Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ananas-kaneläpple  (läst 6998 gånger)

Pumpkin

  • Inlägg: 100
    • Värmland
Ananas-kaneläpple
« skrivet: 25 maj-09 kl 22:19 »
Vi har ett ananas-kaneläppleträd, en gammal rysk ev baltisk sort, som vi satte för ca 5 år sen. Det har ännu inte burit frukt, verkar ta god tid på sig. Känner någon till sorten? 
Everything is an experience

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #1 skrivet: 25 maj-09 kl 22:32 »
Nä, tyvärr inte men namnet gör mig väldigt nyfiken  :-[ låter mumma :D

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #2 skrivet: 26 maj-09 kl 08:50 »
Malus domestica 'Koritschnevoje Ananásnoje' = ananaskanel är en starkväxande sort och starkväxande sorter satta på starkväxande grundstam brukar kunna ta mycket god tid på sig innan de sätter frukt det kan ta uppåt 10-15år. Enligt påståenden på nätet ska sorten vara självfertil vilket jag fick lära mig på universitetet i plantskolekurserna att det inte fanns eftersom äpple var på ett visst genetiskt sätt så det inte skulle kunna at emot eget pollen. Det är dock inte ovanligt med äppelträd i folks trädgårdar så stämmer inte självfertiliteten så brukar det finnas någon pollinerare i närheten. Sorten ska vara härdig till runt zon 7-8

malines

  • Gäst
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #3 skrivet: 26 maj-09 kl 08:54 »
VILL HA!!!!
Om någon har den här sorten skulle jag vara mycket intresserad av att köpa några grenar så jag kan ympa på en svagväxande grundstam. Låter ju jättehäftigt!

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #4 skrivet: 26 maj-09 kl 14:17 »
VILL HA!!!!
Om någon har den här sorten skulle jag vara mycket intresserad av att köpa några grenar så jag kan ympa på en svagväxande grundstam. Låter ju jättehäftigt!

Tyvärr har jag inga äppelträd men i förra säsongen av den fina radioserien "Odla med P1" i P1 sändes ett program om Äppelsorter i Finland. Där nämns bland annat saffransäpplen som kan bli upp till ett halvkilo per styck och de går att odla i Finland och Ryssland.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

malines

  • Gäst
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #5 skrivet: 26 maj-09 kl 14:23 »
Tyvärr har jag inga äppelträd men i förra säsongen av den fina radioserien "Odla med P1" i P1 sändes ett program om Äppelsorter i Finland. Där nämns bland annat saffransäpplen som kan bli upp till ett halvkilo per styck och de går att odla i Finland och Ryssland.

Får åka till Ryssland då...  :(

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #6 skrivet: 26 maj-09 kl 14:27 »
Citera
i förra säsongen av den fina radioserien "Odla med P1" i P1 sändes ett program om Äppelsorter i Finland


Kan det vara det här programmet?  http://www.sr.se/laddahem/podradio/sr_p1_odla_070806110043.mp3

http://www.sr.se/sida/laddaner.aspx?programid=1667&sida=1

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

malines

  • Gäst
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #8 skrivet: 26 maj-09 kl 14:46 »
Japp tack ska du ha det avsnittet var det.

Lyssnar på det nu. Intressant!

malines

  • Gäst
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #9 skrivet: 26 maj-09 kl 16:50 »
Hittade plantskolan som Leif driver (från programmet) i Finland. De har massor av roliga sorters äpple!!! Och man kan beställa!

http://www.blomqvistplantskola.com/index.php

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #10 skrivet: 26 maj-09 kl 18:58 »
Hej!
Jag tog hem en pall med fruktträd från Leif Blomkvist i höstas. Bra plantor men fruktansvärt dyr frakt. Han har sina plantor ympade på fröplantor från antonovka så man får vänta länge på skörd.
MVH
Jan

malines

  • Gäst
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #11 skrivet: 26 maj-09 kl 19:00 »
Hej!
Jag tog hem en pall med fruktträd från Leif Blomkvist i höstas. Bra plantor men fruktansvärt dyr frakt. Han har sina plantor ympade på fröplantor från antonovka så man får vänta länge på skörd.
MVH
Jan

Hej Jan! Har du testat att ympa på ngn "vanlig" stam, typ B9? Och vilka sorter tog du hem? Jag är lite orolig för att ljuset inte ska räcka här nere i söder...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #12 skrivet: 27 maj-09 kl 14:46 »
Den finns att få tag i Sverige också. I Filnland (och speciellt i norr), är det vanligt att man använder fröstammar som grundstam, det har fördelar och nackdelar. Läs gärna Leif Blomqvists båda böcker:

Äppel i norr
Trädgårdens bär

malines

  • Gäst
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #13 skrivet: 27 maj-09 kl 14:49 »
Den finns att få tag i Sverige också. I Filnland (och speciellt i norr), är det vanligt att man använder fröstammar som grundstam, det har fördelar och nackdelar. Läs gärna Leif Blomqvists båda böcker:

Äppel i norr
Trädgårdens bär

Har beställt båda två från hans hemsida. De verkar väldigt bra!
Är bara nyfiken på om ngn här har personliga erfarenheter av dessa "superhärdiga" och kraftigväxande äpplen på svagväxande stam.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #14 skrivet: 27 maj-09 kl 21:35 »
Hej!
Böckerna är mycket bra. Jag köpte dem också direkt från Leif. Äppelboken har bara ett fel. Den är förförisk. Du kommert att vilja ha alla sorterna. Jag förälskade mig i bilden av Gyllene Kitajka.
 Jag har bara haft träden sedan i höstas så jag vet inte hur det går i långa loppet men jag har försökt att ympa några sorter på B9. Vi har ännu inte gått igenom vilka ympar som tog sig. Det tar lite tid, ca 80 sorter. Jag provade också att barkokulera men resulatet ser inget vidare ut. Jag gör tydligen något fel. Jag får göra nya försök i slutet av juli.
MVH
Jan

malines

  • Gäst
SV: Ananas-kaneläpple
« Svar #15 skrivet: 28 maj-09 kl 00:43 »
Hör gärna av dig om du lyckas! Är mkt nyfiken!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 6 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv, Lucy Rist, Stybben, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser