Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är vanligt bockbeteende?  (läst 2150 gånger)

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Vad är vanligt bockbeteende?
« skrivet: 09 okt-14 kl 10:23 »
Ville bara kolla av lite här vad som är vanligt bock-beteende och vad som är "en-inte-så-snäll-bocks-beteende".... Har min bock och två getter ihop nu för att han ska betäcka så jag får killingar i lagom tid till våren... och han verkar ha valt ut den ena som favorit som han svansar runt och nosar i bak och den andra är han tämligen taskig mot. Inte bara i matsituationer utan mest hela tiden gör han utfall och stångar mot henne och är allmänt stökig..

Nästan så att han vaktar favoritgeten och den andra ska hållas utanför.. Men jag vill ju att han ska betäcka båda. Är det möjligt att han bara håller på så här för att den ena är brunstig och den andra inte? Jag hade fått för mig att getterna brunstade samtidigt (som hästar får synkade cykler) men det kanske inte är så? Är det något att göra eller är det bara att vänta ut den här orediga stämningen i flocken?

Kan tillägga att detta är hans första säsong, fast han har ju varit könsmogen ett bra tag nu, tycker han borde fått kläm på sina nya "vuxen-känslor" vid det här laget. Är det för att han är ung och oerfaren som han härjar så. Den geten han valt ut som hackkyckling är ungefär jämnårig, alltså inte året än och det är hennes "första gång" också. Den andra geten har visserligen inte fått killing än heller men hon är ett år äldre än de båda andra..

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vad är vanligt bockbeteende?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-14 kl 17:14 »
Bocken är ung och oerfaren precis som du skriver. Getter brunstar inte samtidigt (även om man kan synka dem), så det är bara att vänta in unggeten. Deras brunstcykler är ca 3 veckor. Bocken är kanske taskig mot unggeten för att han redan betäckt henne och hon inte brunstar igen? Hur gammal är bocken och hur länge har han gått med getterna?


OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Vad är vanligt bockbeteende?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-14 kl 10:10 »
Han är född i februari, och har gått med dem ett bra tag nu. Men nu är det lugnt i hagen igen och han har lugnat sig betydligt så då borde väl båda getter vara betäckta och allt frid och fröjd igen. Han är inte alls lika "hetsig" och uppspelt längre iallafall.. Så nu kan alla slappna av. :) Han är dock väldigt mat-dominant, men det är ju bara hans personlighet. Vet inte om det är han som är högst i rang eller om det är geten som är äldre än honom.. De kanske inte bestämt det än och det är därför kanske som den unga geten får veta att hon iallafall är på botten av rangordningen :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser