Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkolnade stolpar till fårnätet  (läst 2648 gånger)

sessan

  • Inlägg: 3
Förkolnade stolpar till fårnätet
« skrivet: 02 dec-06 kl 19:02 »
alltså: förkolnade stolpar till fårnätet

hur länge håller de? Om den saken har jag inte sett några uppgifter. Kanske variationen är större än för andra stolpar. I runda tal heter det att obehandlade stolpar håller 5 år, tryckimpregnerade 20 år och ek som fått torka 30-40 år.

Jag talar nu om stolpar där snittytan i övre ändan har en diameter om fem till tio centimeter.

Men hur länge kan jag vänta mig att mina granstolpar håller? Jag låter dem förkolna på ytan av den del som kommer i marken men inte så mycket att de blir sköra. Detta gör jag innan de hunnit torka, dvs jag fäller dem under vintern och bränner dem i brasor på våren/vårvintern. Jorden de sedan står i är fuktig lerjord.

Hur väl de håller framgår förstås så småningom men det vore ju roligt att veta vad man har att vänta. Erfarenheter?

lekimm1

  • Gäst
Re:Förkolnade stolpar till fårnätet
« Svar #1 skrivet: 02 dec-06 kl 19:29 »
Hej där!

Har ingen erfarenhet från granstolpar men däremot kör jag med klassiska enstörar o har även de senaste åren bärjat klyva upp furkärna till stolp. Har sett att de brukar säljas lärkkärnestolpar i några affärer som ett alternativ till de kemikalieimpregnerade stolparna, o furkärna skiljer sig ju inte mot lärkkärna på annat sätt att den kommer en sisådär 20 år senare. Problemet med furkärna är väll mest o hitta den. Ett billigt ställe kan vara från fröträd som är krokiga på 2 meter.

Några tankar från mig!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Förkolnade stolpar till fårnätet
« Svar #2 skrivet: 04 dec-06 kl 01:09 »
Oavsett stolpens matrial är det en god ide att tycka ned ett ca 15 cm tjokt lager med tvättad makadam storl. 16-32 mm
eller liknade runt stolpen. Detta både ger stadga och vilket är huvudsyftet torkar upp stolpen snabbare.
(därför tvättad makadam aldrig mindre än 12 mm)
Dessutom kommer inte jordbakterier i direktkontakt med träet i stolpen och stolpen får bra mycket längre överlevnad.

Bästa stolpen är en spetsbränd ekstolpe i stenskoning med en skyddsbräda i toppen som håller undan regnvatten.
Min mormor sade att dessa kunde stå i 80 år!
Jag vet inte själv, har inte levt så länge. ;)
Jag vet att detta, att trycka ner stenen kring varje stolpe tar tid men det gör det att sätta upp nya stolpar också!
För den som inte är en fullblodsestet kan skydsbrädan bytas mot lämpliga tomflaskor i plast som skärs av ett gott stycke från botten och vänds upp och ned över stolpen. De skruvas lämpligen fast i stolpen på sidan så att desitter kvar. Jag använder tryck imp. stolpar men om denna metod används kommer betydligt mindre gift ut i marken!
Lycka till! :)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser