Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 6549 gånger)

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Nybörjare
« skrivet: 21 maj-05 kl 15:56 »
I dag har jag beställt hönor, har även fått tag på en flott tupp. Tänkte att jag skulle ha egna ägg i sommar. Jag har tänkt ha dem lösa på dagen men i stängda i en boda med rastgård i hundnät på nätterna. Blev tipsad av uppfödaren om ett helfodrer. Jag har ingen erfarenhet av höns vad ska man mer tänka på? Hur länge måste man ha dem instängda i hönshuset innan man kan släppa ut dem på dagarna och få in dem på kvällarna? Hönerna kommer i början på juni så jag hinner på biblioteket och låna böcker men alla tips är välkomna :)


Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 22 maj-05 kl 15:44 »
Hej!
Höns äter det mesta, alla sorts matrester nästan. Ett helfoder är nog bra, men ge dom gärna lite säd också, exvis Vete brukar uppskattas. En del ger även snäckskal till sina höns.

Det är svårt att svara på hur länge du bör ha djuren instängda innan du lugnt kan släppa ut dom. Det beror på om det är små unga höns, ell en redan fungerande flock etc.

En bok som är trevlig, men som det iofs inte bara står om om höns i, är "Husdjur för husbehov" av Håkan Hallander.

Lycka till!

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Nybörjare
« Svar #2 skrivet: 23 maj-05 kl 12:45 »
Tack Krusmynta!

Är på väg till biblioteket :)

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Nybörjare
« Svar #3 skrivet: 23 maj-05 kl 13:40 »
höns, ankor o gäss för nyblivna lantrasägare är också en toppenbok. Förf heter Ronny Olsson om jag inte minns fel!

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Nybörjare
« Svar #4 skrivet: 23 maj-05 kl 14:21 »
Hönerna kommer i början på juni så jag hinner på biblioteket och låna böcker men alla tips är välkomna :)

I Åters bokklubb (länk dit finns i menyn ute till vänster) finns både Ronny Olssons bok Höns, ankor och gäss - handbok för nykläckta lantrasägare som Krusmynta tipsade om, samt Höns i trädgård av Karin Neuschütz. Båda är jättebra nybörjarläsning!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nybörjare
« Svar #5 skrivet: 23 maj-05 kl 21:14 »
Hej och välkommen.
Om du låter dem vara inne ett par dagar så har de huninit göra sig hemmastadda och kan släppas ut.
De bör ha någonstans att gå in för att värpa och sova. De är väldigt oskyddade utomhus nattetid, så låt dem gå in i hönshuset då och stäng dörren så riskerar du inte att de blivit tagna av räv eller grävling då du kommer ut på morgonen.

De bästa hönsböcker jag vet är Flemming Schiöttes "Hönsskötsel på rimligt vis" och Detlef Fölsch och Kristina Odéns "Naturligare hönsskötsel"

Ètt bra helfoder är Granngårdens allveg. Förutom detta kan du ge allehanda matrester, frukt och grönsaker. Tänk bara på att det som är giftigt för oss är det också för dem - t.ex. potatisgroddar och mögligt bröd.
Lycka till!  :)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Nybörjare
« Svar #6 skrivet: 24 maj-05 kl 01:12 »
Tack för alla tips!
Hittade en hel hög med böcker på biblioteket om höns.
Jag har fått ett hönshus  :) :) :) :)

Är nu i väntanstider............





Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nybörjare
« Svar #7 skrivet: 24 maj-05 kl 07:52 »
Åhh, vad spännande!
Vilken sorts höns är det du har beställt?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Nybörjare
« Svar #8 skrivet: 24 maj-05 kl 12:32 »
Hönsen är Leghorn (2 bruna och 1 vit), kanske inte det mest spännande.....men det duger till mej att börja med. Tanken från början var att köpa höner från en kvinna som har väldigt vackra fåglar (vet ej vilken ras). Tyvärr har hon haft problem i vår och bara fått en höna i rätt ålder dvs värper i sommar. Kvinnan hade dock kontakter med ett annat par som lånat en av hennes yngre tuppar under vinter. De hade fått 5 tjusiga ungtuppar och jag fick välja en ;D
Min tupp är ej renrasig eftersom att mamman och pappan är av olika sorter men han är nyfiken, tillgiven och snygg ;)








 





Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nybörjare
« Svar #9 skrivet: 24 maj-05 kl 16:39 »
Jo det tycker jag visst. Alla raser har sin charm.  
Vad kul och vad härligt att gå och vänta!  :D
Om du vill så är du välkomen till min hemsida http://hos.sandnet.se/stackmurs  
Jag har skrivit en del om både foder, skötsel och annat som har med hönshållningen att göra. Jag har hedemorahöns men samma råd gäller alla raser
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Nybörjare
« Svar #10 skrivet: 24 maj-05 kl 17:35 »
Om du vill så är du välkomen till min hemsida http://hos.sandnet.se/stackmurs  
Jag har skrivit en del om både foder, skötsel och annat som har med hönshållningen att göra. Jag har hedemorahöns men samma råd gäller alla raser

Gästboken fungerade ej för mig, skriver här i stället..........
Välgjord sida du har! Alva var bara för söt  8)
Jätte fina hönor :D

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nybörjare
« Svar #11 skrivet: 25 maj-05 kl 08:05 »
Niger och tackar.
Ja, Alva är verkligen söt. Hon är nu 11 månader och en verklig "gangster". Hon älskar t.ex. att gå på golvet och reta gallfeber på hundar och katter genom att nypa dem i svansen. Hundarna flyr men katterna hotar med höjd tass och färser - pyttsan, då fräser hon lika tilbaka och går emot dem med öppen näbb - då springer t.o.m. Cisco! Nu då jag skriver detta hoppar hon omkring jämfota på burbottnen i sin iver att få komma ut och få frukost med mig.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Nybörjare
« Svar #12 skrivet: 26 maj-05 kl 01:15 »
I dag har jag införskaffat 2 m högt och 90 m långt nät. I morgon påbörjas bygge av hönsgård samt måla hönshuset. Min kära man är hård i förhandlingar, han vill inte ha höns som går lösa och bajsar i vår trädgård.
 
I hönsgården kommer det att finnas en träddunge (skugga på dagen), ett litet stenparti, kuperad mark och gräsmatta. Jag läste att hönor tycker om sandbad, får fixa en hög.

Är det något mer man bör tänka på innan jag sätter i gång? Vill att mina fåglar ska trivas
« Senast ändrad: 26 maj-05 kl 01:18 av Crappy »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nybörjare
« Svar #13 skrivet: 26 maj-05 kl 08:30 »
Egentligen är det jord de i första hand vill ha att bala i så kan ni få tag på torr jord ärd etännu mer omtycktän sand.
Plantera gärna rabarber eller andra växter/buskar med stora blad eller hängande grenar inne i hönsgården. De älskar att ligga och vila under dessa så de får "tak" över huvudet.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Nybörjare
« Svar #14 skrivet: 26 maj-05 kl 09:42 »
Om du har rovdjur eller duvhök inpå knuten så måste du säkra rastgården också!

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Nybörjare
« Svar #15 skrivet: 27 maj-05 kl 19:51 »
Har planterat Rabarber :)

Jag har inte sett någon duvhök här men jag har inte haft höns tidigare, de lockar säkert till sig rovfåglar. Hönsgården har en träddunge i mitten sedan är den stor (90m i omkrets) så det blir svårt att bygga ett tak. En granne har haft höns i flera år, hon har inte haft problem med duvhök. Räven strök runt kaninburarna förra sommaren, därför har jag tänkt stänga in hönorna under natten.


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nybörjare
« Svar #16 skrivet: 27 maj-05 kl 21:02 »
Bra, att stänga in dem nattetid är en billig livförsäkring för dem.
Eftersom det blir för stort att ha tak över kan du ju istället åtminstone försöka plantera så mycket skydd som möjligt: Svarta och gröna vinbär (som gärna får lite hängande grenar), slånbär (taggiga), äkta fläder (yviga buskar om du klipper dem så), taggiga hallonsnår eller rosenbuskar som är starkväxande (klätter- eller marktäckande) och som får breda ut sig över marken eller en båge/koja av hönsnät m.m.

Det går också att göra som kojor eller tak av hönsnät och låta humle och klätterkrasse (t.ex. fjärilskrasse) eller åkervinda klättra på dem.
Bord som man kapar benen på så de blir låga är också bra gömslen. Ovanpå bordet kan man t.ex. sätta krukor med ätlig tagetes eller ringblommor för dekoration.

På marken blir olika myntor bra gömslen för kycklingar

Lycka till!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Nybörjare
« Svar #17 skrivet: 27 maj-05 kl 21:11 »
Jag håller med - att stänga in djuren nattetid är en bra livförsäkring.


Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Nybörjare
« Svar #18 skrivet: 29 maj-05 kl 16:18 »
Fick 2 Åsbohönor i morsdags present :D :D :D

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Nybörjare
« Svar #19 skrivet: 31 maj-05 kl 23:35 »
Grattis till en mycket trevlig ras!  :)  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare
Valpen001

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser