Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskrosvin 2016  (läst 4169 gånger)

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
Maskrosvin 2016
« skrivet: 05 maj-16 kl 11:17 »
Goddag allesammans!

Nu börjar det spira av liv här i Hallands i och med att värmen har svept in över kusten. Då börjar mina tankar dras mot att planera inför årets maskrosvin, jag och sambon bryggde vårt första maskrosvin förra sommaren och innan vi tappade brygden på flaska smakade drycken mycket lovande.

Jag vill med denna tråd dokumentera årets brygd och samtidigt skapa diskussion och inspirera andra att själv försöka sig på att brygga denna historiska dryck.


Receptet som jag tänkte följa i år är detta:

Maskrosvin (Odd Tommelstad)
5-7 liter maskrosblommor
4 citroner
1 kilogram russin
2,5 kilogram socker
4 gram jästnärsalt
vitvinsjäst

Tillvägagångssättet för att brygga drycken är mer eller mindre som det står i handbokens beskrivning (se längst ner i inlägget).


Här är flaskorna på förra årets brygd:




Tidigare trådar i ämnet:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=56925.40
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=56925.20
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=919.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=176459.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=155429.0


Ur alternativs handbok:
http://handbok.alternativ.nu/Mat/Vilda_v%C3%A4xter/Maskrosvin

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Maskrosvin 2016
« Svar #1 skrivet: 05 maj-16 kl 12:37 »
Ni har alltså inte smakat på förra årets brygd efter att den lagrats?

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Maskrosvin 2016
« Svar #2 skrivet: 16 maj-16 kl 20:23 »
Ni har alltså inte smakat på förra årets brygd efter att den lagrats?

Inte än, väntar på rätt tillfälle en fin sommardag.

Vad ute idag och plockade ungefär 10 liter maskrosblomblad med sambon.
Spontanplockade för någon vecka sedan men tog hela blommor och tänkte plocka lös bladen hemma...gick mycket illa. Så plocka lös bladen på plats är att rekommendera. Jag tycker det fungerar bra om man trycker till med tumnageln på blomknoppen och tar tag i de gula blombladen och drar.


1,5 liter maskrosblomblad.


Hela kalaset i tunnan.


Kokning av vatten.


Hackande av 1 kg russin.


Saften från fyra citroner (passade på att ta vara på skalet).


I med alla härligheter och röra om.


Startade förkultur på två vinjäster (visste inte om den ena var vid liv, torrjäst).


Då är det bara avvakta till morgondagen då brygden förhoppningsvis svalnat till lagom temperatur för att pytsa i jästen. Ska bli spännande att se vilken som tagit sig bäst av jästarna. Ser redan nu antydningar till småbubbel i båda flaskorna. Sedan efter fem dagar är det tänkt att brygden ska silas av, vattnet justerats upp till rätt mängd samt sockret tillsättas + jästnäring. Sen är det bara och vänta och sitta å räkna bubblorna som kommer upp ur jäsröret.

MimmisMimmi

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Maskrosvin 2016
« Svar #3 skrivet: 21 maj-16 kl 22:54 »
Jag tycker att en månad i hink följt av ett år i damejeanne och sen ytterligare minst ett år på flaska låter väldigt långt? Vänta två år innan man kan dricka det hela känns väldigt tålamodskrävande  ??? 

Hur gjorde du förra årets? :) 

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Maskrosvin 2016
« Svar #4 skrivet: 11 jul-16 kl 09:58 »
Jag tycker att en månad i hink följt av ett år i damejeanne och sen ytterligare minst ett år på flaska låter väldigt långt? Vänta två år innan man kan dricka det hela känns väldigt tålamodskrävande  ??? 

Hur gjorde du förra årets? :)
Tiden beror helt på vilka metoder du använder när du brygger. När det har jäst klart kan man tillsätta jäststopp (konserveringsmedel) för att döda jästen så att det inte råkar fortsätta att jäsa i flaskorna och för att det ska bli enklare att klarna vinet. Eller så kan man låta bli att ta ihjäl jästen och låta den vila länge tills den går i dvala och alla partiklar faller ner till botten. Sen kan man skynda på förloppet att klarna vinet genom att tillsätta gelatin som gör att partiklarna klumpar ihop sig med varandra och blir då tyngre och faller då till botten. Och väljer man att inte ha i gelatin tar det betydligt längre tid för partiklarna att falla till botten. Och i klarningen vill man inte tappa drycken på flaska för tidigt för då kan du upptäcka efter ett tag att det bildats en bottensats i flaskorna...och det känns bara för tråkigt för att det gör att drycken smakar sämre (om vi pratar vin) och det ser inte så trevligt ut heller.

Det är också väl känt att vin och många andra drycker vinner i smak på att lagras, olika finkelsmaker förändras till det bättre till exempel. Tiden det tar beror helt på drycken du bryggt. Smartast är att smaka av då och då. Sen är det skillnad att lagra med kork (som släpper igenom en viss mängd syre) och att ha en tät förslutning. Även om man har en tät förslutning kommer drycken förändras i flaskan men oftast har man en tät förslutning för att drycken ska smaka likadant hur länge du än förvarar det.

Tillvägagångssättet för förra årets sats har jag för mig var likadan som den jag beskrivit innan och att vi sedan tog död på jästen med jäststopp och att det fick stå några månader för att klarna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Maskrosvin 2016
« Svar #5 skrivet: 11 jul-16 kl 11:23 »
Maskrosvin får nog bottensats även om det klarnas med gelatin. För att slippa bottensatsen när vinet ska drickas så måste det dekanteras - det är en del av tjusningen att ha plockat maskrosorna, satt och lagrat vinet - och dekanterat det i god tid innan servering -  långsamheten i tillverkningen tillför maskrosvinet andra dimensioner än tex ett BiB vin köpt på systemet. Och maskrosvin blir alltid en snackis.
https://vinbanken.se/2015/12/20/dekantera-vin/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Maskrosvin 2016
« Svar #6 skrivet: 10 aug-16 kl 13:44 »
Helt klart att det även blir bottensats när man klarnar med gelatin, men man gör det i damejeanen och tappar sedan vinet på flaska utan att få med bottensatsen. På detta sätt behöver man inte dekantera vinet, andra fördelar är att flaskorna kan transporteras utan att någon bottensats rörs upp så vinet behöver stå tills vinet lagt sig på botten igen.

Mitt maskrosvin har jäst färdigt, jässtop är tillsatt, damejeanen har skakats några dagar efter jässtoppet för att driva ut kolsyra som finns kvar efter jäsningen. Kolsyran gör att vinet blir svårt att klarna. Tappade sedan om vinet efter några veckor och tillsatte gelatin. Så nu väntar jag på slutklarningen, sen ska vinet tappas på flaskor.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Maskrosvin 2016
« Svar #7 skrivet: 10 aug-16 kl 14:38 »
Jag tappar inte heller bottensatsen på flaska men får ändå en fällning i maskrosvinet. Dock tillsätter jag vare sig klarning eller jäststopp, det sköter vinet själv.
Vin som korkas bör ligga ner under lagringen och flaskan ställs upp ett tag innan dekantering och servering.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Maskrosvin 2016
« Svar #8 skrivet: 10 aug-16 kl 20:20 »
Det ska inte behöva bli någon fällning i flaskorna.
I så fall är vinet inte tillräckligt klarnat innan buteljering.
Eventuellt kan det vara så att det inte jäst färdigt.
Du använder varken jässtopp eller klarningsmedel? Då måste det nog stå MINST ett halvår innan buteljering.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Maskrosvin 2016
« Svar #9 skrivet: 10 aug-16 kl 21:15 »
Ja det står länge men inte så länge vad jag minns - har inte gjort det på ett tag nu.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser