Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bloggtråd: Ny jaktsäsong 1 sept  (läst 9580 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #40 skrivet: 31 aug-16 kl 21:16 »
Den står inte på allmän plats eller på område som omfattas av allemansrätten. Sedan är det en vanlig actionkamera med rörelsekontroll, ingen åtel och kan då inte vara någon åtelkamera. Tillståndet omfattar inte köpa, äga .. utan hur den används.

Synd va!


Skogsvilde

  • Inlägg: 16984
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #41 skrivet: 31 aug-16 kl 21:53 »
Den står inte på allmän plats eller på område som omfattas av allemansrätten. Sedan är det en vanlig actionkamera med rörelsekontroll, ingen åtel och kan då inte vara någon åtelkamera. Tillståndet omfattar inte köpa, äga .. utan hur den används.

Synd va!


Nja. Även den kameran är en kamera och går under samma lagstiftning som åtelkameran.
Och med tanke på att skogen i bakgrunden antagligen går under allemansrätten.så......   
Men men du gör som du vill.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #42 skrivet: 31 aug-16 kl 22:02 »
Hagen intill gödselstacken omfattas inte av allemansrätten. Du kan ju komma hit och försöka passera flera elstängsel för att hitta svamp. Har du tur hittar du troligen stora baskrar efter kossor.

Aktivister och veganer kanske inte skall husera i jakttrådar, det känns ganska meningslöst. Det påverkar /stoppar i alla fall inte jakten, där gör jag som jag vill och alltid gjort.

Hälsa gärna på, jag bjuder på en morot.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14480
    • Östergötland
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #43 skrivet: 31 aug-16 kl 22:14 »
Hagen intill gödselstacken omfattas inte av allemansrätten. Du kan ju komma hit och försöka passera flera elstängsel för att hitta svamp. Har du tur hittar du troligen stora baskrar efter kossor.

Aktivister och veganer kanske inte skall husera i jakttrådar, det känns ganska meningslöst. Det påverkar /stoppar i alla fall inte jakten, där gör jag som jag vill och alltid gjort.

Hälsa gärna på, jag bjuder på en morot.

Vad är det som gör att den hagen inte omfattas av allemansrätten?


Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #44 skrivet: 31 aug-16 kl 22:17 »
Läs allemansrätten om avstånd till hus och byggnader.
Vi har folk som kan sådant här.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14480
    • Östergötland
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #45 skrivet: 31 aug-16 kl 22:23 »
Så du menar på fullt allvar att man inte får gå över den yta som täcks av kameran? För att avståndet till boningshuset är för litet?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #46 skrivet: 31 aug-16 kl 22:23 »
, där gör jag som jag vill och har alltid gjort.

Det har vi fattat.

Vad hände med moral & etik?
Vill minnas att jag läste dom orden i sammanhang med ditt namn och andra ord som erfaren och jaktledare.

Har inga problem med driftiga lösningar som ibland tangerar lagbokens tråkigheter om man bara står för det.

Vill minnas en gammal tråd om skyddsjakt på hare som plötsligt blev en grävling....tur att du sköt så att du har morötter till veganerna.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16984
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #47 skrivet: 31 aug-16 kl 22:28 »
Hagen intill gödselstacken omfattas inte av allemansrätten. Du kan ju komma hit och försöka passera flera elstängsel för att hitta svamp. Har du tur hittar du troligen stora baskrar efter kossor.

Aktivister och veganer kanske inte skall husera i jakttrådar, det känns ganska meningslöst. Det påverkar /stoppar i alla fall inte jakten, där gör jag som jag vill och alltid gjort.

Hälsa gärna på, jag bjuder på en morot.

Oavsett vilket så är en fast monterad kamera en kamera.
En actioncamera sparar bilderna för senare ta fram dom, en åtelkameran kan skicka, lagra.
Same shite but different.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #48 skrivet: 31 aug-16 kl 22:36 »
Lagen om allmän kameraövervakning gäller.

Hade det varit en odlad åker hade det varit ok, då allemansrätten inte gäller där.

Men vad jag kan se så går kreaturet på någon form av klövervall eller liknande...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #49 skrivet: 31 aug-16 kl 22:37 »
Eftersom den inte är permanent monterad för funktion som övervakningskamera så är det ingen kameraövervakning då den i första han är vänd inåt för att ha koll på lammningen in till bostadshuset.
Att jag fått med några hjortar på bild är för att jag är intresserad av hjortar och fotografering.
Vad man sedan använder för kamera har ingen betydelse. Området vid tillfället är inte av intresse för allmänheten typ vår gödsel. Men ni verkar vara intresserade av skit.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14480
    • Östergötland
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #50 skrivet: 31 aug-16 kl 23:01 »
Inte har du väl skit ute på udden bakom björken?

Att du har en kamera uppe utan att du frågat storebror om lov är helt OK för mig, vi tänjer alltid på regler och missar dessutom en hel del var och en på sitt sätt, men varför slingra sig och komma med dumma påståenden?

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #51 skrivet: 31 aug-16 kl 23:06 »
Det är alltså förbjudet att fotografera hjort i terräng?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14480
    • Östergötland
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #52 skrivet: 31 aug-16 kl 23:11 »
Det är förbjudet att sätta upp en fast kamera som är riktad ut över plats där allmänheten får vistas. Om du sedan fotograferar hjort eller människor med den ändrar bara straffvärdet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16984
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #53 skrivet: 31 aug-16 kl 23:15 »
Om kameran tar en endaste bild på egen hand när du inte är där så är det kameraövervakning.

Det kommer du aldrig undan..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #54 skrivet: 31 aug-16 kl 23:17 »
Hur kan du tro att den är fast monterad. Jag har haft den på ett stativ, en tripod när jag varit där och filmat, bilderna är från sekvensen. Det har inte funnits några andra människor i närheten. På kvällstid slår den automatiskt om till IR och kan bilder.



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14480
    • Östergötland
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #55 skrivet: 31 aug-16 kl 23:19 »
Jo tjena, en treåring ljuger bättre ;D

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #56 skrivet: 31 aug-16 kl 23:23 »
Så det är bara att anmäla fotografen och tala om var bilderna är tagna och med vad. Polisen blir säkert jätteintresserad och anmälaren blir intelligensförklarad lixom. De rycker ut med blåljus redan i kväll.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14480
    • Östergötland
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #57 skrivet: 31 aug-16 kl 23:57 »
Det vet du mycket väl att det krävs en varg för att de skall reagera, men principen och diskussionen kvarstår. Med gällande lagstiftning är det fel att låta en kamera fotografera ett område där allmänheten har tillträde, och det borde den ha till din udde där björken står.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #58 skrivet: 01 sep-16 kl 00:11 »
Om vi nu skall diskutera åtelkameror, så finns det några få tillstånd, 130 tror jag att det stod i någon jakttidning. Samt att det var näst intill omöjligt att få tillstånd med dagens lagstiftning.

Men till dags datum hade det sålts 17.000 st åtelkameror bara i Sverige.

De som varit så klumpiga är 5 st som kunnat dömmas. Den första hade åklagaren rubricerat som "grovt jaktbrott" och då får polisen konfiskera vapnen och licenserna. Detta var ju inte meningen så rubriceringen blev "misstänkt jaktbrott" och då ändrade polisen sig och om vapnen och licenser.

Till slut blev det en ringa misstanke och jakten kopplades bort och man dömde dagsböter enligt PUL i stället till lite dagsböter.

5 av 17.000 på 5 år. Så visst polisen, länstyrelsen och Datainspektionen har det som sin huvudsakliga sysselsättning verkar det som ... Det sista fallet var i Dalarna för ca 1 år sedan. En utredning är klar och mycket av dessa restriktioner kommer att förenklas för t ex jakt på åtel.

Idag är det en gäspning hos polisen.
« Senast ändrad: 01 sep-16 kl 00:18 av Gilbert »

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14480
    • Östergötland
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #59 skrivet: 01 sep-16 kl 00:20 »
Ja vi får hoppas att lagen anpassar sig till verkligheten. För mycket tokiga lagar gör att folk tappar reflexen att följa lagar.

Har dock för mig att det blev ett bakslag i förenklingsarbetet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser