Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  draglinje, skackellängd, mm  (läst 1511 gånger)

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
draglinje, skackellängd, mm
« skrivet: 24 jan-15 kl 22:16 »
ok. man ska INTE ha för långa skacklar läser jag mej till.
varför? om draglinjen inte blir bruten spelar det väl ingen roll hur långt bakom pålle jag befinner mig? förutom att de kan bli opraktiskt då förståss...
anledningen till min fråga är att jag har långa skacklar till den släde jag ska hänga efter liten pålle. han har dragit enbart skacklarna på prov och jag tyckte då inte att jag såg någon bruten linje....
ang draglinor och allt sånt så vet jag redan. men då skacklarna är typ rekade och dragläget lågt på kälken så kommer jag välja att köra just detta utan linor. har loksele som ligger bra ;D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: draglinje, skackellängd, mm
« Svar #1 skrivet: 28 jan-15 kl 13:52 »
Om du har en bra linje mellan loka och fästpunkt  på släden så spelar det kanske inte någon större roll för hästen, inte vad jag kan tänka mig? Men det blir otympligt i svängar, hela ekipaget blir så mycket längre. Jag har en vagn med skaklar som för längdens skull säkert kunde kortas med 20cm, men det kvittar eftersom vi ändå bara kör rakt fram på vägarna med den vagnen. Det är ingen vagn jag skulle dressyrträna i. Men det kanske man inte gör med en släde heller? ;) (fast vad vet jag, här i skåne är ju släde rätt så långt ner på projektlistan..)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser