivet: 17 nov-13 kl 23:42 »
Äsch vi korsar en åsna med en get då är det både billigt och drar bra. Å envishet gånger 2.  ;D

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: köra med getter
« Svar #141 skrivet: 22 nov-13 kl 15:30 »
Oj, Tandgreijsr och Tandgnisr eller hur de hette var nog bockar.  Men jag är inte helt säker på att de var vanliga jordiska bockar.  Bland annat flög de.

Om en köttras är lämplig för arbete är nog olika.  Den som växer fort kanske inte får så hållbart skelett.

Jag föreslår nog hellre nöt eller häst som dragdjur.

De båda vill inte jag ha som dragare, - de skulle äta färskt kött var dag!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: köra med getter
« Svar #142 skrivet: 22 nov-13 kl 15:35 »
De båda vill inte jag ha som dragare, - de skulle äta färskt kött var dag!
Å, det visste jag inte.  Men det behövdes nog, så som deras kusk for fram!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Håning

  • Gäst
SV: köra med getter
« Svar #143 skrivet: 22 nov-13 kl 23:31 »
De båda vill inte jag ha som dragare, - de skulle äta färskt kött var dag!
Sicka ena sanna hedningar  ;D

John Rambo

  • Gäst
SV: köra med getter
« Svar #144 skrivet: 23 nov-13 kl 15:25 »
Inlägget raderat som OT/SussiloII
« Senast ändrad: 23 nov-13 kl 17:40 av SussiloII »

S00L

  • Inlägg: 67
  • Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
SV: köra med getter
« Svar #145 skrivet: 08 dec-13 kl 10:31 »
Stormen Sven bjöd på snö och Doris 1 år spände vi vid pukan för första gången och lät barnen provåka. Vill ni se en filmsnutt, gå in på min blogg http://brudbacken.blogspot.se/ och lämna gärna en kommentar också :)

Heidruna

  • Inlägg: 5
    • Norge
SV: köra med getter
« Svar #146 skrivet: 03 nov-14 kl 01:05 »
Hvordan ble det med dere som forsøkte å kjøre inn geitene deres? Lykkes dere? :)

Angående rase og størrelse, så er det saanen og alpine som brukes mest i USA (til både kjøring og "pack goats"/kløv). Saanen er nok den rasen som blir størst, ihvertfall i høyde (noen blir over 1 meter!). Boer og kiko kan nok bli tyngre enn disse melkerasene, men de er kortbeinte og langsomme. 
Nubian blir også veldig stor, men de har dårlig rykte. De er visst både sta, late og bråkete. 

Generelt sier man at en geit kan trekke 1,5 sin egen vekt, så om man ikke har en veldig tung vogn tror jeg nok de fleste geiter kan brukes til lett kjøring :)


Kilde

Om vi bare hadde hatt slike her i Norge.. :) De er jo nesten som ponnier!

Skarstam

  • Inlägg: 10
SV: köra med getter
« Svar #147 skrivet: 06 nov-14 kl 10:06 »
Börjes i Tingsryd har loksele till hund för 300, http://webshop.borjes-tingsryd.se/sv/Sortiment/Hund_och_katt/Halsband,_koppel_och_sele/Selar/DRAGSELE?id=5816. De har innan även haft en skrinda för 1100, även den till hund.
Har tänkt åka dit och se om det kan vara något, svårt att gissa vilken storlek som skulle passa.

 

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: köra med getter
« Svar #148 skrivet: 26 nov-14 kl 17:45 »
Lokselen till hund, var minsta laget till min get, men med lite trix och en kompletterande däckeljord samt en baksele så fungerade selen, och geten, utmärkt när jag tog hem nedblåsta tall grenar från skogen och det var snö.
Börjes skrinda har obehagligt små hjul, tycker jag.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser