Alternativ.nu
Övriga ämnen => Ekonomi => Ämnet startat av: AntiUrban skrivet 26 aug-06 kl 11:47
-
Vet inte var jag ska lägga detta ämne, kanske ska jag finna ett annat fora. Det jag undrar om är hur gammal en bil ska var för att få vara skattefri, eller/och veteranförsäkrad. Jag skulle vilja he en "arbetsbil" som kan dra släp och köras med i skogen. En Volvo Valp är det jag tänker på.
jag vil inte ha en bil som kostar massa i försäkringar, för jag kommer inte använda dem mkt.
-
En veteranbil ska väl vara minst 25 år gammal för att få skattebefrielse? Rätta mig - någon - om jag har fel!
Inte så miljövänliga dock, dessa avgassprutande 98-oktansslukande åbäken >:(
-
Jag tror att villkoren för veteranförsäkringar säger att man bara får "finåka" med bilen.
En traktor klass 2 kan dra släp och köras med i skogen.
-
Skattebefrielsen infaller det år bilen blir 30 år.
Veteranbilsförsäkringen heter egentligen Entusiastförsäkring och gäller för bilar som är i mycket fint skick och som INTE används som bruksfordon. Man måste få bilen besiktigad av försäkringsbolagets representant och han ska anse att bilen är en entusiastbil och ingen bruksbil. Man måste dessutom ha en annan inregistrerad bil som man kan påvisa att den är ditt bruksfordon.
Du kan ju alltid välja att bara trafikförsäkra din Valp och välja lägsta årliga körsträcka. Då kommer det nog inte att kosta mer än en 1000-lapp per år typ.
Storbonden :)
-
toppen :o
-
toppen :o
Misstänker att du tycker att detta inte var så bra för din del.
Men om man jämför med min gamla BMW som kostar 10.000:- per år Helförsäkrad så är 1000 spänn billigt ;D
Storbonden :)
-
jag var inte ironisk. 1000kr är chockerande billigt! :o
Får en raggare åka BMW föresten!??? ;D ;) ;)
-
jag var inte ironisk. 1000kr är chockerande billigt! :o
Får en raggare åka BMW föresten!??? ;D ;) ;)
OK !
Jodå ! Raggare får åka BMW som vinterbil... Man vill ju ha lite ombyte :D
Stor o kraftfull på sommaren och liten o rapp på vintern ;D
Storbonden :)
-
En raggare som kör BMW *suck*....när du nu är bonde vore det väl bättre med en BM Viktor ;D ?
Den stora fördelen med att ha ett gammalt åk är, förutom skattebefrielsen, att man bara behöver infinna sej på Ondskans Fäste Svensk Bilprovning vartannat år...
Annars, AntiUrban, håller jag nog på Ulrics traktor. Det är något generösare villkor för att dra släp med en sån, än med ett fordon som är personbilsregistrerat.
-
jo det väger mellan en traktor och en valp...
En valp kan jag ju ha som jaktbil oxå, men en traktor är bra om jag ska dra upp stubbar...
-
En raggare som kör BMW *suck*....
Jag kör annars min Ford LTD Crown Victoria så visst har jag raggarbil :)
Men på vintern vill jag ha en snygg, snabb kombi och då föll valet just nu på BMW :-*
Om man bara ska köra i skogen är ju traktorn ett bra val men har man även andra transporter man vill utnyttja åkdonet till kan ju en Valp vara perfekt. Nackdelen med just valparna är att de drar väldigt med bensin :-\
Storbonden :)
-
Storbonden: "Sånt under 5 meter är inga bilar", eller hur var det :P ?
Bara det är bakhjulsdrivet (och helst med en liten stjärna fram på grillen, om såna står till buds ::) ) så är jag nöjd, även på vintern...
AntiUrban:
Vad menar du med "köra i skogen" förresten? Ta dej från punkt A till punkt B via terrängen, eller ha någon form av skogskärra efter och hämta stock?
-
Traktor under två och ett halvt ton kostar 307 kronor/år att trafikförsäkra hos Folksam.
-
Storbonden: "Sånt under 5 meter är inga bilar", eller hur var det :P ?
Bara det är bakhjulsdrivet (och helst med en liten stjärna fram på grillen, om såna står till buds ::) ) så är jag nöjd, även på vintern...
AntiUrban:
Vad menar du med "köra i skogen" förresten? Ta dej från punkt A till punkt B via terrängen, eller ha någon form av skogskärra efter och hämta stock?
köra is skogen kommer innebära mkt dåliga vägar som du inte skulle ens fundera att testa med en Nissan Micra eller Toyota Starlet! ;D
-
AntiUrban:
Ursäkta mej, verkar jag vara en som kör riskokare i pluttformat >:( ??
Däremot skulle jag försöka mej på dessa dåliga vägar med nåt rejält och gammalt i bilväg med rätt schysst markfrigång, inte nödvändigtvis en Valp. Att nyare bilar har stora problem med att ta sej fram på halvdåliga vägar beror i första hand på att dom är så lågt byggda, så man riskerar livet på oljetråg och dylikt. Volvos V70 CrossCountry som dom skryter med har inte högre markfrigång än en 240! Och med rätt körteknik tar sej en 25-årig Mersa fram rätt bra på diverse skogsbilvägar.
Hade det varit jag hade jag satsat på en traktor (alltid bra att ha!) + en eventuell 30+bil för snabbare transporter.
-
AntiUrban:
Ursäkta mej, verkar jag vara en som kör riskokare i pluttformat >:( ??
Däremot skulle jag försöka mej på dessa dåliga vägar med nåt rejält och gammalt i bilväg med rätt schysst markfrigång, inte nödvändigtvis en Valp. Att nyare bilar har stora problem med att ta sej fram på halvdåliga vägar beror i första hand på att dom är så lågt byggda, så man riskerar livet på oljetråg och dylikt. Volvos V70 CrossCountry som dom skryter med har inte högre markfrigång än en 240! Och med rätt körteknik tar sej en 25-årig Mersa fram rätt bra på diverse skogsbilvägar.
Hade det varit jag hade jag satsat på en traktor (alltid bra att ha!) + en eventuell 30+bil för snabbare transporter.
Värt vad du tog saker personligt!?? ;D ;D ;D
En vanligt bil tar isg inte fram pä alla skogsvägar ens om man vill, hög markfrigång och 4hjulsdrift är nödvändigt.
-
AntiUrban:
Ja, hur ska man annars ta det, om inte personligt...
Hmm, det är ju en viss skillnad på skogsbilvägar och traktorvägar i skogen ... så som sagt, skaffa dej en traktor, då tar du dej fram där dom 4hjulsdrivna personbilarna går hem och gömmer sej!
-
Måste den vara skattebefriad? Finns många bilar som är skapliga i terrängen, men rätt mycket modernare och bekvämare än en valp, Bilar som Toyota Hilux, olika Mazdavarianter, eller om vägarna inte är alltför vidriga, en VW Transporter syncro. Fördelen med dessa är förutom komfort, att de ofta drar mindre bränsle än valpen och har ett mer användarvändligt flak.
-
AntiUrban:
Ja, hur ska man annars ta det, om inte personligt...
Kanske som ett generellt exempel!?? ;D
-
Var det inte någon välkänd tillverkares stadsjeepar (BMW?) som för något år sedan återkallades pga att fyrhjulsdriften inte fungerade. Det hade dock ingen kund märkt eftersom bilarna bara kördes på asfalt i stan.
-
Var det inte någon välkänd tillverkares stadsjeepar (BMW?) som för något år sedan återkallades pga att fyrhjulsdriften inte fungerade. Det hade dock ingen kund märkt eftersom bilarna bara kördes på asfalt i stan.
;D ;D ;D
Det säger ju allt!
-
vissa SUVar saknar diffspärr tom.
-
Skattebefrielsen infaller det år bilen blir 30 år.
Veteranbilsförsäkringen heter egentligen Entusiastförsäkring och gäller för bilar som är i mycket fint skick och som INTE används som bruksfordon. Man måste få bilen besiktigad av försäkringsbolagets representant och han ska anse att bilen är en entusiastbil och ingen bruksbil. Man måste dessutom ha en annan inregistrerad bil som man kan påvisa att den är ditt bruksfordon.
Du kan ju alltid välja att bara trafikförsäkra din Valp och välja lägsta årliga körsträcka. Då kommer det nog inte att kosta mer än en 1000-lapp per år typ.
Storbonden :)
En entusiastförsäkring och en veteranbilsförsäkring är inte samma sak. En en entusiastförsäkring brukar ha lite "lättare" villkor, t.ex. bilen måste inte vara 30 år gammal, som en veteranbil måste. En entusiastbil är inte skattebefriad - den blir det då den fyller 30. Det finns även en del andra fordon som är skattebefriade, t.ex vissa skogsmaskiner och andra fordon som egentligen inte är till för att användas på våra vägar. källa (http://veteranbilsforsakring.se/bilskatt/)
-
Skattebefrielsen infaller det år bilen blir 30 år.
Veteranbilsförsäkringen heter egentligen Entusiastförsäkring och gäller för bilar som är i mycket fint skick och som INTE används som bruksfordon. Man måste få bilen besiktigad av försäkringsbolagets representant och han ska anse att bilen är en entusiastbil och ingen bruksbil. Man måste dessutom ha en annan inregistrerad bil som man kan påvisa att den är ditt bruksfordon.
Du kan ju alltid välja att bara trafikförsäkra din Valp och välja lägsta årliga körsträcka. Då kommer det nog inte att kosta mer än en 1000-lapp per år typ.
Storbonden :)
Finns det inga kvinnliga försäkringsbolagsrepresentanter? Eller andra kön?
Det är lätt att tolka det som ett sexistiskt tänkesätt.
-
Om man inte är rädd för att skruva en del, så går det att stoppa i en liten dieselmotor i t ex valpen. Det är bilens årtal som gäller vid besiktning och skattebefrielse, så då får man bort den gamla törstiga motorn utan att få dieselbilens ruskiga skatt. Skall man bara köra lite lugnt så går det säkert att stoppa i en Kubota på 20 hästar, då behöver man knappt stänga av den när man jobbar i skogen ;D
Oj, det blev visst sexistiskt med mycket man, men den känslige får väl tänka hen istället för man ;)
-
Jag har allvarliga funderingar på att köpa någon veteran och stoppa i en relativt modern dieselmotor. Antingen en bubbla med någon liten smidig trecylindrig diesel eller också en amazon med VAG-diesel. Gäller bara att hitta rätt bil, alla jag vill ha finns så långt bort...
-
En bubbla med en Kubota skulle vara ett kul projekt. Inte blir det så stor effektförlust heller ;D
Annars får man faktiskt tänka till att tiden gått fort. De bilar som fanns när jag tog körkort är alla veteranklassade idag, även de splitter nya :-\ Om man tar en bekväm framhjulsdriven bil från början av 80-talet och sätter en fin vag-diesel från sent 90-tal i den, så har man en rätt trevlig bil.
-
Jag har allvarliga funderingar på att köpa någon veteran och stoppa i en relativt modern dieselmotor. Antingen en bubbla med någon liten smidig trecylindrig diesel eller också en amazon med VAG-diesel. Gäller bara att hitta rätt bil, alla jag vill ha finns så långt bort...
Amazon kombi vore väl kalas! Det var en till salu på blocket här i västerbotten nyligen. Skapligt skick och pris.
-
Amazon kombi vore väl kalas! Det var en till salu på blocket här i västerbotten nyligen. Skapligt skick och pris.
Ingen kombi helst, jag tycker inte de är lika snygga som sedanerna
-
:o Oj. Nu blev jag förstummad. Jag som nästan hade lust att köra ner en lämplig kombi till dej bara för att få köra en av världens vackraste bilar. Sedanen kommer ju på tredje plats efter kombipaddan :)
-
En granne till mig kör amazonkombi faktiskt, och har ytterligare en som renoveringsprojekt
-
Skönt! En förmildrande omständighet. Då får du ju njuta av världens vackraste bil ändå, fast lite på avstånd.
-
Var det inte någon välkänd tillverkares stadsjeepar (BMW?) som för något år sedan återkallades pga att fyrhjulsdriften inte fungerade. Det hade dock ingen kund märkt eftersom bilarna bara kördes på asfalt i stan.
På många fyrhjulsdrivna VAG-bilar (VW, Audi, Skoda m fl) slutar fyrhjulsdriften att fungera efter några år, för att slangar till vakuumdosor som styr diverse kopplingar, diffspärrar mm går sönder, dels kommer då inget vakuum fram då det ska komma och dels kommer fukt och vägsalt in och får vakuumdosor och ventiler att rosta ihop. Men det är många bilägare som inte har en aning om att något inte är som det ska.
vissa SUVar saknar diffspärr tom.
Ganska många, skulle jag vilja påstå. Diffspärrar och "stum" fyrhjulsdrift i händerna på en okunnig förare är liktydigt med täta haverier. Det vet biltillverkarna mycket väl, så för att slippa onödigt garantibråk och att bli uthängda för att ligga dåligt till i försäkringsbolagens maskinskadestatistik så avstår man från diffspärrarna på de SUV-modeller som förväntas tilltala vanliga stadsbor.
-
Köp en traktor för arbete och en personbil för att köra hälsningar i...
-
En entusiastförsäkring och en veteranbilsförsäkring är inte samma sak. En en entusiastförsäkring brukar ha lite "lättare" villkor, t.ex. bilen måste inte vara 30 år gammal, som en veteranbil måste. En entusiastbil är inte skattebefriad - den blir det då den fyller 30. Det finns även en del andra fordon som är skattebefriade, t.ex vissa skogsmaskiner och andra fordon som egentligen inte är till för att användas på våra vägar. källa ([url]http://veteranbilsforsakring.se/bilskatt/[/url])
Som regel är även en helt vanlig försäkring rätt billig på en skattebefriad bil. Betalar ungefär 1400 kr om året för en helförsäkring på mitt eget veteranåk :) .
-
Till ämnet så söker jag en diesel-veteran typ skåpbil eller "folkabuss", om någon av er som diskuterar här har en på lager. Pm-a. Är ju bra att kunna ha diesel och ändå slippa den höga skatten. Då kan man även tanka veg-olja.