Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min nya svets  (läst 5027 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Min nya svets
« skrivet: 25 aug-15 kl 11:56 »
köpte en svets förra veckan, en Kemppi Super Kempak 150. Om man ska tro reservdelsmanualen är den gjord 1985, då var manualen printad iaf. Fick med två paket 3.25mm elektroder också.





Säljaren har haft den på 1-fas ström och tycker det har gått helt bra. Själv undrar jag om den inte går bättre på 3-fas ändå. Har fått diverse förslag om hur jag borde lagra svetsen, som att skydda den mot damm vilket nog kan vara en faktor i en snickeriverkstad.

Just nu står den bara där under arbetsbänken. Jag kommer förmodligen att dra ut den på betongplattan utanför när jag använder den. Svetshjälm behöver jag, en med autofunktion verkar bäst, fast dom blir lätt så dyra.


Edit: Hepp, blev väl fel forum, tror den passar bättre i redskap, verktyg och maskiner forumet.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Min nya svets
« Svar #1 skrivet: 25 aug-15 kl 12:08 »
Går den verkligen att köra på 3-fas, eller använder man egentligen bara två av faserna, det vill säga egentligen 1- fas 400V?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Min nya svets
« Svar #2 skrivet: 25 aug-15 kl 12:11 »
Det är nästan mer troligt att man bara kopplar in den mellan en fas och nolla, för att på det sättet få en enfasmatning som är avsäkrad med 16 A.
Vad står på svetsens typskylt?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Min nya svets
« Svar #3 skrivet: 25 aug-15 kl 12:14 »
Nå då det stod om 380-415 på skylten så tänkte jag den går att koppla för 3-fas. Har inte boken där schemat för hur man ska koppla så jag kan inte ge mera detaljer för tillfället

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Min nya svets
« Svar #4 skrivet: 25 aug-15 kl 12:21 »
Ser ut som man kan köra den både på 1-fas 400V eller 1-fas 230V som man hämtar från 3-fasuttaget för att få 16A. Eller om man sätter upp ett vanligt vägguttag på 230V 16A, det finns många möjligheter. Men man får olika spänning och strömstyrka ut från svetsen beroende på hur man kopplar, jag antar att det är bra till olika typer av svetsning? Ibland kanske det är bättre med en högre spänning?

andtol

  • Gäst
SV: Min nya svets
« Svar #5 skrivet: 25 aug-15 kl 12:33 »
Svetshjälm behöver jag, en med autofunktion verkar bäst, fast dom blir lätt så dyra.


Jag har en från Biltema, den var inte så jättedyr.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Sakerhetsutrustning/Svetshjalm-WH2-2000022928/

599 kr

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Min nya svets
« Svar #7 skrivet: 25 aug-15 kl 12:54 »
Ser ut som man kan köra den både på 1-fas 400V eller 1-fas 230V som man hämtar från 3-fasuttaget för att få 16A. Eller om man sätter upp ett vanligt vägguttag på 230V 16A, det finns många möjligheter. Men man får olika spänning och strömstyrka ut från svetsen beroende på hur man kopplar, jag antar att det är bra till olika typer av svetsning? Ibland kanske det är bättre med en högre spänning?

Ja är det värt att koppla om från 1 till den här "2-fas" då? Blir svetsningen bättre? Jag hade förstått att 3-fas svetsar definitivt funkade bättre men jag vet inte om det samma gäller här.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Min nya svets
« Svar #8 skrivet: 25 aug-15 kl 13:27 »
Jag vet inte vilken effekt en högre svetsspänning ger men det borde ju "tända" lättare i alla fall. Men det innebär att du inte kan svetsa med lika hög ström, om jag förstår skylten rätt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Min nya svets
« Svar #9 skrivet: 25 aug-15 kl 13:34 »
Hmmm, jag trodde det betydde att det krävdes mindre ström för samma effekt då volttalet var högre. Typ man får max effekt ur svetsen och den tar bara 10 ampere på 400V koppling, för samma på 230V så krävs en 16A säkring.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Min nya svets
« Svar #10 skrivet: 25 aug-15 kl 13:47 »
Så kanske det är, skylten är lite svårtolkad. Men i såna fall verkar det som om man inte kan köra fullt på 230v, eftersom den då drar 28A.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Min nya svets
« Svar #11 skrivet: 25 aug-15 kl 14:04 »
Ja jag vet inte riktigt hur man ska tolka den där skylten heller så det kan hända man är på helt fel spår.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Min nya svets
« Svar #12 skrivet: 25 aug-15 kl 16:32 »
Att döma av typskylten så går svetsen lika bra på 230 V som på 400 V.  Har man ett trefasuttag med 400 V tillgängligt så utnyttjar man lämpligen det eftersom strömmen blir lägre och fördelas på två faser. Det blir alltså mindre risk att säkringar går eller att annat folk i huset retar upp sig över att lyset blinkar när man svetsar.
Om du måste köra den på 230 V så föreslår jag att du sätter upp ett sånt här blått 16 A CEE-uttag för svetsen. Vanliga vägguttag brukar lätt få varmgång om man belastar dem med enfassvetsar, även om det i och för sig är tillåtet att säkra dem med 16 A nuförtiden.

De två alternativen längst upp på typskylten gäller TIG-svetsning till vänster respektive vanlig "pinnsvetsning" (MMA) till höger. Ljusbågspänningen blir lägre vid TIG, det beror inte på svetsen utan på elektrodmaterialet.

Längre ner finns det tre kolumner som visar ström, aktiv effekt och skenbar effekt uttagen från elnätet  vid olika belastningsfall. X är intermittensfaktorn, dvs om den är 100 % så får svetsen belastas kontinuerligt med denna ström, vid 15 % får den bara belastas 15 % av tiden och så måste den kallna innan nästa belastning (t ex svetsa 1,5 minut, kyla av 8,5 minuter).
Det är värt att notera att effektsiffrorna är exakt lika för både 230 och 400 V.

Och det syns också att den kräver 16 A trög säkring vid 230 V respektive 10 A trög vid 400 V.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Min nya svets
« Svar #13 skrivet: 25 aug-15 kl 21:38 »
Nog ingen orsak att köra på 230V än lathet isåfall.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Min nya svets
« Svar #14 skrivet: 25 aug-15 kl 22:18 »
Kom ihåg att koppla om inne i svetsen (förmodligen andra uttag på plinten för nätsladden) innan du ansluter den till 400 V.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Min nya svets
« Svar #15 skrivet: 29 aug-15 kl 10:37 »
Ganska uppenbar fråga detta men jag frågar den ändå, tänkte koppla om den idag och det verkar enkelt att koppla om plintarna i maskinen, bilderna i manualen visar hur det ska vara.

Men det står inget om själva kontakten. Som jag förstår det behöver jag inte en ny kabel för jag använder inte alla faser och jag använder inte nollan längre vid tvåfas koppling. De tre kablar som finns räcker, dvs. fas, nolla och jord. Jag bara lägger en trefaskontakt på kabeln och kopplar nollan till en annan fas.

Vill bara försäkra mig jag har fattat rätt. Ska ta nogra bilder på innanmätet också tror jag då jag har upp den.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Min nya svets
« Svar #16 skrivet: 29 aug-15 kl 12:15 »
Bilder på insidan, ser väl OK ut:



torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Min nya svets
« Svar #17 skrivet: 29 aug-15 kl 21:46 »
Ganska uppenbar fråga detta men jag frågar den ändå, tänkte koppla om den idag och det verkar enkelt att koppla om plintarna i maskinen, bilderna i manualen visar hur det ska vara.

Men det står inget om själva kontakten. Som jag förstår det behöver jag inte en ny kabel för jag använder inte alla faser och jag använder inte nollan längre vid tvåfas koppling. De tre kablar som finns räcker, dvs. fas, nolla och jord. Jag bara lägger en trefaskontakt på kabeln och kopplar nollan till en annan fas.

Vill bara försäkra mig jag har fattat rätt. Ska ta nogra bilder på innanmätet också tror jag då jag har upp den.

Det stämmer bra. Använd en treledarkabel, anslut till skyddsjord och två lämpliga faser i trefaskontakten. Om man ska vara formellt riktig så bör kabelarean vara minst 2,5 mm2 , men det är ju mycket möjligt att det redan sitter en sådan kabel där.

När du ändå har svetsen isärtagen, så passa på att avsyna den ordentligt - dra efter skruvplintar och andra förbindningar som kan tänkas ha lossnat med tiden, kolla efter tecken på varmgång, titta noga på kretskortet - även på lödsidan - efter tecken på krypströmmar, överslag, spruckna lödningar mm. Löd om, tvätta bort flussmedelsrester osv om nödvändigt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Min nya svets
« Svar #18 skrivet: 30 aug-15 kl 19:41 »
Allt såg ut att sitta fast, kretskortet såg ut som nytt förutom lite damm. Testade den sådär snabbt på tvåfas genom att dra lite på en stålbit medan jag tittade bort. Funkar nog. Men nu måste jag köpa en hjälm så jag får något gjort.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Min nya svets
« Svar #19 skrivet: 30 aug-15 kl 20:12 »
Det fungerar bra att svetsa med en fattigmans automathjälm. Ett övre mörkt glas och ett nedre smalt glas som är ljusare. Man tittar var man är genom det ljusare glaset och nickar så att det mörkare glaset kommer i siktlinjen och börjar svetsa. Min är av fabrikat Kemppi.
Glasen är förbrukningsvara. Ytterglaset är genomskinligt och billigt. Innerglaset är mörkt. Det finns innerglas i olika färgtoner beroende på hur bra syn man har. Då ytterglaset blir fullt med svetsloppor och svårt att se igenom byter man det. Det händer efter några dagars intensivt svetsande. Innerglaset håller flera år i hobbybruk och då det blir för dåligt byter man det också.

Alla säger att automathjälm är bekvämare att använda...... men pengar växer inte på träd och huvudsaken är ju att hjälmen skyddar. Jag har hört att vissa billiga automathjämar inte skyddar som de borde....men jag vet inte om det stämmer.....
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser