Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218171 gånger)

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1540 skrivet: 29 sep-15 kl 13:23 »
Råder delade meningar om att andvända gröna blad.
En del menar det spelar ingen roll om det är grönt om det ska vara till snus.
Men ett ordentligt torkat blad är mycket mer aromatiskt och snuset blir därefter. Beror på hur kräsen man är

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1541 skrivet: 29 sep-15 kl 17:33 »
Ok, jag har inte så stora mängder så jag tar nog med det gröna ändå. Det som ännu inte torkat verkar bli ok, tom riktigt bra :) Jag lägger dom på hög och det fungerar fint även om det blir ett litet jobb att göra varje kväll.

Nu har jag lärt mig mycket inför nästa säsong.
« Senast ändrad: 29 sep-15 kl 21:41 av Kahavia »

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1542 skrivet: 29 sep-15 kl 20:50 »
Absolut får inte kastas :)
Har lite halvgröna med
Men prioriterar det bästa först.
Upptäckte lite mögel på ett par
Blad för några veckor sen
Blev lite panik vill ja lova
Löste det med avfuktare o lite värme

Har för det mesta klarat mig utan sånt
Men det har varit väldigt kallt o fuktigt
Här iår.

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1543 skrivet: 29 sep-15 kl 21:37 »
Jag har det nog lite för svalt där högarna ligger för det tar ett par tre veckor innan alla blad blivit gula eller bruna. Det kanske finns risk för mögel? I den första högen blev det någon mögelfläck och lite kompost eller röta så några blad fick kastas och jag fick klippa bort delar från andra.

Den högen monterade jag inte ned varje dag. Jag bara "kuperade" den sas. Nu placerar jag om varje blad och kollar dom noga.

Hur är det: gulnar olika sorter olika lätt och vid olika tider?

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1544 skrivet: 30 sep-15 kl 06:21 »
Jag lägger mina inomhus o lägger om bladen i 3-4 dagar sen är dom redo o hängas upp räcker egentligen att dom
Börjar fläcka sig gula  , för att undvika missfärgning och att dom börjar ruttna

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1545 skrivet: 30 sep-15 kl 07:39 »
Ok, det räcker alltså att bladen börjar bli gula så kan de hängas upp på tork. Jag försökte få dem att bli helgula redan i högen! Det var kanske därför vissa började kompostera, de låg för länge. Där lärde jag mig något nytt igen och då kan jag hänga några redan ikväll tror jag :)

Den här tråden är värdefull!

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1546 skrivet: 30 sep-15 kl 09:23 »
Ja det har funkat bra för mig ett tips också inte ha det för varmt när du hängt upp dom de första veckorna så härdar dom om fint till brunt .

Ja den är jättebra

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1547 skrivet: 01 okt-15 kl 00:38 »
ett tips också inte ha det för varmt när du hängt upp dom de första veckorna så härdar dom om fint till brunt .
Just detta var nog mitt andra misstag förutom att jag skördade en hel del för tidigt. Jag har det lite väl varmt i pannrummet där jag torkat bladen. Jag får försöka hitta någon annan plats där det är svalare. Jag har ett skjul men där ligger bensinångan tät då det står gräsklippare och dunkar därinne. Kanske garaget håller 17 grader såhär års? Utomhus?

Å andra sidan: hur får dom det brunt vid soltorkning som man tydligen håller på med på vissa ställen?

Fast jag borde vara lite nöjd ändå. Jag hade inte ens sett en tobaksplanta innan jag började odla i våras :)

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1548 skrivet: 04 okt-15 kl 17:53 »


      Skulle inte tro att de halvgröna bladen blir någon höjdare att göra snus på.

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1549 skrivet: 05 okt-15 kl 15:32 »
Nej, det är nog inte idealiskt direkt...

Jag hänger bladen i garaget nu. Där ligger temperaturen på ca 18 gr. Dessutom får bladen ligga i högar ett par veckor innan de hängs upp. Trots detta får jag dem inte att bli helt fria från grönt! Ofta blir de gula eller bruna på ovansidan men gröna på undersidan. De blir bättre dock nu när de hänger svalare.

Jag har återfuktat några och lagt även dessa på hög i några dagar för att se om det blir bättre.

Det var visst flera hobbyodlare på howtogrowtobacco.com som hade liknande problem med Virginia. Någon påstod att Virginia helst skulle flödestorkas.

Hoppas det blir lättare med rustica och black mammoth som jag tänker mig att odla nästa år, vid sidan av Virginia.
« Senast ändrad: 06 okt-15 kl 13:39 av Kahavia »

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
För mycket gödning
« Svar #1550 skrivet: 06 okt-15 kl 13:40 »
Kan jag ha haft för mycket gödning till plantorna? Jag använde en hel del fördiggödd köpejord när jag gjorde i ordning landet och förstärkte med koskit. Det diskuterades på howtogrowtobacco.com att kvävet inte hinner gå ur bladen om man gött för mycket och då är det svårt att få bladen att skifta färg.

Jag har mer frågor än svar just nu men så är det väl när man är nybörjare :)

Men var är alla odlare som fanns här på tråden förr?

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1551 skrivet: 09 okt-15 kl 16:23 »
      Många har nog tappat gaisten eller tröttnat på tråden tror jag.
      Mycket är roligt i början eller i stridens hetta med lite bilder och dyligt , te.x en film upplagd på typ youtube.
      Stora blad på plantorna är ju också sånt spm hetsar upp och kan få upp farten på tråden en del.........
      Jag gör mitt snus i ugnen under 1 vecka på 100 grader , tar ut lådan varje dag och rör om.Snuset blir kolsvart , tycker inte att det räcker med 36 timmarsmetoden,
« Senast ändrad: 10 okt-15 kl 14:40 av Rustica1962 »

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1552 skrivet: 12 okt-15 kl 01:00 »
      Många har nog tappat gaisten eller tröttnat på tråden tror jag.
      Mycket är roligt i början eller i stridens hetta med lite bilder och dyligt , te.x en film upplagd på typ youtube.
      Stora blad på plantorna är ju också sånt spm hetsar upp och kan få upp farten på tråden en del.........

Det är förmodligen som du säger. Kanske håller några av dem på med egenodlad tobak fortfarande dock.

Jag ser att det finns en annan tråd om snustillverkning och det är väl där jag borde lägga inlägg om vad jag gör med bladen efter skörd. Jag rundar av min berättelse här först  ;)

Jag har ju haft lite problem med att många blad torkat delvis gröna. Även de som legat på hög länge har haft nästan lika stora problem. I förra veckan försökte jag att återfukta några blad som inte redan malts för att se om en ny torkning kunde få dem att färga om helt. Det slutade med att jag lade de fuktiga och mjuka bladen i ugnen i en av de plastlådor som följer med Prillans snussatser. Temperaturen blev ca 55-65 grader, vilket var den lägsta temperaturen som ugnen kunde hålla. Efter ca 40 timmar har jag nu bruna och nästan cigarrdoftande blad som torkar på lina. Jag kommer att köra samma process med alla blad som ännu inte torkat om jag inte får dem att färga om. Jag kommer givetvis att baka snuset som vanligt efter att det är malt.

Inspirationen till detta experiment kom från en tråd på howtogrowtobacco (se länk nedan) som handlade om "dashboard curing". Alltså man lägger fuktiga blad i en plastpåse på instrumentpanelen i bilen under några heta sommardagar och de kommer att både färga om och fermentera!

Några av bladen har jag lagt undan i en glasburk för cigarrullning  ;D Dessa pastöriserade jag i 80-90 grader innan jag tog ut dem. De ska ju förvaras lite fuktiga och man vill inte ha mögel.

För övrigt vet jag fortfarande inte varför jag haft sådana problem med torkningen. Inga av mina blad började färga om på plantorna och nästan inga färgade om helt på torklinorna. Jag hade lite för varmt under torkningen, det är sant men att lägga dem på hög har inte heller lyckats riktigt bra. Jag tror nu att orsaken kan vara övergödning. Två extra plantor fick bo i gammal jord som jag inte hade gött. De växte svagt och blev för små för att jag skulle bry mig om dem men de färgade om!

Lite om dashboard curing: http://www.howtogrowtobacco.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=4455
« Senast ändrad: 12 okt-15 kl 01:11 av Kahavia »

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1553 skrivet: 12 okt-15 kl 13:55 »
Slutligen lite bilder på mina torkningsförsök i snustillverkningstråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=177359.msg1672677#msg1672677

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1554 skrivet: 12 okt-15 kl 18:43 »
Det där med torkning av bladen...Först rätt mognad vid plockning...sedan någorlunda rätt luftfuktighet vid torkning...Har man möjlighet så kan man prova olika ställen...

 

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1555 skrivet: 13 okt-15 kl 02:04 »
Ja, de sista bladen jag skördade var nog mogna och de hänger lite svalare än tidigare (jag har både på hängande och på hög samtidigt nu). Jag ställde in några baljor vatten där också för att öka fuktigheten lite och en liten fläkt som får gå under dagen. De verkar färga om lite lättare så vi får hålla tummarna! Annars blir det ugnsfermentering. Snus blir det hursomhelst  :)

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1556 skrivet: 13 okt-15 kl 12:36 »
Läste slarvigt fick svar på mina frågor
Ska anamma detta med mina halvgröna blad

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1557 skrivet: 13 okt-15 kl 14:54 »
       Det lättaste sättet att få bladen att mogna tycker jag är att såga ner plantan när bottenbladen har färgat om till gult och sedan hänga upp dom på lämligt ställe.
       Förra året hängde jag upp alla mina plantor i en skogsglänta som gav skydd för regn , allting skötte sig själv och resultatet blev utmärkt.
       När det var färdigt tog jag hem alla bladen och hängde jag upp dom hemma inomhus i lägenheten.
       Bladen kommer att färga om ända upp i toppen sen är det bara att hänga upp dom i en torrare miljö ock låta dom hänga ett tag , en månad eller 2 , det märker man.
       Tror Balder gör på samma sätt med stor framgång.
       En fördel är ju om man kan skörda tidigt för då kan man ju hänga plantorna utomhus.
« Senast ändrad: 13 okt-15 kl 15:07 av Rustica1962 »

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1558 skrivet: 13 okt-15 kl 15:53 »
Det har du helt rätt i Rustika,dom första åren jag odlade hängde jag upp dom på loftet på ladan med tvärdrag men fick en tendens till mögel på några blad efter ett par månader.Förra året hängde jag upp dom i ett ofärdigt getstall,ett korsvirkeshus i dansk stil med bara korsvirket som väggar och ett halvt halmtak,där funkar det bättre när det blåser igenom plantorna ständigt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1559 skrivet: 13 okt-15 kl 20:25 »
...Ska nog prova med att hänga upp ren Burleyplanta nästa år...tidsbesparande...bara ut med yxan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser