Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skilja på kön  (läst 1741 gånger)

Tomtabacken

  • Inlägg: 285
    • Västergötland
Skilja på kön
« skrivet: 19 jul-15 kl 21:48 »
Hur ser jag skillnad på tupp och höna?

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Skilja på kön
« Svar #1 skrivet: 03 aug-15 kl 19:30 »
Viltfärgade och honungsfärgade har fläckar på bröstet om de är honor. Hanar har inga fläckar. Andra färger får du helt enkelt plocka upp och kolla gumpen på. Tjock gump som "skummar" om man klämmer försiktigt=hanar. Inget skum=hona. Honorna har inte den tjocka gumpen.
Ska sägas att detta endast syns när de är könsmogna och att om de ruggar så skummar de inte alltid. Klämmer man på en hona kan de skumma lite om de nyligen är parade. Det blir en vana att se skillnad och du får acceptera att det ibland blir fel.
Om man umgås med sina fåglar och studerar dem, så ser man skillnad på hur de uppför sig. Ibland upptäcker man fel i sorteringen och får flytta runt lite.

Tomtabacken

  • Inlägg: 285
    • Västergötland
SV: Skilja på kön
« Svar #2 skrivet: 04 aug-15 kl 06:02 »
Tack för svar!

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Skilja på kön
« Svar #3 skrivet: 09 aug-15 kl 00:19 »
Ska sägas att detta endast syns när de är könsmogna och att om de ruggar så skummar de inte alltid. Klämmer man på en hona kan de skumma lite om de nyligen är parade. Det blir en vana att se skillnad och du får acceptera att det ibland blir fel.
Om man umgås med sina fåglar och studerar dem, så ser man skillnad på hur de uppför sig. Ibland upptäcker man fel i sorteringen och får flytta runt lite.
Jag tolkar det som att de skummar först när de är könsmogna, är det också först då man ser skillnad på gumpen. Som nybörjare har jag försökt könsbestämma våra 23 dagar gamla kycklingar och jag tycker alla ser likadana ut?!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser