Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elnät/stängsel till höns  (läst 2823 gånger)

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Elnät/stängsel till höns
« skrivet: 16 jul-16 kl 11:06 »
Har köpt ett 50m elstängsel för höns/lamm på granngården. Är meningen det ska hålla rovdjur borta ifrån hönsen och att jag kan flytta runt hagen i trädgården så hönsen får nytt bete varje vecka.

Men jag undrar lite om hönsen kan fara illa av elstängslet?
Hur är det med små kycklingar (hoppas det blir i framtiden), klarar dom en stöt utan problem?

Har ett vanligt elaggregat på 12V med tre lägen, en hare, en sköldpadda och något mittemellan, vilket läge ska jag ha?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elnät/stängsel till höns
« Svar #1 skrivet: 16 jul-16 kl 11:17 »
När det gäller omkopplare med kryptiska markeringar på stängselapparater så är nog enda chansen att ta reda på vilket läge som är rätt, att läsa på i bruksanvisningen.

En gissning är att omkopplaren påverkar pulsintervallet - att den ger puls mer sällan i sköldpaddeläget för att spara ström och ge längre drifttid innan batteriet behöver laddas. Det märks ju i så fall tydligt vid en provkörning.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Elnät/stängsel till höns
« Svar #2 skrivet: 16 jul-16 kl 11:36 »
När det gäller omkopplare med kryptiska markeringar på stängselapparater så är nog enda chansen att ta reda på vilket läge som är rätt, att läsa på i bruksanvisningen.

En gissning är att omkopplaren påverkar pulsintervallet - att den ger puls mer sällan i sköldpaddeläget för att spara ström och ge längre drifttid innan batteriet behöver laddas. Det märks ju i så fall tydligt vid en provkörning.

Mmm, fick låna aggregatet av en ny bekant som har kor. Och här "på landet" är det ingen som läser instruktionsböcker utan här vet man allting redan, så har det varit i alla tider...  ???
Tänkte det var mindre omständigt (och pinsamt) att fråga här på nätet då. Och det är kanske andra inställningar/spänning som krävs för kor än för höns? Men har inte sett några beskrivningar när jag kollar på sidor som säljer aggregat.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Elnät/stängsel till höns
« Svar #3 skrivet: 16 jul-16 kl 12:34 »
Jag far elstängsel till mina höns. Agregatet är ett jag köpte till hästarna för länge sedan, "medelstarkt". Men jag har aldrig småttingar i elnätshagen pga att den inte har tak. Jag är alltför rädd för att kråkorna och skatorna ska ta dom, så därför får dom inte komma dit förrän dom själva är i "kråkstorlek".

En sak som är viktig, och som jag inte vet om du vet... Då då först släpper hönsen i elnätshagen så måste du ha tak över i början. Jag brukar göra en liten hage med bärnät över. Då lär dom sig att elstängslet är jättehemskt och att det inte går att flyga över. Höns har som bekant inte så stor hjärna så har dom väl lärt sig en sak, i det här fallet att det är omöjligt att flyga ut, så kommer dom inte på idén att försöka igen. Efter en vecka tar jag bor bärnätet och gör full storlek på hagen och då går det bra. 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elnät/stängsel till höns
« Svar #4 skrivet: 16 jul-16 kl 12:56 »
Mmm, fick låna aggregatet av en ny bekant som har kor. Och här "på landet" är det ingen som läser instruktionsböcker utan här vet man allting redan, så har det varit i alla tider...  ???
Tänkte det var mindre omständigt (och pinsamt) att fråga här på nätet då. Och det är kanske andra inställningar/spänning som krävs för kor än för höns? Men har inte sett några beskrivningar när jag kollar på sidor som säljer aggregat.

Om du har apparaten igång utan att ha den ansluten till stängsel, märker du då någon skillnad på t ex hur den låter beroende på i vilket läge omkopplaren står?
Annars, har du provat att googla på apparatens fabrikat och typbeteckning? Troligen har ju tillverkaren bruksanvisningen liggande ute på nätet, även om kanske inte återförsäljarna har det.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Elnät/stängsel till höns
« Svar #5 skrivet: 16 jul-16 kl 14:32 »
@Nina W: Tack så mycket för svar! Hade en bild i min oroliga fantasi att det skulle säga "poff!" när kycklingarna gick emot elstängslet som var ansett till kor. :P
Ska hämta mina höns imorgon och har byggt en liten "hönstraktor" åt dem med boende och en liten utegård (3m2) med putsnät runt om och nät ovanpå dom ska få vara i de första dagarna. Sedan är tanken dom ska gå innan för elstängslet bland äppelträden och bärbuskarna.
Men ska jag sätta elstängslet bara en bit utan för hönstraktorn och göra ett provisoriskt tak så att dom lär sig sen när dom ska släppas ut om några dagar?

@Torbjörn : Inte kopplat upp det än så vet inte.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Elnät/stängsel till höns
« Svar #6 skrivet: 17 jul-16 kl 00:46 »
@Nina W: Tack så mycket för svar! Hade en bild i min oroliga fantasi att det skulle säga "poff!" när kycklingarna gick emot elstängslet som var ansett till kor. :P
Ska hämta mina höns imorgon och har byggt en liten "hönstraktor" åt dem med boende och en liten utegård (3m2) med putsnät runt om och nät ovanpå dom ska få vara i de första dagarna. Sedan är tanken dom ska gå innan för elstängslet bland äppelträden och bärbuskarna.
Men ska jag sätta elstängslet bara en bit utan för hönstraktorn och göra ett provisoriskt tak så att dom lär sig sen när dom ska släppas ut om några dagar?

@Torbjörn : Inte kopplat upp det än så vet inte.

Ja, det är säkrast så, och det är väl inte så besvärligt? Jag gör dessutom om det så snart jag släpper in några nya.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser