Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir de något lamm  (läst 1955 gånger)

Johndeere3300

  • Inlägg: 6
    • Småland
Blir de något lamm
« skrivet: 09 feb-16 kl 22:01 »
Hej! Det är första året jag har får. Och jag hade en bagge hoss mina 13 tackor i september men det har inte blivit några lamm än, tror ni som har erfarenhet att de blir lamm?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Blir de något lamm
« Svar #1 skrivet: 09 feb-16 kl 22:46 »
Om du hade baggen hos tackorna i fyra veckor (1-30 september), så borde ett flertal tackor ha hunnit brunsta och bli betäckta, givet att alla tackor var friska och baggen var fertil.

Men om tackorna väntade tills slutet av september, så borde lammen komma den här veckan eller nästa vecka.

Har tackorna satt juver?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Blir de något lamm
« Svar #2 skrivet: 10 feb-16 kl 00:23 »
Hur länge var baggen hos tackorna då?

När jag köpte min första bagge, ett bagglamm född i februari, så fick han gå med tackorna från september men det kom inga lamm förrän i april.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Blir de något lamm
« Svar #3 skrivet: 10 feb-16 kl 01:46 »
Vad har du för ras på fåren?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johndeere3300

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Blir de något lamm
« Svar #4 skrivet: 10 feb-16 kl 08:31 »
Hej jag har lite blandade raser.baggen va hos tackorna till december, en av dom har fält i lite mjölk!

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Blir de något lamm
« Svar #5 skrivet: 10 feb-16 kl 10:47 »
Hej jag har lite blandade raser.baggen va hos tackorna till december, en av dom har fält i lite mjölk!

Anledningen att jag undrade är att många lantraser inte börjar brunsta förrän längre fram på hösten. Så även om man släpper baggen i september är det inte säkert att det blir någon betäckning förrän fram i oktober, november.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Blir de något lamm
« Svar #6 skrivet: 10 feb-16 kl 12:50 »
Anledningen att jag undrade är att många lantraser inte börjar brunsta förrän längre fram på hösten. Så även om man släpper baggen i september är det inte säkert att det blir någon betäckning förrän fram i oktober, november.

Det finns i princip bara två svenska fårraser med extremt årstidsstyrd brunst: Gutefår och Gotlandsfår. Eventuellt gäller det även Gestrikefår, men där verkar uppfattningarna gå lite isär, och frågan är egentligen inte helt utredd.

Övriga lantraser/allmogefår kan brunsta året om.

Så om man har blandraser med stor andel Gute- eller Gotlandsfår, så kan de ta tid på sig att brunsta.

Andra skäl för varför inte tackor börja brunsta direkt när man sätter till bagge kan vara många, här är några exempel:

*Baggen är ung och har svag könskaraktär, så tackorna vill inte ha honom på första brunsten.

*Baggen är nyklippt och luktar inte tillräckligt mycket bagge.

*Tackorna är unga och/eller outvecklade och inte tillräckligt könsmogna

*Tackorna ligger lågt i hull/har dålig näringsstatus och brunstar inte förrän de ätit upp sig lite

Johndeere3300

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Blir de något lamm
« Svar #7 skrivet: 13 feb-16 kl 19:25 »
De har inte blivit något lamm en. De käns som de inte kommer något även fast en tacka har fällt i med lite mjölk!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Blir de något lamm
« Svar #8 skrivet: 14 feb-16 kl 17:15 »
Om baggen var frisk, fertil, inte för ung och gick med tackorna från september till december, tror jag inte du behöver vara orolig för att det inte ska komma några lamm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser