Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten och social hönsras?  (läst 3033 gånger)

Fru Snöllra

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Liten och social hönsras?
« skrivet: 14 maj-15 kl 23:05 »
Hej

Är ny här och ligger i startgroparna för att skaffa höns så just nu går mycket tid till att kolla upp saker och lära sig.

Det jag skulle vilja be om hjälp med nu är lite tips på en bra liten hönsras som är social av sig.
Har läst lite om dvärg kochin och även snubblat över öländsk dvärghöna och gammalsvensk dvärghöna. Känner mig ganska vilse i allt detta just nu.

Anledningen till att jag är intresserad av en liten höns ras att börja med är för att jag funderar på att köpa ett hönshus från lantbutiken.se som är isolerat och har uppvärmning och det står att det passar för 2-5 hönor. Då får jag för mig att mindre ras = fler hönor i huset.

Min och min makes tanke är att det skulle vara en bra start med ett mindre hönshus, som detta, som är lätt att flytta innan man riktigt vet hur det funkar på riktigt för oss med höns.

Så det vi letar efter nu är en liten ras som skulle funka i ett litet hönshus till att börja med, känner vi att det funkars för oss, som vi vill så kommer hönshuset garanterat att växa och förmodligen också flocken (även om maken inte tror det)...

Vad jag har läst så är en bra nybörjar flock 4-5 hönor och en tupp så tanken jag har ligger på 4 hönor och 1 tupp.

Hoppas ni får ut något av mitt svamel och förstår hur jag tänker. Finns det någon liten ras som skulle funka med 4 hönor och 1 tupp i det hönshus jag har kollat lite på?

http://www.lantbutiken.se/butik/honshus-till-dina-hons-kan-du-kopa-har/5290-honshus-isolerat-och-med-uppvarmning.html

Tack för svar och hjälp.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-15 kl 08:23 »
Alla har ju sina favoriter, men som du själv nämnde, dvärg kochin är ju riktigt mysiga.
Dvärgsilke är också mycket sociala och mysiga.
Dvärg Brahma, kanske??
Raser kan man ju rabbla upp hur många som helst - det jag tycker du ska tänka på är äggstoleken!
Börjar man med höns vill man ju gärna kunna äta av alla ägg man får! ;)
Små raser - små ägg. Det behöver inte vara nåt fel med små ägg, men kan vara värt att tänka på vad man vill använda äggen till...

En liten ras som lägger skapliga ägg storleksmässigt, tycker jag, är dvärg vithätta. Dom är ju dessutom mycket fina och speciella i sitt utseende. Tycker även att dom är väldigt sociala   :)

Det var mina små tankar...som sagt, alla har ju egna favoriter. Du kommer nog få massor av olika svar...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #2 skrivet: 15 maj-15 kl 08:42 »
Jag rekommenderar dvärg wyandotte som en mycket bra nybörjarras. De är helt okomplicerade att ha, tål alla väder, inte flaxiga, duktiga på att klara det mesta utan hjälp, värper ofta ägg på 40 -  45 g,  mycket kött på ungtupparna i förhållande till storleken. Nackdelen kan vara deras (åtminstone minas) stora ruvbenägenhet. Och att de sprätter rejält.
Påpekas bör att det kan skilja mycket i egenskaper mellan olika färger, jag har bandade sedan 25 år, så dem känner jag mycket väl.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #3 skrivet: 15 maj-15 kl 09:01 »
Mina första hönor var tre dvärgsilkeshönor. De var otroligt söta, charmiga och personliga. Problemet var att de ruvade mycket gärna och lade bara ägg när de fick lust.
Jag fick köpa ägg hela tiden.
Jag skulle gärna ha silkes igen men då bara som ett pittoreskt inslag i en större flock.
Lyssna på Sonja. Hon har stenkoll.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Fru Snöllra

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #4 skrivet: 15 maj-15 kl 10:05 »
Tack för svar, att man har sin/sina favoriter är jag medveten om men det är till stor hjälp att höra någon prata om dem. Man får lite fler idéer på vad som finns och ett litet hum om hur de är

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #5 skrivet: 15 maj-15 kl 11:17 »
Lägg märke till att jag inte rekommenderade min andra ras, dvärgkochin. De är underbart trevliga och vackra. Men det är inte en praktisk ras. De kräver ett rent och torrt underlag att gå på,  och deras lösa fjäderdräkt står dåligt emot blåst och regn. De är också lätta byten, även den långsammaste hund springer lätt ifatt dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #6 skrivet: 15 maj-15 kl 12:40 »
Jag hade tidigare Åsbohönor som jag älskade, dom var riktiga överlevare och trädgården var stor för dom att "flaxa runt i". Visst blev dom tama men inte i närheten av damerna jag huserar nu...

Det blev ont om tid och hönsbegäret satte in, trädgården är liten och jag har både småbarn och hund som dom ska vara lugna med...Jag fick tre ISA-brun damer, något jag aldrig trodde att jag skulle beblanda mig med... Men å så underbara! Dom är lugna, sociala, kommer när jag ropar, springer ikapp med min treåring, riktiga livsnjutare. Inga överlevare, dom lägger sig platt istället för att fly... Men just nu passar det mig :)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #7 skrivet: 15 maj-15 kl 15:02 »
Mitt svar är alltid samma på denna fråga: dvärgnakenhals.

Fru Snöllra

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #8 skrivet: 15 maj-15 kl 15:52 »
Stort tack för svaren jag har fått, det har hjälp en hel del  :).

Efter att ha kollat upp och läst lite om raserna ni har lagt fram förslag på så tycker jag att det känns som att dvärg wyandotte känns rätt för oss här. En liten höna som lägger ägg och som samtidigt har kött på benen om man vill slakta pga att de kanske blir för många.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #9 skrivet: 15 maj-15 kl 17:42 »
Måste bara komma med min favorit när det gäller små höns. Tysk dvärg. Underbara. Är tama av naturen. Mycket, mycket sociala. Är väldigt vackra. En helt naturlig höna om jag får säga det. Behöver ingen speciell värme på vintern, goda fodersökare. Den enda nackdelen är väl att de inte lägger så många ägg och att äggen är små. Jag har Blommehöns för ägg och kött men skulle aldrig kunna vara utan en liten flock tyska dvärgar  ;D

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #10 skrivet: 17 maj-15 kl 06:06 »
Har 2 tyska dvärghönor om någon vill ha  :P
Själv tycker jag att du allt kan skaffa några av varje ras som du känner är intressanta. Annars är dvärgwyandotte, sabelpoot och silkes trevliga.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #11 skrivet: 18 maj-15 kl 19:45 »
-Har haft mina öländska dvärgar i ett par veckor nu och de är både sociala och trevliga.-Lägger ägg varje dag,visserligen mindre ägg än de Hedemora vi hade innan(såklart)men man får ta fler ägg i smeten när man steker pannkakor. ;D

 

Emmatuva

  • Inlägg: 11
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #12 skrivet: 28 maj-15 kl 20:39 »
Vi har dvärgkochin och vi älskar dom, de är så sociala,  snälla och supermysiga. Är vi ute följer de med och går runt och småpratar.
Funkar jättebra ihop med vår hund och våra katter. Kan varmt rekommendera den rasen.
Har inte ångrat vårt val ☺
Hoppas ni hittar något som passar er. Lycka til! 

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #13 skrivet: 16 jul-15 kl 19:31 »
Förutom dvärgkochin, som är min favoritras skulle jag rekommendera benbefjädrad dvärg, eller heter de sabelpoot? De är små, vackra och blir väldigt lätt tama. Finns i många olikafärger. Alla oerhört vackra.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Liten och social hönsras?
« Svar #14 skrivet: 06 aug-15 kl 00:15 »
Nu har tydligen Fru Snöllra bestämt sig för dvärgwyandotte, men annars är öländska dvärghöns en jättebra och väl fungerande dvärgras som dessutom är anpassad till svenska förhållanden sedan urminnes tid.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, javill, Elitsliraren, nyhem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser