Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggledarinflammation - hur göra?  (läst 13842 gånger)

Rain

  • Inlägg: 87
  • Ensam bland människor
    • Gästrikland
Äggledarinflammation - hur göra?
« skrivet: 13 apr-14 kl 09:24 »
Jag har ett litet problembarn till höna som nu verkar hamnat i problem igen. Jag misstänker äggledarinflammation, eftersom hon kladdar i rumpan av bajs, droppar vitt sekret och för att hon stundom stannar i hönshuset och ser ut att "klämma"/"trycka på". Dock utan att det kommer något. Jag är osäker på om denna höna alls lagt ägg tidigare. Möjligen något enstaka. Just nu går hon ute med de andra, men verkar inte helt pigg.

Nu till min fråga:
Hur gör jag?
Jag antar att hon ska ha antibiotika?
Är det omöjligt att få ut utan att besöka veterinären?
Förutom att veterinären här är dålig på bondgårdsdjur, så ska vi på semester imorgon, vilket försvårar det hela en del.
Kan jag göra något annat?
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Äggledarinflammation - hur göra?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-14 kl 08:58 »
Ja, antibiotika kan rädda hennes liv! Är du kompis med veterinären kan hen skriva ut lämpligt preparat efter telefonkonsultation. Men snabba dig, hönan kan han blivit sjukare på de två dagar som gått sedan du postade ditt inlägg (och åkte på semester?).
Folk som är mer hårdhjärtade än du och jag nackar höns med misstänkt äggledarinflammation.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Äggledarinflammation - hur göra?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-14 kl 12:53 »
Ibland kan ett ägg fastna kan det ev. vara det. En höna med äggledarinfl. brukar ha en speciell ställning på kroppen, som en rördrom ungefär, lite sittande med huvudet sträckt.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rain

  • Inlägg: 87
  • Ensam bland människor
    • Gästrikland
SV: Äggledarinflammation - hur göra?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-14 kl 17:10 »
Hönan mådde bättre dagen efter och verkar må okej även nu, men är det inte så att äggledarinflammation har en tendens att "komma tillbaka" (ge symptom) när nytt ägg är på gång? Jag är tyvärr inte kompis med någon veterinär, så det är väl att pallra sig dit eller stå beredd med yxan då, antar jag... :(
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

 

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Äggledarinflammation - hur göra?
« Svar #4 skrivet: 24 apr-14 kl 19:39 »

Hej!

Ger dig mina tips i länken här eftersom vi precis haft en grej med detta:

http://chickensteps.wordpress.com


För övrigt, hör med Distriktsveterinärerna i din ort, de brukar vara bättre på höns än många andra vet. Tvätta bakdelen med ljummet såpavatten så all smuts försvinner och torka eller föna och byt strö i redet. Smuts baktill eller i redet ökar risken för äggledarinflammation.

Hur har det gått nu? Hoppas inget allvarligt.
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Äggledarinflammation - hur göra?
« Svar #5 skrivet: 25 apr-14 kl 09:12 »

Kan ju vara värpnöd också.
Vår hade liknande symtom som din (men ej krystande) men det visade sig bara vara ett skinnägg som var på väg ut... hon var jättedålig men mår nu toppen! Gick över snabbt! Har inte lagt ägg än efter i och för sig så vi får se.
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser