Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i ett torp med, veduppvärming, inget vatten, avlopp och lite el. Realistiskt?  (läst 9656 gånger)

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
TS frågade om ett specifikt objekt Sverige, inte om vare sig Danmark, Nya Zeeland, Somalia eller något annat land.

Då är det eventuella regelverk i Sverige som är intressanta.

Ja vad som gäller i andra länder är inte så intressant.
Torpet ligger i Sverige. Så det är väl dom lagarna vi får hålla oss till. :)

kurt

  • Inlägg: 3488
Det är inte självklart överallt, t.ex. inte i Danmark. Där är det med vissa undantag förbjudet att bo i sitt sommarhus på vintern.

Man får inte bo permanent i fritidshus i en del länder. Men naturligtvis får man besöka och bo i sitt fritidshus i Danmark på vintern, man får bara inte skriva sig där permanent. I Finland får man inte heller skriva sig på sitt fritidshus, den som ändå bor permanent i sitt fritidshus registreras av myndigheterna som utan fast bostad, men ingen hindrar någon från att bo permanent i fritidshus!

Grönavågaren

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
Ditt största problem är vattnet.
Visst, hygien etc på jobbet funkar fint.
Men dricka? Matlagning?

El och avlopp är moderna samhällsproblem.

Häromdagen satt en kollega och pratade om ett hus som var obeboeligt - där var ju bara kallvatten indraget och utedass.

Jag har inget vatten indraget - och utedass, och ingen fast el.

Bor inte där permanent just nu, bodde där förut men olika omständigheter (läs jobb) gjorde att jag fick röra lite på mig.
Är på väg dit igen, med fru och barn. (Frun ställer dock krav.. solceller och tvättmaskin. ;-) )

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
bo i torp med veduppvärmning
« Svar #43 skrivet: 28 maj-15 kl 14:36 »
 Hör med kommunen om dom har snöröjning fram till permanentbostad. Du ska inte förlita dej på att du kan snöröja en så lång väg med snöslunga! Du ska ha en väl farbar väg fram om du måste anlita brandkår eller ambulans.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bo i torp med veduppvärmning
« Svar #44 skrivet: 28 maj-15 kl 14:58 »
Hör med kommunen om dom har snöröjning fram till permanentbostad. Du ska inte förlita dej på att du kan snöröja en så lång väg med snöslunga! Du ska ha en väl farbar väg fram om du måste anlita brandkår eller ambulans.
Finns det kommuner som fortfarande har det? I mina trakter får man bekosta sådant själv men det finns ju alltid någon som gärna åtar sig jobbet

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Det är inte kommunala vägar in till torpet som det verkar. Ett virrevarr av små grusvägar. :)
Men jag är övertygad om att det är någon bonde eller liknande som har jobbet att ploga. Så kan man hålla sig väl med den bör det nog gå att lösa.

Skogsola

  • Gäst
SV:?
« Svar #46 skrivet: 28 maj-15 kl 15:51 »
 Man ska bo väldigt centralt om kommunerna sköter sådant. T.o.m i vissa städers villaområden så drar de in det. Har du tur så finns där en fungerande vägförening.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Om din snöskottning, jag vet att i tex Uppvidinge och Tingsryds kommuner så skottar kommunen vägen fram till huset för fastboende.
Om ditt vatten, jag tycker du ska sätta in en handpump i köket från sjön så du kan få vatten när sjön är frusen.
kretslopp

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Nu har vi varit på husvisningen, vilket hus!
Otroligt mycket större än vi först fick uppfattningen om. Väldigt charmigt och med otrolig potential. Det som är mest oroande nu är vägen in som är 1.1km ca. Den är man helt själv ansvarig för. Den är inte för illa, men frågan är hur daglig trafik på den kommer slita på den.
Värmekällor finns 1 i varje rum på nedervåningen. Dock inga på övervåningen.
Men vi kommer nog högst troligen inte frysa, det har jag svårt att tro.

Dock var det 8 par bokade på dagens visning, 5 st på lördag och någon mer på måndag. Så det är nog tyvärr oundvikligt att det kommer bli budkrig. Frågan är hur mycket avsaknad av vatten och avlopp skrämmer folk.

Men vill vi ha detta hus, JA DET VILL VI! Nu skall bara banken säga sitt så får vi se hur långt det räcker.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Inte skall du vara orolig för en liten väg. Ett lass väggrus kostar bara ett par-tre tusen, och du kan knappast knäcka en väg med bara ett hushålls biltrafik. Vinterväghållningen kan du alltid lösa med en traktor och plog för 25 000, eller 10 000 om du inte hugger det första du ser. Om du nu inte kan få någon att ploga som ändå håller på med det i närheten. Småsummor i sammanhanget. Eller så plogar du med bilen, då är det bara plogen som kostar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland

Men vill vi ha detta hus, JA DET VILL VI! Nu skall bara banken säga sitt så får vi se hur långt det räcker.

Kan du inte lägga upp en länk till hemnet på torpet i fråga? Alla torpen jag hittar i området där du bor har el och vatten så jag är nyfiken på vad ett torp utan el och vatten kan tänkas kosta.

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Jaha, då börjar problemen då, eller småhindren.
Fastigheten är tydligen taxerad som en 213 om jag fattade hela rätt. Det är alltså taxerat som mark, inte som boende eller i alla fastighet värt mindre än 50.000.

Detta betyder att bankerna står som frågetecken hur det skall kunna ges lån på rätt sätt. SBAB lånar inte alls ut till denna sortens fastighet. Men nu har en bankkvinna på swedbank i alla fall börjat luska i det. Tydligen inget dom gör varje dag. Hon tittade på mig som jag var från rymden när jag förklarade att vi hade sökt ett boende utan el och vatten eller avlopp. Haha.
Folk är lite...motsträviga.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Om man träffar rätt bankperson så kan man säga som det är, annars är en vit lögn det smidigaste. Att köpa en bit mark är ju en investering.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Jaha, då börjar problemen då, eller småhindren.
Fastigheten är tydligen taxerad som en 213 om jag fattade hela rätt. Det är alltså taxerat som mark, inte som boende eller i alla fastighet värt mindre än 50.000.

Detta betyder att bankerna står som frågetecken hur det skall kunna ges lån på rätt sätt. SBAB lånar inte alls ut till denna sortens fastighet. Men nu har en bankkvinna på swedbank i alla fall börjat luska i det. Tydligen inget dom gör varje dag. Hon tittade på mig som jag var från rymden när jag förklarade att vi hade sökt ett boende utan el och vatten eller avlopp. Haha.
Folk är lite...motsträviga.
Jag har samma sorts klassificering och jag fick lån av swedbank utan problem. Men senare fick jag veta att det varit ett misstag, jag skulle inte ha fått ett vanligt huslån. De hade grejat en massa med lånet i efterhand utan att meddela mig. Det slutar kanske med att du får ta ett förbrukningslån med marken som säkerhet, och ränta på 4-5%. Men eventuellt kan du taxera upp huset lite i efterhand och lägga om lånet.

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Suger ju rätt illa att få 4-5% ränta istället för dagens typ 2%.
Men enligt kvinnan på banken så kunde det handla om att lånet delades upp lite med olika räntesatser på olika saker.
Vi får väl se. :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Suger ju rätt illa att få 4-5% ränta istället för dagens typ 2%.
Men enligt kvinnan på banken så kunde det handla om att lånet delades upp lite med olika räntesatser på olika saker.
Vi får väl se. :)
Jo men så är det alltid, man får ett dyrt topplån på en del av summan och ett billigare bottenlån på resten. Hur proportionerna blir beror bland annat på fastighetens taxeringsvärde.

kurt

  • Inlägg: 3488
Om man träffar rätt bankperson så kan man säga som det är, annars är en vit lögn det smidigaste. Att köpa en bit mark är ju en investering.

Ja, men köper man mark för investering, så blir det ju en helt annan ränta än för ett bostadslån!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Ok, lite dålig koll där...

Då gäller det att ta ett lån som går att lösa utan onödiga kostnader, och sedan snabbt som attan få tomten omklassad så det går att få det fina lånet.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Ok, lite dålig koll där...

Då gäller det att ta ett lån som går att lösa utan onödiga kostnader, och sedan snabbt som attan få tomten omklassad så det går att få det fina lånet.
Men då får man även högre fastighetsskatt så det är en avvägningssak.

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Taxeringen på denna fastighet ställde till det hos banken. Vi hade varit tvungna att trycka in 150.000kr extra utöver kontantinsatsen. I efterhand hade man givetvis kunna lägga om lånet. Men ja, vi får leta vidare. :)

http://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/vastra-gotaland/lilla-edet/vasterlanda/ballabo-190/

Detta var huset vi tittade på och hoppades kunna köpa. Tack till alla som hjälpt mig med de frågor jag haft.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser