Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reden till gäss  (läst 24985 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Reden till gäss
« skrivet: 29 maj-15 kl 19:52 »
Trots ansträngningar fick jag ingen kreativ kontakt här på Skånegäss.
Nu har jag via bekantas bekanta 1 hane och 4 honor plus en platta ägg av Skånegäss.

Kläckare till gäss finns redan. Vi drar igång en kläckrunda på Skånegäss så fort de andra kycklingarna kläcks nu i dagarna, svarta Australorp plus en rad bruna ägg från Willys.

Skånegässen kommer att få en militär uppfostran, reden av gamla ammunitionslådor.

De stora lådorna får vara samlingslokal med ällingar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #1 skrivet: 29 maj-15 kl 21:47 »
Binsea octagon 40 .... Ett gott råd, köp den inte!!!!

Men jag råkar ha en sådan.

Aldrig mera en Brinsea.

Bilden är under uppstartsdygnet.

Köpte den enbart till gåsäggen.


Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #2 skrivet: 30 maj-15 kl 18:56 »
Full fart ... Idag hämtade jag 5 rasrena Skånegäss, 3 fertila honor och 2 präktiga hanar. De fick jag välja själv och tog 2 stora lite vaktande.

Kom över 12 st gåsägg som skall i kläckaren med 37.5 grader och 80% HR, det skall bildas kondens på insidan.

Fixade en provisorisk plaskdamm, en sandlåda från Biltema. De har hållit på och slabba med vatten i över 1 timme. Plaskdammen var och är tydligen uppskattad. När någon tar den själv och badar blir det ett himla kackel och gåsen åker bort bums.
« Senast ändrad: 30 maj-15 kl 19:35 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #3 skrivet: 31 maj-15 kl 06:02 »
Handboken är ytterst generell och det som står där är inget nytt även för en nybliven gåsägare.

Foder som finns tillgängligt.

Skall gåsdamerna värpa och lägga ägg måste de har lite mera foder med snäckskal.
Jag kommer att ge mina "höns värp" för det finns här blandat med lantmännens snäckskal.
Ett lika måste för gäss som för höns.

Tänkte vänta ett par dagar med råkost utöver det gräs de själva betar. De äter, plaskar och putsar sig duktigt.

#1 börjar med en liter höns värp blandat med 1 dl snäckskal. Dvs 10% snäckskal.

Vi har annars gott om torrt vete och en del torkad majs. Havre är det brist på.
Sådant som är till åteln.

Pumpstation ca 100m bort, den orkar pumpa en blå tunna full med vatten innan den stänger av pga överbelastning. Men det räcket till både gäss och odling varje dag.

« Senast ändrad: 31 maj-15 kl 07:38 av Gilbert »

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Reden till gäss
« Svar #4 skrivet: 31 maj-15 kl 10:24 »
Jag ger mina bara lite havre nu på kvällen. Ingen hona värper då den ena är för ung och den andra ligger på ägg. Nu går ju alla utom den ruvande ute och äter gräs så de behöver inget foder egentligen.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Reden till gäss
« Svar #5 skrivet: 31 maj-15 kl 11:42 »
Hei, gratulerer med gjess :)

Jeg pleier å la gjessene ha en egen plass til skjellsand, da kan de velge selv hvor mye de behöver. Redene ser fine ut, Gilbert :)

Ett tips til gåsehåndtering; grip den om nakken med ene hånden og trekk den til deg. Med den andre armen skyfler du opp kroppen på gåsen inn i armkroken din. Hele armen skal ligge rundt vingene og rundt under gåsen. OG pass på at föttene til gåsen ikke henger fritt, men at den liksom står på armen/hånden din. På denne måten får man ikke all baksing med vinger og fötter og gåsen er mye mer rolig og komfortabel. Föttene må stå på noe, altså. Dette gjelder gjesslinger og -jeg tror de synes det rett og slett er veldig ukomfortabelt å bli löftet uten stötte for föttene -man griper jo typisk rundt kråsen på den og klemmer.

Noe annet jeg har lärt -dyrekjöpt lärdom -er å ikke la gjesslingene gå på bare Startpellets for lenge. De vokser som raketter, joda, -det er bare det at benstrukturen ikke fölger med. Deretter har man uker hvor man forsöker og håper å få dyret på bena igjen med dårlig resultat og tilslutt må man avlive. Da har ikke det dyret hatt det spesielt trivelig de siste ukene av sitt lille liv. Tråkig! Vi hadde flere sånne det förste året. Bena behöver ikke å svikte med en gang, den kan gjerne bli ganske stor för det skjer. Etter en måned eller to blir den såpass tung at benbygningen ikke holder den. Men det er pga at gässlingen vokser for fort i de förste ukene av livet, så pass på.

Så utelukkende pellets -toppen to uker. Selv gir jeg dem grönt så fort de vil ha det -type tredje eller fjerde dagen. Jeg tenker at det er jo sånn de starter ute i naturen. Maskroser er delikatesse. Ha heller fri tilgang til pellets og annet de förste tre-fire ukene, og bland gradvis ut pelletsen med säd. Våre fireukers'er går enbart på beite hele dagen og får blandigssäd om kvelden/natten. Husk å gi smågrus også, men de finner som regel en plett med grus et sted selv om man har dem på beite.

Dette ble jo rene foredraget!

mvh K
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #6 skrivet: 31 maj-15 kl 19:40 »
Bygge av Gåshus!


Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #7 skrivet: 31 maj-15 kl 19:44 »
Första egna gåsägget kom idag.

Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #8 skrivet: 31 maj-15 kl 19:49 »
Byggskivor i olika material. 15 mm plywood i taket, övrigt 12 mm.
Botten är en 6 mm perstorpsplatta. Allt monterat på en EUR pall för enkel hantering (flytt).
Fronten är panel av gran. Gångjärnet till luckan kommer från en pallkrage.

Luckan är även bryggan in till huset.

Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #9 skrivet: 31 maj-15 kl 19:50 »
Fortsättning ...


Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #10 skrivet: 31 maj-15 kl 19:51 »
En röd stuga med vita knutar. Taket är svart och rollad med kallasfalt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #11 skrivet: 01 jun-15 kl 13:19 »
Jag glömde visa ventilation 5 x 16mm och lucka på båda sidor 58 cm djupa.


Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #12 skrivet: 01 jun-15 kl 14:33 »
Klar och laddad med Hö och automater.

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Reden till gäss
« Svar #13 skrivet: 01 jun-15 kl 15:50 »
Ser supert ut Gilbert! Heldige gjess du har  :)

Kolla så det ikke blir for varmt inuti, bara. Temperaturen kommer fort opp i solen. De liker også god ventilasjon.

Praktisk å ha dem på paller!
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #14 skrivet: 01 jun-15 kl 15:57 »
Jag har två möjligheter till ventilation, 5 st 16 mm hål överst på varje sida samt optionen att öppna takluckorna individuellt 5 eller 10 cm.

Det ska nog bli bra. Har termometer och kollar allt.

Luckorna är inte tyngre än att de skulle kunna automat-öppnas med en gasdriven lucköppnare till växthus ...

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Reden till gäss
« Svar #15 skrivet: 01 jun-15 kl 16:05 »
Du vil sikkert trenge endel större ventileringshull enn det, tenk hvor varmt det blir i en bil med vinduene på glött en sommerdag. Men det ser du jo fort. Det kommer jo ann på om de står plassert i sol eller skygge også.

Selv har jeg et gåsehus på ca 6 m2 som står vendt mot solen. Det har fire vinduer og to dörer som jeg åpner om sommeren for gjennomtrekk. Likevel er det god bakvarme der inne om kvelden når gjessene skal inn. Av og til må jeg ha vinduene åpne om natten også -til tross for risikoen for rovdyr.
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #16 skrivet: 01 jun-15 kl 16:16 »
Jag kollar temperaturen först innan jag gör några ändringar. Att öppna upptill borde vara effektivast jämfört med allt annat jag sett och hört här.

De är inom nät som är +200 cm högt och de har varit ute under bar himmel två nätter. Nu får de ett alternativ och kan gå ut om de vill ( tycker det är för varmt). Jag kollar även lägsta/hösta Temp under dygnet.

Målet är att de skall boa in sig och bygga egna reden och ruva på egna ägg.


Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #17 skrivet: 01 jun-15 kl 16:46 »
Nu har jag köpt och fått ny givare och nya slangar till min Brinsea Octagon Advance (suck!). Slanglängden till slangpumpen var 1 cm för kort från fabrik, typiskt England.

Äntligen så har den tickat igång som den skall, så här långt.

Jag har en King Suro 20 helautomatisk till hönsägg, den går som en klocka och fungerar perfekt. Sedan denna Brittiska junk konstruktionen till Gåsägg.


Nu skall den gå 1 dygn felfritt på 37.5 grader och 80% HR för att bli godkänd.
Jag lägger inte 13 -14 fina gåsägg i en apparat som strular.

Det finns många tips om kläckning, men 37.5 grader funkar till höns/gås och HR 50% till höns och HR 80% med tydlig kondens i kläckaren till gås med liggand ägg.


 

Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #18 skrivet: 01 jun-15 kl 17:34 »
När Binsean vänder så viker silikonslangen och man kommer inte upp i 80% HR.

Fixad med en bit packtape.

Gilbert

  • Gäst
SV: Reden till gäss
« Svar #19 skrivet: 01 jun-15 kl 18:49 »
Ställd till HR 80% .., efter ca 3 timmar 67%

TRÖG!!!

Ventilation på minimum.

Passform överdel & underdel .. Man får pilla den rätt då den inte blir rätt av sig självt.
Usel konstruktion.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser