Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvvärme till hönsen?  (läst 2115 gånger)

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
Golvvärme till hönsen?
« skrivet: 12 jul-16 kl 19:28 »
Jag håller på och prickar av på listan innan vi börjar bygga vårt hönshus. Är det någon här som har golvvärme i hönshuset och som kan dela med sig av tips? Det verkar som det rimligaste alternativet just nu då det minsta kamflänselementet jag sett blir för skrymmande i vårt lilla hus.
Tacksam för tips!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Golvvärme till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-16 kl 19:41 »
Finns ingen som helst anledning om det inte är höns som är anpassad för ett varmt klimat.
Vintertid tjockt med strö, eventuellt kan du hänga in en värmelampa som tänds vid kallgrader.

Det är viktigaste är att det är dragfritt och isolering gör oxå fin skillnad.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Golvvärme till hönsen?
« Svar #2 skrivet: 12 jul-16 kl 19:46 »
Jag har haft höns i stallet förut och där var det gjuten betongplatta med vattenburen golvvärme.
Det funkade bra, förutom att några höns fick för sig att lägga ägg på golvet i rester av hö och ligga där och ruva.

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
SV: Golvvärme till hönsen?
« Svar #3 skrivet: 12 jul-16 kl 21:27 »
Grannarna är oroliga av sig och tror att en värmelampa kan börja brinna.. tror att golvvärme blir det säkraste alternativet.. Ensamhet hade ni termostat, hur varmt höll ni ungefär? Skogsvilde jag vet inte hur känsliga de hönsen vi ska ha är, men det blir ibland -24 på vintern här. Man behöver väl inte ha full sprutt om det blir mild vinter tänker jag..

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Golvvärme till hönsen?
« Svar #4 skrivet: 18 jul-16 kl 17:04 »
Det satt elektriska motor, för att koppla till termostat, men vi använde inte dom eftersom det inte funkar nå bra.
Betongplattan lagrar värmen, så om man stänger av  värmen helt tar det lång tid innan det kallnar.

Det är enklare att ställa in alla slingor så att det blir lämpligt flöde i dom och sedan höjer och sänker man vattentemperaturen in till slingorna beroende på hur det är ute.

Min erfarenhet från bostadshuset är att om det är -10 ute i snitt och det kommer en köldknäpp på -30 en dag så sjönk innertemperaturen bara nån grad inne.

Om det blev -30 många dar så höjde jag pannan från ca 35 till ca 50 grader.

I stallet var det ca 15 grader. Vad pannan stod på har jag ingen aning om eftersom vi använde en gammal gjutjärnspanna utan  mätare och elda på känn bara för att bli av med ett hus som höll på att rivas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser