Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986  (läst 14624 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #60 skrivet: 28 jun-15 kl 14:31 »
Om jag kommer ihåg rätt, så var det Ford som hade Peugeot diesel.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #61 skrivet: 28 jun-15 kl 14:59 »
Om jag kommer ihåg rätt, så var det Ford som hade Peugeot diesel.
Ja, sierran fanns tydligen att få med peugeotdiesel. Opel verkar ha funnits med både egen dieselmotor och från isuzu och bmw.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #62 skrivet: 28 jun-15 kl 23:36 »
Det borde förvisso ha varit lätt gjort inom GM att halvera en amerikansk V8-diesel för att få fram något ungefär lagom stort att placera under huven på en Rekord, men uppenbarligen blev det inte så.

Jag har är inte hundraprocentigt säker på att det var Peugeotdieslar som användes av Opel på 70-talet, det är andrahandsuppgifter som jag har hört.

Om jag hade haft en gammal FAE-katalog inom räckhåll hade det varit lätt gjort att kolla om en Opel Rekord diesel har några motorrelaterade reservdelar (t ex glödstift eller oljetryckskontakt) gemensamma med Peugeot eller något annat märke.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #63 skrivet: 29 jun-15 kl 00:05 »
Det borde förvisso ha varit lätt gjort inom GM att halvera en amerikansk V8-diesel för att få fram något ungefär lagom stort att placera under huven på en Rekord, men uppenbarligen blev det inte så.

Jag har är inte hundraprocentigt säker på att det var Peugeotdieslar som användes av Opel på 70-talet, det är andrahandsuppgifter som jag har hört.

Om jag hade haft en gammal FAE-katalog inom räckhåll hade det varit lätt gjort att kolla om en Opel Rekord diesel har några motorrelaterade reservdelar (t ex glödstift eller oljetryckskontakt) gemensamma med Peugeot eller något annat märke.
Glödstiften är inte samma. Rekordens glödstift har M14 gänga medan peugeot 504 har M12. Så vitt jag kan se har glödstiften i opel rekord D bara använts där samt i rekord E. Rekordens diesel har dessutom 2068cc medan 504 har 2112cc. Men det är naturligtvis möjligt att det är samma motor i grunden, men i lite olika utförande.

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #64 skrivet: 30 jun-15 kl 07:04 »
om man hade obegränsat med bränsle och drömmer iväg igen . en range rover med mercedes om603 turbo och manuell låda . adapterplatta finns på smt.nu , bra markfrigång , bra komfort 4-hjulsdrift och inte minst fullständigt onödig för min del . dock fantastisk snabbtraktor

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #65 skrivet: 30 jun-15 kl 09:35 »
om man hade obegränsat med bränsle och drömmer iväg igen . en range rover med mercedes om603 turbo och manuell låda . adapterplatta finns på smt.nu , bra markfrigång , bra komfort 4-hjulsdrift och inte minst fullständigt onödig för min del . dock fantastisk snabbtraktor
Hellre en jeep wrangler då, inte lika komfortabel men kan användas som traktor

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #66 skrivet: 30 jun-15 kl 10:15 »
ja den är ju än mer robust . nästan fräst ur ett stycke . eller om man ska se det som en bra evig snabbtraktor med små kostnader . dodge weapon carrier eller hur det stavas . äldre än 1950 årsmodell så slipper man besiktning,skatt, och bälte med om man vill . och komfort som en grävmaskin ungefär

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #67 skrivet: 02 jul-15 kl 08:55 »
någon som vet hur ford anglia är att köra ? , modellen innan snerutan alltså ? de har sumpen framför framaxel och lär inte väga många kg . trummbromsar både fram och bak 50 talsteknik

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #68 skrivet: 02 jul-15 kl 09:34 »
hm den klarar verkligen inte effektgränsen vid omreggning, anglian alltså

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #69 skrivet: 02 jul-15 kl 10:03 »
Går att lösa. Om man byter tillräckligt många grejer klassas det som "ombyggt fordon" och då får man ha mera effekt. Byt till skivbromsar runt om, kraftigare bakaxel och kardan samt byt ut styrsnäckan mot en nyare styrväxel så närmar det sig. Men skulle jag ha en ford skulle jag hellre ha en av de gamla bakhjulsdrivna escorterna, om nu de har oljetråget fram. Eller capri eller taunus.

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #70 skrivet: 02 jul-15 kl 10:59 »
jo fast då blir det så mycket att bygga om och dyrt så då vet jag att jag kommer lessna efter ett tag . jo caprin och escort mk1 är faktiskt några av mina drömfordar , vet inte heller om de har bulan fram eller bak och så brukar priset på dom vara väldigt tilltaget om de är utrustade med golv och andra fästpunkter för färsk plåt . anglior brukar komma billigt på blocket och ofta men för klen för min tanke , så då väntar jag på en vaz , har ju en fiat som funkar sålänge

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #71 skrivet: 02 jul-15 kl 12:12 »
Gamla Ford Anglia och Prefect lär inte vara särskilt trevliga på något sätt. Extremt prispressade för sin tid, märkliga vägegenskaper pga stela axlar och tvärgående bladfjädrar, mycket bullriga. Tidiga exemplar har mekaniska bromsar som kan vara rätt lynniga och kräver ständig justering för att inte dra snett (lite ojämn bromsverkan fram kan vara tillräckligt för att man ska hamna i diket med en sån där bil).
Det finns en här i trakten som renoverade upp en Anglia för ca 10 år sedan och man väntade sig att få se den på diverse veteranbilsträffar sedan, men han har visst bara kört den till bilprovningen och till en enda träff, sen har den fått stå.

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #72 skrivet: 02 jul-15 kl 12:25 »
jo jag tänkte mer på sena 50 talare . de har väll spiraldjädrar fram iaf ? tycker mej se det på en googlad bild på underredet av en 58 årsmodell . men den faller bort för mej iaf pga klenhet och effekt . dock lite småfräna med rätt stuk . om de är rappliga på vägen är inte heller så bra men det är ju förståeligt med den tidens teknik och särskillt i budgetmodeller

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #73 skrivet: 02 jul-15 kl 12:40 »
Amazon hade varit den ultimata bilen annars, men den har väl tråget bak. Går ju att bygga om framvagnsbalken men sedan är väl motorrummet ganska smalt också.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #74 skrivet: 02 jul-15 kl 19:43 »
Det går att få till hyfsad väghållning med stela axlar och bladfjädrar. Det är många som kör amerikanska 20 och 30-talsbilar på det viset med stora v-åttor.
Min rod, som jag har som visningsbild är det stel framaxel och tvärställd bladfjäder på. Det sitter en Cheva 454 i den och den är konstruerad för dubbel turbo och runt 1000 hästar. Den väger mycket mer än Mercedes motorn.
Om du kommer förbi, så har jag förmodligen besök av en kompis, som är duktig på sånt här och du kan få lite tips.

Persa

  • Inlägg: 13
    • Jämtland
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #75 skrivet: 03 jul-15 kl 01:51 »
jo jag tänkte mer på sena 50 talare . de har väll spiraldjädrar fram iaf ? tycker mej se det på en googlad bild på underredet av en 58 årsmodell .
Den modellen du tänker på har McPherson fjäderben fram.

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #76 skrivet: 03 jul-15 kl 05:30 »
jaha ,McPherson så modernt  ! men för reggning blir det lite väl mycket jobb tror jag . motorn i anglian är väll en kent ? efter sidventilarn alltså . en sån lyfter man själv . men det gör man verkligen inte med en merca OM601 , möjligen hasar fram .

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #77 skrivet: 03 jul-15 kl 05:46 »
Det går att få till hyfsad väghållning med stela axlar och bladfjädrar. Det är många som kör amerikanska 20 och 30-talsbilar på det viset med stora v-åttor.
Min rod, som jag har som visningsbild är det stel framaxel och tvärställd bladfjäder på. Det sitter en Cheva 454 i den och den är konstruerad för dubbel turbo och runt 1000 hästar. Den väger mycket mer än Mercedes motorn.
Om du kommer förbi, så har jag förmodligen besök av en kompis, som är duktig på sånt här och du kan få lite tips.

jo det kan jag tänka mej att det går , har åkt mycket och hjälpit till att skruva mycket gamla amerikanska skorvar då mina bröder gillar sånt  ( jag med förövrigt bara jag slipper tanka och lyfta motorer , har ägt en galaxie 69 och en mercury marauder 64) , men spiralfjädrar och åtminstonde delad framvagn är nog något jag vill ha i prestanda väg . en cupé fläkt med ställbar värme , ett par stolar , och en mercedes diesel i, så har man inte så mycket att fundera på sen :) ja nu närmar sig semestern , går på idag så då börjar jag ha möjlighet till lite planering framöver , låter intressant

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #78 skrivet: 03 jul-15 kl 06:04 »
Amazon hade varit den ultimata bilen annars, men den har väl tråget bak. Går ju att bygga om framvagnsbalken men sedan är väl motorrummet ganska smalt också.


ja amazonen är ju påde bra och snygg , men bulan bak och smalt motorrum ja , en sån kombi med mercedes diesel , ja tack

 

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #79 skrivet: 03 jul-15 kl 06:41 »
grejen med detta projekt är att den ska bli billig att bygga och billig att äga , även om jag tänker lägga pengar på den så ska jag försöka hålla nere kostnaderna och räkna på det in i det minsta så man kunde visa roliga siffror sen ,  kostnad för färdig bil genom besiktning och hur den står sig mot modernare bilar i förbrukning och totalekonomi, förutom att jag på köpet får en bil som går billigt och jämt och på de flesta oljor, om jag parar ihop en vaz kombi med mercedes diesel . jag kan svetsa , jag har lackat några bilar och gjort underarbetet med tillräckligt bra resultat så jag har fått gjort det åt andra med , motorer har jag renoverat massor även växellådor och andra vardagssaker med bilar , så om jag hittar en vaz kombi och lämplig morotsdonator så vet jag att det kan lyckas och bli kul i slutänden , bara latmasken håller sig undan med !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser