Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amerikanska blåbär?  (läst 26054 gånger)

yellowcity

  • Inlägg: 23
Amerikanska blåbär?
« skrivet: 20 feb-07 kl 17:38 »
Hej, vart finner jag frö till de stora amerikanska blåbären?
Skulle vara kul att odla upp en egen liten odling på de blåbären.
De är ju lite större än våra. ???

yellowcity

  • Inlägg: 23
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-07 kl 17:43 »
Det borde väl gå att ta ut innanmätet på blåbären och torka.
På så sätt utvinna frö till nästa odling, eller har jag fel? :o

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #2 skrivet: 20 feb-07 kl 18:15 »
Det är nog smartare att torka hela bäret och sedan plantera det. Pilligt värre annars. :D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #3 skrivet: 20 feb-07 kl 19:07 »
Jag skulle nog köpa en buske från någon plantskola och sen föröka den via avläggningar. Det tror jag är smidigast. Eller? Eh, inte mycket jag vet om att driva upp buskar från frön...  :-[
Höns, stickning och pelargoner

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #4 skrivet: 20 feb-07 kl 19:42 »
Enligt en bok jag har så är det bara sorten Putte som är självfertil, dom andra behöver en make/maka för att sätta bär.

Det är så tråkigt med buskar utan blåbär ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #5 skrivet: 24 feb-07 kl 23:37 »
Hur är smaken på dessa bläbär?
Någonstans har jag hört att de inte är lika söta som "skogs-
blåbär".
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #6 skrivet: 25 feb-07 kl 12:23 »
Halaj!

Det bästa är nog att handla ett par plantor.
Som Sia säger så måste man ha flera olika buskar för att det skall bli bär.
Jag tror inte att det funkar med avläggare. Busken ser inte ut som en avläggarbuske.
Jag skulle själv hellre satsa på sticklingar i så fall.

Och vad gäller smaken så är de jättegoda! Jag tycker faktiskt att de är godare än vilda bär.
Tyvärr tycker fåglarna likadant. Man får ha nät.

//T
« Senast ändrad: 25 feb-07 kl 12:26 av Tapio »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #7 skrivet: 26 feb-07 kl 08:19 »
Detta vill jag också pröva i mina kommande odlingar.  :)  Vill tipsa om följande sida: Seglora Bär

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #8 skrivet: 04 mar-07 kl 18:21 »
Vi köpe en buske med amerikanska jätteblåbär från en stor växtaffär förra året. Tyvärr glömde maken bort att vattna den så alla blåbär skrumpnade ihop. ;) Men en bekant som har en sådan har fått ca 10 liter blåbär från den ett år. ;D
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

camnis

  • Inlägg: 10
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #9 skrivet: 11 mar-07 kl 21:29 »
Vad ska man ha för jord till dom amerikanska blåbären, vart ska det stå för att trivas bäst, (skugigt, svalt, soligt..)
Vart finns dom att köpa, finns dom att köpa på tex plantagen...

Tack på förhand
//Johan G

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #10 skrivet: 11 mar-07 kl 21:42 »
Hej camnis

De trivs i sur jord och vill ha luftigt omkring sig. I planteringsgropen kan du lägga torv, flis eller murkna stubbar. Plantan vill ha fuktigt runt sig men ej stå i vatten. Vissa sorter är frostkänsliga. Vad jag har förstått så trivs de i solen. Någon som vet bättre - rätta mig gärna.  :)

Vad det gäller försäljningsställen har jag tyvärr inga tips. Kolla gärna på nätet.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #11 skrivet: 11 mar-07 kl 22:51 »
Halaj!

Jag är inte 100% säker, men kanske till 90% på att torv är basiskt.
Inget att rekommendera i blåbärsjord alltså.
Vad gäller placering och läge så tror jag att man kommer ganska långt med att betrakta var vild svensk blåbär trivs.
ofta är det långt inne i djupa skogar där det inte finns så mycket ljus.

vad gäller handeln så är de ingen okänd raritet alls.
De finns att köpa överallt, i alla fall här i Göteborg.

Vid mina buskar har jag lagt ett lager med torkat granbarr på jorden, som täckodling.
Jag slipper då att rensa ogräs så mycket.
Jorden behåller också lagom fuktighet på ett bättre sätt.
Bevattningsbehovet är nästan borta trots att de står på ett väldranerat ställe.
Granbarr är också surt så det passar ju bra.
Rekommenderas varmt.

//T

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #12 skrivet: 11 mar-07 kl 22:55 »
Min källa var:

http://www.forestberry.se/

Se under rubriken "Så odlar du själv"

Tillägg:
Bilden visar blåbärsodling.
http://www.forestberry.se/Ny%20mapp/rader.gif

« Senast ändrad: 11 mar-07 kl 23:14 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #13 skrivet: 11 mar-07 kl 23:36 »
Halaj!

Nu har jag kollat på annat håll och får erkänna att jag hade fel. I alla fall till 90%  ;) Torv är surt.

//T

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #14 skrivet: 11 mar-07 kl 23:43 »
10% rätt är ändå 10%.  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #15 skrivet: 12 mar-07 kl 10:47 »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

-Lotta-

  • Inlägg: 1
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #16 skrivet: 15 mar-07 kl 12:18 »
Hej!

Jag hyr ett hus i Nacka och vi har en stor blåbärsbuske med amerikanska blåbär på tomten. Det blir en hel del blåbär på dom, som är lite större än vanliga blåbär men inuti är dom vita/lätt genomskinliga. Våra smakar tyvärr inte alls lika gott som svenska blåbär, dom är liksom mycket mjäkigare.

 ;)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #17 skrivet: 15 mar-07 kl 12:33 »
Hej!

Jag hyr ett hus i Nacka och vi har en stor blåbärsbuske med amerikanska blåbär på tomten. Det blir en hel del blåbär på dom, som är lite större än vanliga blåbär men inuti är dom vita/lätt genomskinliga. Våra smakar tyvärr inte alls lika gott som svenska blåbär, dom är liksom mycket mjäkigare.

 ;)

Hej och välkommen till forumet.

Det ska visst finnas en sort som heter Elliot som har en "svensk smak" (enligt Seglora Bär AB). Det finns flera hundra olika sorter. Om man ska köpa nya plantor får man nog gå och provsmaka hos odlarna först så att man får en sort som man är nöjd med.  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #18 skrivet: 16 mar-07 kl 09:10 »
Jag har två buskar som jag planterat enligt säljarens (Rångedala plantskola) råd.
Första året fick jag 10 bär, andra året inga....
Jag har nät så fåglarna tar dem inte.
hoppas att de mår bättre i år... annars får jag försöka förstå varför jag inte får några bär.
De 10 bär jag ätit var helt ljuvliga, men å andra sidan är jag nog inte rätt person att avgöra det för jag var så lycklig över mina bär att även om de smakat mjäkigt nog hade varit lika lycklig - de var ju MINA EGNA bär.
/A

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #19 skrivet: 16 mar-07 kl 10:36 »
Mina bär smakade mycket gott i ekorrens mun  :D
Men det gjorde inget för det var en fröjd för ögat att se h-n komma skuttande över gräset för att äta dagens läckerhet.

Men jag ska se till att det blir fler buskar i år så det kan bli lite över till oss också.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #20 skrivet: 31 mar-07 kl 10:27 »
Hej!

För två år sedan gjorde vi om vårt avlopp. När den nya trekammarbrunnen skulle grävas ned stötte grävmaskinen på berg, så vi fick inte ner den helt under jord. Istället blev det en ny kulle i trädgården, och på den har vi planterat blåbärsbuskar. Vi har omkring 10-15 buskar, av lika många sorter.

Jag tycker att bären smakar mindre blåbär än svenska skogsblåbär, men de är också sötare. De odlade blir mycket större - min favoritsort som heter Bluecrop ger bär som nästan är i körsbärsstorlek - och man blir inte blå om händerna av att plocka dem. Vi har precis provat att koka sylt på de hemodlade bären och till det tycker jag att de är bättre än skogsblåbär. Sylten blir inte lika vattnig. De odlade bären har lite tjockare skal och är därför inte lika roliga att äta färska som de vilda, men till bakning och annan tillredning tycker jag att de är lika bra, även om smaken som sagt är lite annorlunda.

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

täppan 44

  • Gäst
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #21 skrivet: 17 maj-07 kl 22:43 »
Jag stod och tittade på dessa idag och tror jag måste planera om min trädgård så att det får plats med mer bärbuskar för dessa verkar superhärliga.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #22 skrivet: 27 maj-07 kl 22:41 »
Jag stod och tittade på dessa idag och tror jag måste planera om min trädgård så att det får plats med mer bärbuskar för dessa verkar superhärliga.

Det är de! Jag bakade blåbärsmuffins ikväll, på några av fjorårets bär. Suveränt med lite vit choklad ovanpå.

Se till att plantera buskarna i rätt jord, bara. Vi har planterat en del buskar i alltför lerig jord och de börjar tröttna, så jag får nog flytta dem till lite mera sand och torv. Och fårgödsel!

Lycka till!
Ambjörn
harstorp4.se

Simplicity

  • Inlägg: 7
Re:Amerikanska blåbär?
« Svar #23 skrivet: 12 jun-07 kl 00:40 »
Vi har ett par buskar med amerikanska blåbär, planterade i surjord (torv) på en norrsluttning (sidan på jordkällaren som vi terasserat) och vi fick fantastiskt god skörd förra året och i år med den regniga våren har buskarna satt enorma mängder kart så det ser lovande ut!

akki

  • Inlägg: 1
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #24 skrivet: 18 apr-09 kl 13:54 »
Hej! Jag hittade denna eminenta sida idag när jag googlade på Am, jätteblåbär:-)

Köpte en sådan buske idag på Coop bygg. I Planteringsinstruktionen står det som följer:
Öppen jord, god tillgång på näring. Gallra bort torra risiga grenar på våren.Plantera busken lika djupt som den står i krukan.
Växtplats: Sol, surjordsväxt.
Härdighet: Zon I-V
Växtsätt: medelhög buske, ca 1m.
Samplanteras med annan sort för ökad skörd
Plantera gärna med "Northland", en god sort.

Jag har smakat en sort hos en vännina och dom smakade sött och härligt, så nu när jag köpt ett eget hus var det den första plantan jag köpte;-))

relena

  • Inlägg: 4
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #25 skrivet: 18 apr-09 kl 17:54 »
Har just planterat om mina blåbär. Har flyttat dem till utkanten av trädgårdslandet och fyllt ut med
Rhododendronjord. Hoppas att det funkar.
Jag har tre sorter Emil, Putte och Oskar som jag satte förra våren.
Hoppas på bär i sommar och GODA  ;) sådana

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #26 skrivet: 06 maj-09 kl 21:33 »
Blev sugen på lite blåbär och har planterade förra veckan 4 buskar, Patriot, Blue Crop, Goldtraube 71och Blue gold + att jag väntar på den 5:e som heter Reka. Denna hittade jag inte i någon plantskola häromkring utan jag beställde den på internet istället.
Bra info om de olika sorterna + skötsel hittade jag detta www.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-5D8C-4791-9094-F318D2B0AE67/78338/Tradgardsblabar.pdf .

Eftersom jorden här är tung lerjord grävde jag bort jorden ett spadtag djupt och fyllde på med en blandning av 25% köpt torv i säck, 50% skogsföna (gran) + 25% sand. Hällde en hink med grov singel i botten på varje planteringsgrop som extra dränering.

Efter att plantorna var planterade gödslade jag med långtidsverkande rhododendrongödning samt fyllde jag på med ca 10 cm täckmaterial bestående av granbarr/kottar/småkvistar, dvs jag krattade lite under granarna här i skogen bredvid.

Djupet på bädden blev ca 50 cm varav ca 25 cm är över marknivå.

På många ställen på nätet rekommenderas att man plockar bort alla blommor det första året för att få bättre tillväxt. Sagt och gjort, blomknopparna tog jag bort även om det sved i själen...:-\

Totalt tog detta projekt 2 dagar av hårt jobb så man får hoppas att buskarna kommer att digna av bär om några år...
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #27 skrivet: 09 maj-09 kl 21:52 »

Hejsan !
Hur tänkte du, då du, valde sorter, sena tidiga, växtsätt?
Är det någon sort du vet är smaskigare än någon annan?
Vad gick hela kalaset på, inkl frakt?
Nöjd över plantorna som levererades?
Mvh Micki o Molly
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

David Nordin

  • Inlägg: 309
    • Halland
    • Blog
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #28 skrivet: 10 maj-09 kl 07:51 »
jag ska också plantera ner en liten "skog" med blåbär idag.
Har fem sorter som ska utgöra min lycka varje sensommar.

I botten på upphöjda kullar ligger luckrad lerjord blandad med dränerande jord och torv. Över detta finns en bädd med kvistar, löv, utbränd hästgödsel och ny matjord.
Från denna bädden och upp till plantans knöl blandas torv, matjord och skogsjord (grävd från hopen av tallstammar för bl.a. mykhorizzans skull) i lämpliga mängder.
Torven är obehandlad och kommer direkt som industritorv (Södra Skogs egna reserver).

Som jordtäckare kommer sen att torv läggas, även för att förhindra ogräs mm.

Planen är att varje år hämta lite ny skogsjord för att försöka hålla jordsvampskulturen på topp, som påstås vara nyckeln till framgång.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #29 skrivet: 10 maj-09 kl 19:30 »
Ang sortvalet så var det lite olika saker som bestämde det.
Jag valde jag bland de sorter som fanns i plantskolorna häromkring, 4 st inom 3 mils radie. Bland de sorter som dom hade valde jag utifrån den lista som jag länkade till i mitt förra inlägg.
Från början hade jag bestämt mig för highbush-typen av blåbär, eftersom jag inbillar mig att dom ger mer och större bär.
Dom sorterna som mognar sent på säsongen valde jag bort, även om jag odlar i zon 2. Spridningen i mognad blir nog tillräckligt stor ändå.
Sedan var stora bär och att dom var friska ett annat kriterium.
Priset har varierat mellan 150:- till 265:- per buske.

Den enda busken som jag har köpt på postorder heter Reka och är köpt på http://www.mamut.net/hortogreen/shop/.
Frakten går på 119:-, men jag ville verkligen ha den så det fick kosta lite. Vet inte hur stor den är eftersom jag inte har fått den ännu, men jag hoppas att den kommer i veckan...

Jag har i efterhand lagt till 2 små buskar "Emil" och "Putte" eftersom det fanns lite plats i dom bakre hörnen.

Totalpriset har jag inte vågat att räkna ut men förutom blåbären är det bara 20 säckar torv (365:-) från Bauhaus som har tillkommit.
Jag ser det som en investering som skall ge skörd (förhoppningsvis) många år framöver...

Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #30 skrivet: 12 maj-09 kl 23:11 »
Har tittat runt på plantskolor och på nät utan att kommit till skott. Sorten Reka låter intressant. Du beställde 1 st? Nöjer Reka sig med sällskapet utav t ex Putte?
Nyfiken hur din planta ser ut, har den kommit?
Mvh Micki o Molly
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #31 skrivet: 13 maj-09 kl 12:01 »
Jag fick min plantan igår med leverans från DHL, den såg mycket fin ut. Rötterna var friska och rotklumpen såg mkt bra ut. Den ca 60 cm höga plantan är planterad nu men jag skickar med en bild på grönskan.
Om du funderar på kvalitén så kan jag bara ge stora A. Det tog ca 1 1/2 vecka från att jag beställde tills leverans. Det som kunde ha varit bättre är leveransinfon. Det kom inga email om att plantan var skickad, endast ett om att ordern var mottagen. 10 min före leverans ringde DHL och frågade lite om vägen och om man var hemma.
Men i det stora hela är jag supernöjd.

Om Reka pollineras av Putte vet jag inte, just Putte har ju ett annat latinskt namn än övriga sorter. Men någon annan kanske vet?
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #32 skrivet: 15 maj-09 kl 17:36 »
Hej!
Vilka blåbär som pollinerar vilka är det nog ingen som vet. Praktiskt taget alla amerikanska blåbär som finns att köpa i Sverige är hybrider. Grover är ett undantag. Den lär vara en av de första selekterade av V. corymbosum. Så glöm de vetenskapliga namnen, de är normalt felaktiga. Puttes ena förälder är V. angustifolium. Därför är den lite syrligare och har mindre bär. Praktiskt taget alla låga amerikanska blåbär har gener från V. angustifolium.
Blommar Reka och Putte samtidigt så är det sannolikt att Putte pollinerar Reka om så behövs. Putte är förövrigt självfertil.
MVH
Jan

David Nordin

  • Inlägg: 309
    • Halland
    • Blog
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #33 skrivet: 23 maj-09 kl 15:37 »
Nu har jag äntligen fått ner alla sorterna jag ville ha :)
(...just nu :D)

  • Northerncountry
  • Northblue
  • Sunshine blue
  • Bluecrop
  • Bluegold
  • Chandler

Jag får se hur de tar sig nu, de står med sol fram till klockan 15oo cirka, för att sedan skuggas resten av dagen. Jag antar att det inte blir mycket till bär i år, så jag ska försiktigt försöka att gödsla mig fram till maximal tillväxt detta året ;)

« Senast ändrad: 23 maj-09 kl 15:40 av David Nordin »
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #34 skrivet: 23 maj-09 kl 19:52 »
Hej!
Det ska bli intressant att höra hur Chandler är. Den är förmodligen inte tillräckligt härdig hos mig. Den lär ha en mycket lång skördetid där bären mognar succesivt. Jag testar nu ca 20 olika sorter i zon 3 på en åker med lite extra torv. Jag har strött ut lite järnsulfat för att sänka Ph. Vi har också satt ett hundratal Duke. Ny sort för i år är Draper. En närbelägen storodlare har satsat på den.

David Nordin

  • Inlägg: 309
    • Halland
    • Blog
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #35 skrivet: 23 maj-09 kl 21:56 »
Hej Jan.

vilka sorter är det ni provar och var kommer de ifrån?
Hittills har faktiskt Plantagen varit min snabbaste och enklaste leverantör med brett sortiment :)
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #36 skrivet: 23 maj-09 kl 23:17 »
Hej!
Eftersom jag håller på att göra en demoodling med ätliga frukter och bär så letar jag överallt. Jag åker inte förbi en plantskola utan att kolla om de har något intressant. En del plantor har jag köpt från olika plantskolor i Europa.
Än så länge har vi:
Grover
Reka
Hardyblue
Draper
Blueray
Putte
Northcountry
Sunshine Blue
Bluecrop
Toro
Puru
Dixi
Earlyblue
Northblue
Emil
Goldtraube
Bluetta
Patriot
Oskar
Duke

V. angustifolium
Blomidon (hoppas sticklingen klarar sig.)

Vi planterade ut de flesta förra året så än så länge går det inte att dra några slutsatser.
Plantskolan i Tvååker hade ganska många sorter  för något år sedan. Jag var där efter STA växtmarknaden på munkagårdsgymnasiet. Åk på marknaden på lördag. Det brukar vara trevligt. Kolla tiden på STA hemsida.
Är du någon gång i norra Skåne så kan du åka och titta på vår odling.  www.denningarumsgard.nu
MVH
Jan

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #37 skrivet: 25 maj-09 kl 21:08 »
Hej!
Efter Davids tips om Plantagen passade jag på när jag passerade Halmstad. Hittade Chandler och Darrow. Darrow mognar troligen för sent men jag måste prova.
MVH
Jan

David Nordin

  • Inlägg: 309
    • Halland
    • Blog
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #38 skrivet: 15 jun-09 kl 10:42 »
Ja jag blev helt paff själv över hur avancerat utbud de hade på plantagen.
De sex plantor jag har satt som experiment verkar ha tagit sig fantastiskt, men det är nästa år som är intressant :)
Skottbildningen är enorm just nu, vilket glädjer mig.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #39 skrivet: 09 jul-12 kl 21:19 »
En liten uppföljning på hur det gick med min blåbärsplantering...
Hur det såg ut nyplanterat den 06 maj-09? =  Se svar #26 i denna tråd.

Nu tre år senare ser det ut såhär. Förra året blev det en hel del bär men i år blir det massor. Mums!
Rhododendrongödsel och gräsklipp har gjort susen!





Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #40 skrivet: 10 jul-12 kl 01:37 »
Ser fint ut Orje  :D ...lovar dig att sylt på dom bären, på pannkaka är en delikatess,kanske glass till...syltburkarna tar slut förvånandsvärt snabbt..

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #41 skrivet: 26 sep-12 kl 13:47 »
Enligt en bok jag har så är det bara sorten Putte som är självfertil, dom andra behöver en make/maka för att sätta bär.

Det är så tråkigt med buskar utan blåbär ;)

Om du har en skog med vanliga blåbär i närheten så är det inga problem, då får även din Amerikanska blåbärsbuske blåbär.


Vad ska man ha för jord till dom amerikanska blåbären, vart ska det stå för att trivas bäst, (skugigt, svalt, soligt..)
Vart finns dom att köpa, finns dom att köpa på tex plantagen...

Tack på förhand
//Johan G

Jag har vanlig planteringsjord för min, den ser ut att trivas. Den har överlevt bra utomhus i flera år.

Hur är smaken på dessa bläbär?
Någonstans har jag hört att de inte är lika söta som "skogs-
blåbär".

Nu vet jag tyvärr inte exakt vilken slags buske jag har men smaken är iaf sötare och inte lika syrlig som vanliga blåbär.

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #42 skrivet: 26 sep-12 kl 13:48 »
Någon som vet hur jag kan försöka blåbärsbusken? Är det frö som gäller eller kan man ta en stickling?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 7 användare
xaelanar, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern, Adels, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser