Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amerikanska tranbär eller Allåkerbär som marktäckare under blåbär?  (läst 6224 gånger)

Helena

  • Inlägg: 7
    • Småland
Är det någon här som odlar Amerikanska tranbär? Funderar eventuellt på att ha dem som marktäckare i min blåbärsrabatt.
Alternativet är allåkerbär, som även dem verkar trivas i sur jord.

Är ute efter något ätbart, gärna något som smakar gott, men även något som gör att det ser lite finare ut i blåbärsrabatten som annars ser ganska så tråkig ut.

Erfarenheter?

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Eftersom både blåbär och allåkerbär är surjordsväxter skulle jag satsa på den kombinationen (har faktiskt tänkt göra den själv, men först nästa år!  :D) allåkerbären är väldigt låga och brer ut sig fort. Amerikanska tranbär har jag däremot varken hört eller läst om...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Helena

  • Inlägg: 7
    • Småland
Hej färnevik,
tack för ditt svar. låter positivt att allåkerbären breder ut sig snabbt. Har du smakat på dem, är de goda?

Amerikanska tranbär vill och växa surt och fuktigt, är låga ocg bra som marktäckare har jah läst. Har dock inte sett dem någon gång med de låter superspännande!

Läs mer om dem här i handboken om du vill så kanske du också fastnar för dem precis som jag:)¨

http://handbok.alternativ.nu/Odling/Frukt_och_b%c3%a4r/Amerikanskt_tranb%c3%a4r

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
Jag planterade allåkerbär under mina sju blåbärsbuskar.  Dom spred sig med rekordfart. >:( Inte bara i blåbärslandet utan även till intilliggande stenparti samt ut i gräsmattan. Dom bildar en tät grön matta med vacker blomning på försommaren, men.... bären tyckte jag inte blev bra. Lite småsura med fnaset kvar på  när man plockat dom. Fnaset sitter dessutom ganska hårt och är besvärligt att få bort.

Planterade amerikanska tranbär samtidigt som allåkerbären men dom hade inte en chans. Dom blev utkonkurrerade på nolltid.
Nu jobbar jag på att få bort alla åkerbär igen för att kunna plantera bara tranbär.
Dom verkar inte gilla att bli täckta med gräsklipp så jag kör den metoden, det är dessutom bra gödsel till blåbären :)
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Helena

  • Inlägg: 7
    • Småland
Tavk för ditt svar Orje,

Oj, det låter lite oroväckande! Jag har just köpt mig tre rejäla plantor Allåkerbär och två plantor Tranbär. Kanske kan jag gräva ner en hyfsat djup stålkant efter halva rabatten så att de inte kan sprida sig upp till tranbären? Jag vill ju inte att tranbären ska ta stryk, jag vill ju ha dem också!

Jag får göra ett försök, märker jag att de sprider sig för mycket får jag göra en snabb insats innan de tar över helt enkelt. Synd att du inte tyckte om bären, hoppas på att de bättrar sig och blir godare med tiden =)

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
Smakade grannens allåkerbär, men tyckte inte det var gott, jag har satt tranbär under mina men i år blev det inga bär.

Linkan

  • Inlägg: 58
    • Västmanland
Vill tippsa om smultron som går bra ihop med Amerikanska blåbären, finns sorter som inte revar om man vill.

Länghultarn

  • Inlägg: 8
    • Skåne
Jag tycker inte heller allåkerbär är så sexigt... Mitt tips är Amerikanska hönsbär! Lite annorlunda, är lite torraktiga och ganska söta. Inte jättegoda i stora kvantiteter färska, men ska tydligen vara goda att göra andra grejer av. Jag tycker har dom jättefina blommor. Trivs i surjord, så tsmns med blåbär borde det funka strålande. Härdiga till zon 4 i sverige.

http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Cornus+canadensis
« Senast ändrad: 25 okt-13 kl 13:46 av Länghultarn »

Länghultarn

  • Inlägg: 8
    • Skåne
Ett annat tips är Tuvvaktelbär.
 Dom smakar precis som Jenka!! Lite roliga, men tvivlar på att man kan göra så mycket av dom. Fast skulle du vara ett fan av Jenka-tugummin är detta helt rätt!  ;D

Jag tycker inte dom är lika fina som hönsbären, men dom är vintergröna vilket kanske kan vara intressant. Ska vara härdiga till zon 3


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Evangeline, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser