Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det nån här som vet hur sten beter sig?  (läst 1784 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Finns det nån här som vet hur sten beter sig?
« skrivet: 01 okt-14 kl 13:41 »
När man arbetar med vanliga alla typer av olika stenar så finns det sällan den perfekta stenen.  Om man låter stenar ligga i kant med en annan sten och utsättas för is går det fortare då att de gnager sig till bättre form.  Jag antar att de är bra om de ligger i tryck och så får isen vagga dem till anpassning?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Finns det nån här som vet hur sten beter sig?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-14 kl 13:53 »
Jo, har man tid kan man till och med vänta på att nästa istid skall fixa till det ;)

Huggmejsel eller vinkelslip med diamantskiva så går det fortare.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Finns det nån här som vet hur sten beter sig?
« Svar #2 skrivet: 01 okt-14 kl 19:03 »
Tips för mejsling: Om man vill ha bra passning kan man lägga lite sand på ytan man ska anpassa. Om man sedan lägger dit den andra stenen ser man tydligt var man ska ta bort material för att det ska passa. Olika typer av sten har olika kristallstruktur eller till och med lager som sedimentär sten och en del sten spricker i förutbestämda vinklar. Om man är bra på att läsa stenen kan man utnyttja detta.

Isen kommer nog inte göra någon större nytta. Is fungerar bäst om man borrar hål och sedan fyller med vatten. Då kan isen i bästa fall spräcka stenen. I Småland kan man se stenblock som delats upp i skivor. Det har skett för att vatten kommit in i sprickor som vidgats. Om stenen utsätts för flera sådana cykler under en vinter kan den brytas ner ganska fort. Förutsättningen är ett stenen är lättvittrad. Homogen sten är svårvittrad. Sten med mycket småsprickor vittrar fort. Om is kommer in mellan två stenar kommer isen ha någonstans att ta vägen och skulle den inte ha det flyttas stenarna undan. /Jan

Edit: Sten har väldigt bra tryckhållfasthet. Draghållfastheten är däremot dålig. Därför är det lätt att spräcka sten med kilar som slås in i hål medan stenen tål väldigt mycket om man bara trycker på den. Böjhållfastheten beror på vad det är för sten. Om jag inte missminner har täljsten mycket bra böjhållfasthet.
« Senast ändrad: 01 okt-14 kl 19:09 av Rubensgården »

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Finns det nån här som vet hur sten beter sig?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-14 kl 09:11 »
Just så är det. Visst man nöta in stenar mot varandra men då lär nog nästa istid komma och sopa rent långt innan projektet är färdigt även om du arbetar heltid alla dagar i året ;D

Sten kan man såga med diamantklinga men det kräver enorma investeringar. Vi som inte är miljonärer får finna oss i att arbeta med spetsmejsel och sätt och borr och kilar. Ett tungt arbete men det går.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Finns det nån här som vet hur sten beter sig?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-14 kl 20:10 »
De här klingorna till vinkelslipen som biltema har (finns säkert på andra butiker också) är förvånande bra och hållbara, och faktiskt inte så dyra. Jag köpte en för att testa lite grann och blev positivt förvånad. Inte så att det ersätter riktigt stenhuggeri, men det kompletterar.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantkapklinga-19430/

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Finns det nån här som vet hur sten beter sig?
« Svar #5 skrivet: 04 okt-14 kl 09:14 »
Just så är det. Visst man nöta in stenar mot varandra men då lär nog nästa istid komma och sopa rent långt innan projektet är färdigt även om du arbetar heltid alla dagar i året ;D

Sten kan man såga med diamantklinga men det kräver enorma investeringar. Vi som inte är miljonärer får finna oss i att arbeta med spetsmejsel och sätt och borr och kilar. Ett tungt arbete men det går.
Tja vad göra.  Jag vände på steneländet som skall fungera som ett trappsteg ner vattnet. Den här stenen skall/måste ligga still och dessutom hålla stenen ovanför still och på plats.  Baxade ut den ... och fick flytta på de som låg ivägen. Och så min damslägga på  det utstickande värsta hörnet med de verktyg jag har och så baxa in den igen.  Hittade en annan som nu får trycka till den under vintern. Några korn skall väl lossna sten mot sten utan min medhjälp. 

Vänta på nästa istid när man vet vad isen brukar ställa till med?  Det finns ett antal brygger tätt tätt här på stranden med några meters mellanrum (vår kommun bryr sig inte).  Men isen jobbar istället och  rumsterar om  ;) ganska så rejält varje år.   

När det gäller stenfundament  eller om det nu heter stenkistor är det stor skillnad på de äldre och vad folk idag har tid med.  Förr hade de gott om tid till rejäla doningar  medan dagens är småsten från några timmar arbete.  Sen till arbetet där de jobb som generationer tidigare visar att man var flera medan dagens resultat möjligen att man är två dvs nån kompis.  Jag menar bara vad jag utläser på stenars placeringar. 

Hur åtskilliga generationer har lyckats rensa åkrarna från sten är för mig en gåta.  Det syns ju hur landskapet ser ut.  Ibland finns ju stenrösena kvar vid sidan om åkrarna men inte alltid.  Kan kulturskillnader mellan smålänningar och skåningar ligga i den historiken tro  ;)   
« Senast ändrad: 04 okt-14 kl 09:29 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Finns det nån här som vet hur sten beter sig?
« Svar #6 skrivet: 05 okt-14 kl 15:07 »
shit idag hade  det övre trappsteget hasat ner och får väl trösta mig om nu sitter undre eländet rejält i skruv på tre ställen. Tydligen stökas det om utan is, tyngdkraften kanske, för att inte nämna blåleran  :P
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser