Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparris  (läst 6861 gånger)

kvibille

  • Inlägg: 29
  • Sport me' fart, agility så klart
    • Halland
    • Briemates kennel
Sparris
« skrivet: 08 maj-10 kl 12:08 »
Hej på er alla. Är det någon här som har odlat sparris? ??? E det svårt, var får man tag på plantor, är det för sent att börja nu. Kan man odla dem  i pallkragar.  Snälla ett svar tack.
Bor sedan -07 på landet 1,5 mil norr om  Halmstad med fru, Ingela och fyra schapendoes hundar, Jackie, Tuva, Peggie o Dansa + en briard Kita. Två katter Casey o Mysan. Har fyra utflugna "kycklingar" och nu skaffat 8st Brahma och 4 st Faveroller.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Sparris
« Svar #1 skrivet: 08 maj-10 kl 12:24 »
Börja med att kolla här: Sparris.se

Ska du köpa plator så får du nog skynda dig eller köpa krukade på platskolan (= väldigt dyrt).

Upphöjda bäddar/pallkragar är jättebra, då minskar risken att dom står för blött under vintern.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Sparris
« Svar #2 skrivet: 08 maj-10 kl 13:05 »
hej,

jag odlar i pallkragar.. det funkar jätte bra... jag har ett åriga övervintrade plantor till salu 20:-st de säljes som barrotade.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: Sparris
« Svar #3 skrivet: 09 maj-10 kl 18:31 »
Tack för hemsidan sparris.se, vitis.
Har beställt ett gäng nu för att se om dessa godsaker funkar
även här i steniga småland...
Nu blir det gräva av.
// mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Sparris
« Svar #4 skrivet: 17 maj-10 kl 20:38 »
Tänk på att sparris egentligen är en strandväxt. Den vill därmed ha djup, sandig, lätt och samtidigt välgödslad jord. Det bästa sparris vet om är förmultnad tång, inte helt lätt kanske i Småland. Sparris platsar fint i rabatter med, högt dekorativt gräs som ramar in. Det är ganska lätt att förkultivera sparris och plantera ut i slutet på sommaren, det billligaste sättet. Två år efter utplantering är sparrisen fullvuxen med rejäla rötter och kan börja beskattas.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

J PEPE

  • Inlägg: 16
    • Halland
    • www.eftracykeluthyrning.se
SV: Sparris
« Svar #5 skrivet: 19 maj-10 kl 20:10 »
Jag fröodlade sparris förra året. Dom är alltså ett år nu. Och man förstår verkligen utrycket klen som en sparris. Men dom har klarat vintern bra, de flesta har överlevt. Det tar en tid innan man får nån matnytta av dom när man odlar från frö, men i gengäld så får man en jäkla massa plantor på en fröpåse.
Skånsk Blommehöna och bin
www.eftracykeluthyrning.se

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Sparris
« Svar #6 skrivet: 19 maj-10 kl 21:14 »
hej,

jag odlar i pallkragar.. det funkar jätte bra...
mvh

Jonathan

Hur många plantor har du i en standardstor pallkrage då?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Sparris
« Svar #7 skrivet: 19 maj-10 kl 21:59 »
hej,

jag sätter 5 st... en i varje hörn och en i mitten.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Sparris
« Svar #8 skrivet: 19 maj-10 kl 22:44 »
Olssons frö säljer också sparrisplantor. Väldigt billigt jämfört med "vanlig" plantskola

http://www.olssonsfro.se/page/index.htm

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Sparris
« Svar #9 skrivet: 20 maj-10 kl 09:32 »
Åh, jag är väldigt sugen på att prova... Men det är väl lite sent nu, får bli nästa år...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Offe

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
SV: Sparris
« Svar #10 skrivet: 13 mar-13 kl 11:04 »
Hej!

Vi ska driva upp sparris från frö är det tänkt, men jag är lite fundersam om de kommer trivas i vår jord. Den är en lätt lerjord med ganska mycket mull. Är det någon som vet hur man kan göra för att de ska trivas i denna typ av jord? Vill helst slippa pallkragar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sparris
« Svar #11 skrivet: 13 mar-13 kl 11:16 »
Är det en lätt och mullrik lerjord, så kan det nog gå utmärkt att odla sparris. Annars kan man ju förbättra förutsättningarna genom att ha lite upphöjda bäddar, så att det inte blir stående fukt, och blanda i grov grus och kompost.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Sparris
« Svar #12 skrivet: 13 mar-13 kl 16:38 »
Plantera de i en upphöjd bädd. Mullhalten är inte så viktigt eftersom du fyller på år efter år med gödsel och kompost.


Jag kommer att sälja 100 gm plantor av ginjim från v 18. Du kan ta ett försiktigt skörd i år och full skörd nästa år.

Med vänlig hälsning,

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Offe

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
SV: Sparris
« Svar #13 skrivet: 19 mar-13 kl 16:39 »
Upphöjd bädd får det bli! Har hört att tillsätta sand till en lerjord inte är bra, att det blir som cement. Men grus kanske funkar bra för sparris det med.
Ska försöka få till nån slags av kompost, men hyr hus på en krav-gård och hyresvärden har restriktioner om vad för typ av kompost vi kan anlägga. Känns jättekonstigt att skicka iväg sina matrester till Uppsala biogas när man vet hur fin jord det kan bli. Men det får väl bli en av kompromiss.

Vill testa att odla sparris från grunden för att se hur de beter sig, men visst vore det gött att redan i år kunna skörda. Kan ju dock få båda delarna :) Hur mycket vill du ha för en planta eartangel?

Mojutten

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Sparris
« Svar #14 skrivet: 20 mar-13 kl 16:03 »
Plantera de i en upphöjd bädd. Mullhalten är inte så viktigt eftersom du fyller på år efter år med gödsel och kompost.


Jag kommer att sälja 100 gm plantor av ginjim från v 18. Du kan ta ett försiktigt skörd i år och full skörd nästa år.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

Hej

Skickar du plantor och i så fall vad kostar plantor och frakt?
Är de barrotade?

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Sparris
« Svar #15 skrivet: 20 mar-13 kl 16:18 »
Hej

Skickar du plantor och i så fall vad kostar plantor och frakt?
Är de barrotade?

Jag kommer att skicka plantor men det är lite tidigt än,

De kostar 45:- st och minsta antal är 10 om de ska skickas. Frakten kostar 99:-.

Med vänlig hälsning,

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Mojutten

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Sparris
« Svar #16 skrivet: 21 mar-13 kl 10:28 »
Tack för infon.
Tänkte att jag kanske kunde komma lite billigare undan. Tror jag avvaktar och ser om den lokala växtbytardagen även denna gång bjuder på billiga plantor, om inte kanske jag återkommer.

 

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Sparris
« Svar #17 skrivet: 24 apr-14 kl 20:15 »
Sparrisplantorna planterades i höstas i november, kallt som tusan.

Men 8 av 12 har tittat upp och 3 till finns det knopp på.

Den sista är fortfarande lite grön och det blir ett skott där till slut men lite senare.

Detta skott kommer att kunna plockas om 1-2 veckor. Svensk sparris (om än bara 1 st) första veckan i Maj.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Sparris
« Svar #18 skrivet: 11 maj-14 kl 13:17 »
Förra året blev många misstänksamma om omplantering av Sparris, det kunde man ju inte för det stod så på odla.nu ... någon tant där hade skrivit en radda trams.

Den jordblandning jag använder är så porös så att man kan i princip planera om vad man vill utan att skada rötterna. Det handlar om jordens beskaffenhet igen.

Nu har jag grävt upp och planetar om Sparrisplantorna på annan ort och de stortrivs.

Före: (ett tränat öga ser dem ...)


Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Sparris
« Svar #19 skrivet: 11 maj-14 kl 13:18 »
Efter:

(vi har redan tagit +5 sparrisar)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser